به گزارش ایرنا، کلیه ها پالایشگاه بدن و پاکسازی خون را بر عهده دارند. هر روز چند بار تمام خون موجود در بدن از این 2 عضو کوچک عبور می کند و تمام مواد زائدی که طی سوخت و ساز بدن تولید و پاک می شود. اما زمانی که کلیه های شخص از کار می افتد و دیگر نمی تواند وظیفه اش را بخوبی انجام دهد، در این مرحله است که حیات فرد به خطر می افتد و چاره ای جز دیالیز و یا پیوند کلیه ندارد.
بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 31 هزار بیمار دیالیزی در کشور تحت مراقبت های پزشکی قرار می گیرند و گفته می شود هر سال 15 تا 20 درصد به این افراد اضافه می شود.
از این تعداد 50 هزار بیمار موفق به پیوند کلیه شده اند، 31 هزار و 500 نفر همچنان تحت درمان دیالیز هستند و مابقی بیماران نیز که نارسایی حاد دارند، تحت درمان می باشند.
البته این تمام آمار بیماران کلیوی کشور نیست، زیرا کارشناسان معتقدند آمار بیماران کلیوی در جامعه مانند کوه یخی است که فقط قله آن بیرون از آب است و حجم عظیم آن زیر آب قرار دارد و بسیاری از افراد از ابتلای خود به بیماری های کلیوی بی اطلاع هستند و زمانی متوجه آن می شوند که بیماری پیشرفت کرده و کلیه ها از کار افتاده اند.
اما این روزها درد و رنجی که بیماران کلیوی با آن دست و پنجه نرم می کنند دوچندان و شاید چند برابر روزهای عادی شده است.
افزایش نرخ ارز، کمبود دارو و گران شدن سرسام آور داروهای کلیوی و هزینه های چکاپ، تن بی رمق و چشم های نگران بیماران را بی رمق و نگران تر از هر زمان دیگری کرده است.
این موضوع سبب شد تا برای بررسی بیشتر مشکلات بیماران کلیوی در تلاشی هرچند ناچیز برای کم کردن درد و رنج این بیماران، میزگردی با حضور پزشکان، مسئولان، اعضای انجمن حمایت از بیماران کلیوی و متولیان امر در ایرنای مرکز شهرکرد برگزار و بشرح زیر تقدیم می گردد:

** شناسایی 377 بیمار کلیوی در چهارمحال و بختیاری
کارشناس بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در این میزگرد با اشاره به تعداد بیماران کلیوی استان، اظهار داشت: تاکنون 377 بیمار کلیوی در استان شناسایی شده که تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.
سولماز رمضانی ادامه داد: همچنین 9 بخش دیالیز در استان فعال است و به بیماران خدمات رسانی می کنند.
وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده به بیماران کلیوی در مراکز دولتی کاملا رایگان نیست و تنها بخشی از آن را دولت تقبل کرده است، تصریح کرد: هزینه ویزیت و خدمات بستری در بیمارستان از بیماران دریافت نمی شود اما بسیاری از آزمایشات باید در مراکز بیرون انجام شود که هزینه های سنگینی را برای بیماران در بردارد.
کارشناس بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین وزارت بهداشت متعهد به پرداخت هزینه داروهای خارجی و پیوند کلیه نیست و تامین این هزینه ها بیماران را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.
رمضانی خاطرنشان کرد: هزینه های بعد از پیوند کلیه نیز بر عهده خود بیمار است و هزینه های چکاپ و آزمایشات بعدی تحت پوشش بیمه و یا بسته حمایتی دولت قرار ندارد.
دکتر لیلا محمود نیا، فوق تخصص نفرولوژی نیز در این میزگرد با تعریف اجمالی از بیماری نارسایی کلیه، اظهار داشت: نارسایی کلیه به شرایطی گفته می شود که در آن کلیه نتواند بطور مناسب عمل کند و عملکرد آن به شدت کاهش یافته باشد.
وی با بیان اینکه نارسایی کلیه علائم خود را به 2 صورت حاد و مزمن نشان می دهد، تصریح کرد: در حالت حاد می توان با مراقبت های لازم و درمان از پیشروی آن جلوگیری کرد اما در نارسایی مزمن فرد باید به سمت دیالیز و یا پیوند کلیه هدایت شود.
محمودنیا، پیوند کلیه را عامل طول عمر بیماران کلیوی دانست و گفت: اگر شرایط پیوند برای فرد بیمار فراهم نباشد فرد می تواند به 2 صورت دیالیز خونی و صفاقی طول درمان خود را ادامه دهد.

