به گزارش ایرنا، سعید رسولی روز چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از 2 طرح راه آهن آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مذاکرات کارشناسی آن انجام شده و به زودی این قطار از مسیر تهران - تبریز - وان - آنکارا راه اندازی می شود.

** عضویت دایم ایران در CIS حمل و نقل ترانزیتی کشور را رونق می دهد
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS ( کشورهای مستقل همسود) در هلسینکی فنلاند، اظهار داشت: این عضویت فرصت خوبی را برای رونق حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کشور فراهم می کند و موجب توسعه ترانزیت ریلی بین کشورهای آسیای میانه و ایران می شود.
رسولی با بیان اینکه در این اجلاس عضویت ایران با اکثریت آرا از عضو ناظر به عضو پیوسته ارتقا یافت، ادامه داد: با این اقدام ایران در این شورا حق رای پیدا کرد و به پروتکل ها و کنوانسیون ها این شورا پیوست.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت ارزشمند شروع شده است، یادآوری کرد: عضویت در این شورا موجب فعال شدن بیشتر کریدور شمال - جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال - جنوب یک قطعه مفقوده رشت - آستارا به طول 164 کیلومتر وجود دارد که اگر این قطعه وصل شود بار از اروپا می تواند مستقیم به بندرعباس، بنادر جنوبی ایران و برعکس ترانزیت و جابجا شود.
رسولی افزود: در این راستا اسناد مناقصه قطعه 40 کیلومتری رشت - آستارا آماده شده و به زودی توسط شرکت ساخت و توسعه راه های کشور مراحل مناقصه آن انجام و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

** توافقنامه مبادله واگن ها بین ایران، ترکیه و کشورهای CIS منعقد شد
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای توافقنامه مبادله واگن ها بین ایران، ترکیه و کشورهای CIS خبرداد و گفت: امضای این توافق موجب افزایش ظرفیت جابجایی، امکان تردد و افزایش سهم بار در این مسیر می شود.
رسولی با اشاره به تفاهم یکسان سازی سیتسم های کامپیوتری ایران و ترکیه، افزود: کارشناسان این کشور پس از ماه رمضان به ایران سفر می کنند تا زمینه یکسان سازی و برقراری ارتباط سیستم های کامپیوتری 2 کشور را با همدیگر فراهم کنند.
وی گفت: یکپارچه سازی سیستم های کامپیوتری موجب تسهیل مبادله کالاها و اطلاعات بارگیری، بارنامه ها و واگن ها و سایر اطلاعات می شود.

** شرکت قطارهای حومه ای تشکیل می شود
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه راه آهن مکلف به تشکیل شرکت قطارهای حومه ای شده است.
رسولی، افزود: هم اکنون اساسنامه تشکیل این شرکت ها برای اولین بار در کشور تدوین شده است و با تشکیل این شرکت مجموعه فعالیت های راه آهن در سطح کشور در حوزه حمل و نقل حومه ای منسجم تر، متمرکزتر و با کیفیت تر انجام می شود.
وی یادآوری کرد: با این اقدام تلاش می شود در حوزه حمل و نقل حومه ای سهم قابل توجهی به حمل و نقل ریلی اختصاص یابد.
رسولی با بیان اینکه جابجایی بار در حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای به ازای هر تن کیلومتر بیش از 7 برابر سوخت کمتری مصرف می کند، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی به ویژه حومه ای موجب کاهش میزان تلفات جاده ای به طور پایدار، آلایندگی زیست محیطی و ترافیک درون شهری می شود.

** مراکز عمده بار نزدیک شبکه ریلی به خطوط راه آهن وصل می شود
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: امسال تعدادی از مراکز عمده بار و معادن نزدیک شبکه ریلی با احداث خطوط فرعی به خطوط راه آهن جمهوری اسلامی وصل می شود.
رسولی، با بیان اینکه این کار موجب می شود تا میزان سهم حمل و نقل ریلی افزایش یابد، افزود: در این راستا حدود 215 کیلومتر خط فرعی احداث می شود و این خطوط حدود 30 مرکز بار، کارخانه و معدن را به خطوط ریلی وصل می کند.

** یک هزار دستگاه لوکوموتیو و واگن در داخل کشور تولید می شود
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: براساس تفاهم نامه ای که اواخر سال گذشته بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه ریزی کشور امضا شد، حدود یک هزار دستگاه لوکوموتیو و واگن های باری، مسافری و خودکشش در داخل کشور تولید می شود.
رسولی، با بیان اینکه منابع این طرح از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 97 تامین می شود، ادامه داد: حدود 20 هزار میلیارد ریال منابع این طرح بوده که 40 درصد آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، 40 درصد از نظام بانکی و 20 درصد سهم آورده شرکت های متقاضی است.
وی یادآوری کرد: اعتبار این طرح اوایل امسال ابلاغ شده و روز گذشته اولین تخصیص آن به میزان 970 میلیارد ریال به راه آهن جمهوری اسلامی ابلاغ شد.
رسولی افزود: با این کار هم تولید در کشور رونق می یابد و هم ناوگان نو در شبکه راه آهن حرکت می کند و موجب افزایش ظرفیت و کیفیت حمل و نقل ریلی می شود.

** قیمت بلیط قطارها 22 درصد افزایش می یابد
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به پیشنهاد افزایش 25 درصدی قیمت بلیط قطارها از سوی شرکت های حمل و نقل ریلی به شورای عالی هماهنگی ترابری، گفت: این شورا افزایش متوسط 22 درصدی قیمت بلیط ها را پس از عید فطر تصویب کرد.
رسولی با بیان اینکه تا عید فطر قیمت بلیط ها با همان قیمت های سال 97 عرضه می شود، اظهار داشت: در برخی مسیرها این افزایش کمتر از 22 درصد و در برخی مسیرها بیشتر از این میزان خواهد بود و در مسیرهای پرتردد مانند مقصد مشهد افزایش بالای 22 درصد روی نمی دهد.
وی مجموع خطوط راه آهن و خطوط ایستگاهی کشور را 13 هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: سال گذشته حدود 24 میلیون نفر مسافر و 50 میلیون تن بار از طریق شبکه ریلی جابجا شده است.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.