علی اکبر بالاگر روز شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز آذربایجان شرقی، برخورداری از  یکهزار و ۲۰۰ کارشناس در بیش از ۶۰ رشته متنوع و مختلف و ۱۷ هیات مدیره گروه های کارشناسی را از ظرفیت های بسیار بالای کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان برشمرد که پس از تهران دومین و بزرگترین کانون کشور به حساب می آید.

وی با بیان اینکه اغلب کارشناسان کانون آذربایجان شرقی، افراد متخصص و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات علمی و تحقیقاتی هستند، ارتقای سطح کم و کیفی این مجموعه را از اهداف اصلی و مهم اعلام و اضافه کرد: برای دست یابی به این هدف مهم و ایجاد فرهنگ بهره مندی از کارشناسی در مسایل مختلف بین آحاد مردم و نیز دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری ها به شدت نیازمند همکاری و تعامل با رسانه ها هستیم.

بالاگر اظهار داشت: اینکه تعدادی از سازمان ها و ادارات بدون اطلاع کانون اقدام به استخدام کارشناسان می کنند، از جمله دغدغه ها و چالش های کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی است که در این زمینه طی رایزنی ها و مذاکراتی که با دستگاه های اجرایی و شهرداری های استان داشته ایم، تلاش شده است این امر از طریق کانون و با ابلاغ رسمی آن به انجام برسد تا علاوه بر نظارت دقیق به نحوه کارشناسی ها، جلوی رانت های احتمالی در این حوزه نیز گرفته شود.

وی یادآوری کرد: چنانچه ابلاغ کارشناسان از سوی کانون صورت بگیرد ضمن اینکه با تخلفات احتمالی در این حوزه به شدت برخورد خواهد شد، کانون کارشناسان دادگستری پاسخگوی تمام تبعات آرای صادر شده نیز خواهد بود.

بالاگر یکی از برنامه های مهم و اصلی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان را ایجاد ساز و کارهای کارشناسی آنلاین بیان کرد که طی آن تمامی مراحل اخذ کارشناس و صدور آرا به صورت سامانه اینترنتی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های سامانه مزبور آماده است، اعلام کرد: ظرف ۳ ماه آینده این سامانه راه اندازی می شود و مرحله بعدی اتصال دادگستری کل آذربایجان شرقی به این سامانه می باشد که از سوی ریاست این مجموعه نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی، توجه به آموزش به منظور ارتقای سطح خدمات این مجموعه را از جمله اولویت های محوری کانون برشمرد و گفت: توانمندسازی اعضای کانون همواره در طول سال از جمله برنامه های اصلی است و در این راستا آموزش بدو خدمت با هدف اخلاق مداری و جلوگیری از هر گونه انحراف صورت می گیرد، چون اعتقاد داریم اگر اخلاق در امر کارشناسی مورد غفلت قرار بگیرد خروجی قابل قبول متصور نیست.

بالاگر با بیان اینکه ۸۰ درصد پرونده های منجر به صدور رای در دادگستری ها از طریق ارجاع به کارشناسی ها انجام می شود، افزود: بر همین اساس دقت، صداقت و تخصص همواره باید در سرلوحه فعالیت های کانون کارشناسان رسمی دادگستری باشد.

وی کمبود کارشناس در تعدادی از رشته ها را از مشکلات کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: در حوزه هایی همچون تصادفات، خط و امضا و آتش نشانی با این مشکل مواجه هستیم که برای آزمون جذب کارشناس طی سالجاری با توجه به محدودیت های موجود، تقاضای جذب نفرات بیشتر در این حوزه ها شده ایم.

بالاگر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۳۰۰ نفر در ۶۸ رشته مراحل کارآموزی خود را در کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی سپری می کنند، اظهار داشت: برخی از رشته ها مثل کارشناسی زبان ترکی برای نخستین در سطح کشور در تبریز راه اندازی شده است.

وی شفافیت، درآمدزایی، توجه به مسایل رفاهی و عدالت در ارجاع کار را از اهداف اصلی و مهم کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه برخورد قاطع با تخلفات جزو اولویت های این مجموعه است، گفت: در این راستا هیچ خط قرمزی برای ما متصور نیست و با هرکس که تخلفی در حوزه کارشناسی انجام دهد، ضمن برخورد به دادگاه معرفی می شود و به هیچ عنوان خطاها را پنهان نمی کنیم.

بالاگر اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد شکایات از کارشناسان رسمی دادگستری واهی است اما در بقیه موارد رسیدگی کامل شده و در صورت اثبات تخلف، با متخلفان برخورد می شود که این برخوردها در قالب توبیخ در پرونده، محرومیت از صلاحیت به مدت  مشخص و محرومیت از کارشناسی دایمی صورت می گیرد.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.