** کمبود محلول صفاقی
این متخصص نفرولوژی، کمبود محلول دیالیز صفاقی را از مهمترین مشکلات بیماران دیالیزی برشمرد و افزود: دیالیز صفاقی عوارض کمتری نسبت به دیالیز خونی دارد و تعداد مرگ و میر در آن کمتر است اما متاسفانه کمبود محلول سبب شده تا بیماران را به سمت دیالیز خونی هدایت کنیم.
محمودنیا با بیان اینکه بیشترین تعداد بیماران کلوی نسبت به جمعیت در شهر هفشجان قرار دارند، اظهار داشت: علت این موضوع انتقال ژن و وراثت خانوادگی اعلام شده است.
وی افزود: انتقال ژن، عادات نادرست غذایی، بی تحرکی، نبود خودمراقبتی، وجود بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون، التهابات و سنگ کلیه از مهمترین علل افزایش ابتلا به بیماری های کلیوی است.
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه نارسایی کلیه چهار مرحله دارد، تصریح کرد: بیمارانی که به مرحله چهارم می رسند از کارافتاده به حساب می آیند و از نظر اقتصادی و اجتماعی خود و خانواده هایشان را در شرایط بدی قرار می دهند.

** پیوند کلیه از فرد زنده ممنوع است
وی همچنین به وضعیت پیوند کلیه در کشور و استان اشاره کرد و گفت: در حالی که در سالهای اخیر پیوند کلیه از فرد زنده در بسیاری از استانهای کشور و چهارمحال و بختیاری ممنوع شده اما چنانچه افراد از سر نوع دوستی مبادرت به چنین کاری کنند منعی ندارد.
محمودنیا با بیان اینکه ایران به برند تجارت کلیه در جهان شناخته شده است، اظهار داشت: خرید و فروش کلیه در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است اما متاسفانه در ایران نه تنها عده ای سودجو بصورت غیرقانونی روی به چنین تجارتی آورده اند بلکه برخی افراد به سبب مشکلات مالی کلیه خود را می فروشند.
این متخصص نفرولوژی، اهدای عضو بیماران مرگ مغزی را بهترین راهکار برای انجام پیوند کلیه به افراد نیازمند عنوان کرد و گفت: خوشبختانه چنین فرهنگی در استان ما وجود دارد و ضروری است تا بیش از پیش تبیین شود.
محمودنیا با اشاره به راه اندازی بخش پیوند کلیه در استان از حدود 5 سال گذشته، اظهار داشت: یک تیم 5 نفره متشکل از چهار نفرولوژیست و یک جراح پیوند در این بخش مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به محدودیت تجهیزات و نیروی های متخصص در بخش پیوند عضو، افزود: به همین سبب روزانه بیش از انجام 2 عمل پیوند کلیه در استان امکانپذیر نیست.

** 25 بیمار نیازمند کلیه در لیست انتظار
به گفته زهرا سیاح، هماهنگ کننده تیم پیوند عضو چهارمحال و بختیاری از 2 سال گذشته تاکنون 37 عمل پیوند کلیه در استان انجام گرفته و 25 بیمار نیازمند همچنان در لیست انتظار پیوند کلیه قرار دارند.
عضو هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با اشاره به مشکلات این بیماران افزود: بیماران کلیوی تمام دارایی خود را هزینه می کنند تا بلکه بتوانند کلیه خود را درمان کنند اما این اقدامات جوابگو نبوده و چاره ای جز دیالیز و یا پیوند ندارند.

** افزایش قیمت داروهای بیماران کلیوی
رحمت الله داوودیان، کم یابی و گران شدن داروهای بیماران کلیوی را از مهمترین مشکلات این بیماران برشمرد و گفت: یک دوره درمانی دارو شامل 650 عدد قرص که تا چند ماه گذشته 140 هزار تومان فروخته می شد در ماه گذشته با رشد حدود 3 برابری به 360 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در سالجاری 28 میلیون تومان به افراد تحت حمایت انجمن کمک مالی شده است، تصریح کرد: منابع انجمن تماما مردمی است و دولت هیچ کمکی در این خصوص نمی کند.
داوودیان با اشاره به نقش تحریم ها و نوسانات قیمت ارز بر داروهای موردنیاز بیماران، اظهار داشت: بیماران نسبت به تامین هزینه های درمان خود در شرایط عادی هم با مشکلات بسیاری مواجه هستند و شرایط فعلی بیش از پیش آنها را مستاصل و ناتوان کرده است.
وی با اشاره به اینکه هزینه های دیالیز برای بیماران رایگان است، تاکید کرد: اگر دولت این هزینه را که بسیار سنگین و قابل توجه است را به دارو و درمان بیماران قبل از اینکه به مرحله دیالیز برسند، اختصاص می داد نه تنها از حاد شدن بیماری جلوگیری می کرد بلکه صرفه اقتصادی بیشتری هم برای دولت در بر می داشت.
داوودیان همچنین با تاکید بر جلب مشارکتهای مردمی در حمایت از بیماران، خاطرنشان کرد: فرهنگ نوع دوستی و کمک به هم نوع در فرهنگ دینی و ملی ما وجود دارد و از خیران و نیکوکاران درخواست می شود تا نسبت به کمک به بیماران اهتمام بیشتری به کار گیرند.

