به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این خصوص با بیان اینکه نگرش مردم نسبت به اهدای عضو در جامعه امروز ما مثبت شده است، گفت: دو عامل اعتقادات مذهبی و انسان دوستی نقش مهمی در تغییر نگرش نسبت به این مسئله دارد.
حجت‌الاسلام محمد علی آل هاشم با تاکید بر اینکه نیاز به اهدای عضو در کشور ما رو به افزایش است، افزود: با این وجود میزان رضایت به اهدای عضو ناکافی است که مهم‌ترین عامل محدود کننده، عدم رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی است.
وی با اشاره به برخی شائبه‌ها مبنی بر احتمال برگشت به زندگی افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، گفت: ضروری است تیم‌های مراقبتی و درمانی اطلاعات کاملی را در این رابطه به خانواده‌ها بدهند.
امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت رعایت احکام شرعی و فقهی در امر اهدای عضو و دانستن حاکمیت فرد زنده و غیرزنده بر بدن، اظهار داشت: در این موارد باید به مراجع دینی و فتوای مراجع دینی مراجعه و به جایگاه اهدای عضو از دیدگاه اسلام توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: اهدای عضو از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد و امیدواریم فراگیر شود، اگر مردم ما بدانند که 29 قسمت از اعضای یک فرد دچار مرگ مغزی شده قابل پیوند است و حداقل 6 عضو اعم از ریه، کلیه، کبد و قلب می‌تواند به فرد دیگری حیات دوباره بخشد، بطور حتم همکاری بیشتری در امر پیوند می‌کنند.

** هیچ امیدی به بازگشت دوباره بیمار مرگ مغزی به زندگی وجود ندارد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه مرگ مغزی با کما متفاوت است، گفت: نیازمند ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه هستیم، زیرا فردی که مرگ مغزی می شود هیچ امیدی به بازگشت وجود ندارد و در هیچ جای دنیا بیمار مرگ مغزی بهبود نیافته است.
حجت پورفتحی افزود: سال گذشته از 122 مورد مرگ مغزی، تنها خانواده 22 خانواده نسبت به اهدای عضو عزیزانشان اعلام رضایت کردند.
وی اظهارداشت: انجام 6 پیوند موفقیت آمیز کبد و 5 پیوند موفقیت آمیز قلب و افزایش تعداد پیوند کلیه از موارد مرگ مغزی از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه درمان است.

** 20 هزار نفر در آذربایجان شرقی، فرم اهدای عضو پر کرده‌اند
مسئول بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: با تلاش سفیران سلامت، بسیج جامعه پزشکی استان و شهرداری تبریز، 20 هزار نفر در آذربایجان شرقی، فرم اهدای عضو پر کرده‌اند.
محمد ایرجیان افزود: با توجه به نیاز ویژه و ضروری استان ما به ترویج فرهنگ اهدای عضو و انجام عمل پیوند، سفیران سلامت بدون اجر و مزد در سرما و گرما به این منظور تلاش می‌کنند.

**انجام 6 عمل موفق پیوند قلب در تبریز
استاد بیهوشی و رییس بخش «آی سی یو پیوند قلب» بیمارستان شهید مدنی تبریز نیز گفت: از شهریور ماه سال 1393 متخصصان این بیمارستان تصمیم به تشکیل تیمی برای انجام عمل پیوند قلب گرفتند و اعضای آن باهم همدل و همزبان شدند تا پس از تکمیل زیرساخت ها و داشتن برنامه سیستماتیک پیوند قلب انجام دهند.
دکتر سهراب نگارگر افزود: بستر بسیار راحتی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بیمارستان شهید مدنی برای فعالیت تیم پیوند قلب فراهم شد و با آماده سازی زیرساخت ها، تجهیزات، وسایل اتاق عمل و آی سی یو حدود 3 سال نیز گرفتن مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طول کشید.
وی ادامه داد: با آماده شدن زیرساخت ها و فراهم شدن داروها، گروه برای انجام پیوند عمل اعلام آمادگی کرد که گیرنده برای دریافت قلب وجود دارد و توان انجام پیوند عمل نیز در این بیمارستان فراهم است.
دکتر نگارگر اظهار داشت: سوم خرداد ماه سال 1397 نخستین پیوند قلب با موفقیت انجام گرفت و پس از آن پنج عمل دیگر پیوند قلب در این بیمارستان با موفقیت صورت گرفت.
وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: اکنون تمامی گیرندگان قلب در استان شناسایی شده و تمامی اعضای تیم پیوند هر لحظه در آماده باش کامل هستند که در صورت اهدای عضو بلافاصله وارد عمل شوند.
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.