سند مالکیت موزه استاد شهریار مربوط به دوره پهلوی دوم، در محله مقصودیه شهر تبریز به مساحت ۲۲۱ متر مربع در بخش ۵ اخذ شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۷۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. ساختمان این موزه، قبلاً محل زندگی محمد حسین شهریار، شاعر مشهور ایران بوده‌ است. این خانه در سال ۱۳۶۷ و بعد از درگذشت استاد، از سوی شهرداری تبریز خریداری شده و هم‌اکنون زیر نظر این نهاد اداره می‌شود.
در این خانه بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و نیز وسایل شخصی شهریار شامل کتاب، دست‌خط و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی به همراه لوازم زندگی این شاعر تبریزی به نمایش گذاشته شده‌است.
در بخش فوقانی نیز که در واقع بخش اصلی و قدیمی‌تر موزه ادبی استاد شهریار به‌ شمار می‌رود، بخش‌هایی چون بخش اسناد قدیمی، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها، وسایل شخصی شامل لباس‌ها، کتاب‌ها، لوازم‌التحریر، رختخواب و بستر استراحت استاد، تالار پذیرایی منزل استاد، هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های این شاعر بزرگ قرار گرفته‌است.
در موزه ادبی استاد شهریار همچنین سه تار معروف این شاعر بزرگ و آثار خط نستعلیق وی در معرض دید عموم قرار گرفته‌است.
علیرضا داستان - مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری تبریز با اشاره به اخذ سند مالکیت این خانه موزه گفت: امیدواریم با اخذ اسناد مالکیت موزه‌های تبریز و ساختمان‌های تاریخی، فرهنگی همچون موزه استاد شهریار بر حفظ و نگهداری این خانه بیشتر توجه شود.
او همچنین با بیان اینکه اخذ این اسناد نشان دهنده هویت گذشته شهری و سندی بر ماهیت آینده شهر تبریز خواهد بود، اظهار کرد: با اخذ اسناد موزه‌ها و خانه‌های تاریخی از تخریب و آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌شود .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.