رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت کنترل فشارخون، گفت: ۴۰ درصد افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند از بیماری خود بی خبرند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد حسین صومی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با بیان این‌که ما بعنوان یک انسان وظیفه صیانت از سلامتی خود را داریم، اظهار کرد: هرچند نظام سلامت وظیفه صیانت از سلامتی انسان ها را دارد اما تنها ۲۵ درصد اختیارات جهت تامین سلامتی مردم در اختیار ما بوده و ۷۵ درصد تامین سلامت مردم وابسته به مردم و ارگان های دیگر است.
وی افزود: وظیفه می‌دانیم مباحث را طرح کرده و از مردم برای تامین سلامتی‌شان کمک بگیریم.
صومی با تاکید بر این‌که در قرن ۲۰ علت مرگ و میر انسان‌ها عفونی بوده و اکنون به غیرعفونی تغییر یافته است، افزود: امروز سیستم سلامتی پیشرفت کرده تا مانع بروز بیماری‌ها شود به همین جهت اگر ۴۰ سال پیش از هر ۱۰۰۰ کودک متولد در ماه اول ۶۰ کودک فوت می‌شد امروز به ۶ کودک کاهش یافته است. 
وی با بیان این‌که در تبریز مرگ و میر نوزادان در ماه اول تولد، پنج و شش دهم به ازای هزار تولد است، گفت: یک و نیم برابر شانس زندگی نسبت به ۴۰ سال پیش افزایش یافته و به ۷۵ سال رسیده است.
وی با تاکید بر این‌که ما عوامل عفونی را کنترل کرده‌ایم اما از سوی دیگر بیماری‌های تازه به میدان آماده‌اند، افزود: نمی‌توانیم به عنوان تقدیر جلوی مرگ را بگیریم اما وظیفه ما جلوگیری از مرگ زودرس(زیر ۷۰ سال) است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که فشارخون بالا در راس بیماری‌هایی قرار دارد که منجر به فوت فرد می‌شود، افزود: فشار خون برای حیات لازم است اما فشار خون بالا زندگی فرد را به مخاطره می‌اندازد.
وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود هرکس فشار بالایش بیش از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و فشار پایینش بیش از ۹۰ میلیمتر جیوه باشد، مبتلا به فشار خون بالاست که این فشارخون بالا فرد را مبتلا به سکته مغزی و قلبی، نارسایی کلیوی، کوری زودرس و مسایل بعدی می‌کند. باید بدانیم فشارخون بالا اغلب علامت ندارد و شخص مبتلا از آن بی خبر است. 
وی با اشاره به این‌که ابتلا به فشار خون در هر سنی محتمل است، افزود: فشارخون بالا دو گروه اولیه و ثانویه دارد که گروه اولیه عموما در بالای ۳۰ بروز می‌کند و امروز حدود ۲۵ درصد آقایان و ۳۰ درصد بانوان بالای ۳۰ سال فشارخون بالا دارند.
صومی بیان کرد: هدف اصلی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا شناسایی این افراد بوده و هدف اول در این طرح آگاهی دهی به مردم در مورد فشارخون بالا به عنوان عامل خاموش مرگ است. از این رو مردم به پایگاه ها و مراکز سلامت مراجعه کنند و فشار خون خود را کنترل کنند. این اطلاعات در سامانه ثبت شده و از طریق پیامک به اطلاع فرد می‌رسد که فشار خون بالا دارد یا خیر تا بقیه مراحل انجام گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که روند آگاهی دهی در مورد فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت شروع شده و تا ۱۸ خرداد ادامه دارد، افزود: از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیر غربالگری فشارخون بالا در کشور شروع می‌شود و مردم به پایگاه‌ها و مراکز جهت کنترل فشارخون خود مراجعه کنند.
وی بیان کرد: هدف اصلی از این طرح این است که بتوانیم فشار خون را درحالت طبیعی نگه داریم تا عارضه‌ای برای انسان نداشته باشد؛ در این رابطه سایتی هم راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند به آن مراجعه کرده و فشار خون خود را ثبت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در استان حدود  ددو میلیون نفر بالای ۳۰ سال داریم که از وضعیت فشار خون ۲۳۰ هزار نفر خبر داریم، بقیه مراجعه نکرده اند تا شناسایی کنیم.
صومی با بیان این‌که بزرگترین سرمایه‌های یک جامعه انسان های سالم هستند، خاطرنشان کرد: استان ما جزو شش استان انتخابی برای طرح پرونده اکترونیکی سلامت بوده و در ماه‌ های آتی شاهد افتتاح این طرح خواهیم بود. از این طریق سلامت افراد را کنترل و صیانت خواهیم کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.