محمد قلیزاده، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه قرار بود علت این آتش سوزی امروز اعلام شود، افزود: با توجه به مواردی که در بررسی علت این آتش سوزی پیش آمد و برای اینکه حقی از بازاریان یا افراد دیگر ضایع نشود، مقرر شد از نظرات کارشناسان رسمی دادگستری نیز استفاده شود.
وی اظهار داشت: در صورتی که امروز کارشناسان رسمی دادگستری معرفی شوند، پس از اعلام نظر آن ها علت این آتش سوزی با جمع بندی نظرات کارشناسان آتش نشانی و دادگستری در چند روز آینده اعلام می شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه حجم زیاد آتش سوزی موجب از بین رفتن برخی شواهد و مستندات شده است، گفت: کارشناسان این سازمان پس از اطفای آتش سوزی بازار تبریز به صورت شبانه روزی، اقدام به جمع آوری مدارک و مستندات لازم از علت این حادثه کرده و در حال تکمیل آن ها هستند.
قلیزاده، با اشاره به انتشار برخی نظرات شخصی افراد از علت این آتش سوزی از سوی رسانه ها، از اصحاب رسانه و مطبوعات خواست برای اینکه شائبه ای پیش نیاید، از انتشار مطالب غیرکارشناسی خودداری کنند.
وی گفت: هرگونه نظر کارشناسی آتش نشانی در خصوص علت این حادثه از سوی بنده یا سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، حوالی ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت امسال آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز روی داد که پس از 5 ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
گزارش های غیررسمی حاکی است که بر اثر وقوع آتش سوزی 300 میلیارد تومان به مالکان مغازه های سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخ تبریز خسارت وارد شده است.
این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز میزان اولیه خسارت بر معماری این اثر تاریخی را 20 میلیارد تومان برآورد کرده است.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.