** چالش مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیماران کلیوی
یک عضو انجمن خیریه حمایت از بیکاران کلیوی استان نیز در این میزگرد به تبعات اجتماعی و فرهنگی ناشی از بیماری در جامعه اشاره کرد و گفت: بیماران کلیوی برای جذب در ادارات و اشتغال با محدودیت مواجه هستند و تاییدیه سلامت به چنین افرادی داده نمی شود.
منصور رئیسی ادامه داد: این افراد از یک سو نمی توانند مشغول به کار شوند و از سوی دیگر با هزینه های سرسام آور درمان مواجه هستند که علاوه بر تحمل سختی های درمان، فشار روحی بسیاری را نیز متحمل می شوند.
وی تصریح کرد: برخی داروهای داخلی به بیماران جواب نمی دهد و بیماران مجبورند ماهانه تا 700 هزار تومان هزینه داروی خارجی بپردازند.
رئیسی افزود: بیمارانی هم که موفق به پیوند کلیه شوند ضمن اینکه هزینه بسیاری برای پیوند باید بپردازند بلکه هزینه های درمانی و دارویی آن نیز بسیار سنگین است که می طلبد دولت در این خصوص بیماران را حمایت کند و بخشی از هزینه ها را تقبل کند.

** بسترسازی دولت برای جلب کمک های مردمی
نماینده استانداری و کارشناس سازمان های مردم نهاد نیز در این میزگرد رسالت دولت را بسترسازی برای جلب کمک های مردمی عنوان کرد و گفت: در همین راستا 402 تشکل در استان در حوزه سلامت مجوز فعالیت دارند.
لیلا اعتدالی افزود: از این تعداد 14 تشکل در حوزه بهداشت و سلامت، 45 تشکل در قالب پایگاه سلامت و 114 تیم اجتماع محور مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه بیشترین خدمات از سوی انجمن های غیردولتی به بیماران ارائه می شود، تصریح کرد: انتظار می رود انجمن های فعال بتوانند با جذب اعضای بیشتر فعالیت های خود را بیش از پیش توسعه دهند.
اعتدالی، همراهی و همکاری تشکل های مردمی و دانشگاه علوم پزشکی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دولت تلاش می کند تا با فراهم کردن بسترهای لازم انجمن ها را در رسیدن به اهداف خود که همان تقویت تاب آوری بیماران است را یاری دهد.
وی تصریح کرد: انتظار می رود دستگاه های تخصصی زمینه رشد و بالندگی تشکل ها و جلب اعتماد مردم و فرهنگسازی در این حوزه را فراهم کنند و از سوی دیگر تشکل ها بطور مستمر گزارش فعالیت های خود را به دستگاه های تخصصی ارائه دهند تا در برنامه ریزی ها منشا اثر شود.
کارشناس سازمان های مردم نهاد استانداری چهارمحال و بختیاری، فرهنگسازی و جلب مشارکتهای مردمی را از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات بیماران کلیوی دانست و گفت: باید از رویکردهای ابزاری خارج شویم و حس مشارکت، نوع دوستی و نیکوکاری را در بین مردم تقویت کنیم.
اعتدالی پیشنهاد داد تا یک شبکه زنجیره ای بین تشکل های مردمی حوزه سلامت شکل گیرد تا ضمن تبادل تجربیات و دانش خود، هم افزایی و اطلاع رسانی گسترده تری نسبت به آگاه سازی مردم از بیماری ها ترتیب دهند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل کلاس های آموزشی ویژه خانواده ها، آموزش بیماران، برگزاری نمایشگاه و اطلاع رسانی از سوی صدا و سیما و رسانه ها از دیگر راهکارهای موجود در این حوزه است.

** خودمراقبتی و فرهنگسازی اصلی ترین راه پیشگیری از بیماری
محمودنیا نیز در پایان این میزگرد با تاکید بر خودمراقبتی مردم جامعه در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری ها اظهار داشت: بهترین راه پیشگیری از بیماری های کلیوی فرهنگسازی و اطلاع رسانی است.
این فوق تخصص نفرولوژی افزود: کنترل دیابت و فشار خون و توجه به رژیم غذایی از دیگر راهکارهایی است که از بروز نارسایی کلیه جلوگیری می کند.
نکته قابل تامل این است که به گفته کارشناسان و پزشکان این حوزه نارسایی کلیوی یک بیماری خاموش است که چنانچه در همان مراحل ابتدایی شناسایی و درمان شود، بهبود بیماری با درصد بالایی انجام می گیرد و بیمار نیازمند دیالیز و یا پیوند کلیه نخواهد شد از همین روز توصیه می شود افراد چنانچه با علائمی در این خصوص مواجه شدند سریع به پزشک مراجعه کنند.
همچنین کم کردن از درد و مشقت بیماران نه تنها یکی از وظایف دستگاه های دولتی به شمار می رود و انتظار می رود در این خصوص حمایت های بیشتری از بیماران داشته باشند بلکه مشارکت و همراهی نیکوکاران و مردم خیر را بیش از پیش می طلبد.
میزگرد از: خاطره حسین زاده
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.