محمد قلی زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: کارشناسان آتش نشانی تبریز بررسی های خود را از همان زمان اطفای حریق جهت روشن شدن دلایل این آتش سوزی آغاز کرده و به طور مرتب جریان و فرآیند این حادثه را با دقت بررسی می کنند و نتایج کلی این بررسی ها به اطلاع عموم و دستگاه های متولی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه آتش سوزی ایکی قاپیلار یکی از حوادث مهیب و بزرگ تبریز طی سال های اخیر بوده است، اظهار داشت: ماموران آتش نشانی با گزارش یکی از شهروندان در ساعت ساعت 22 و 15 دقیقه به بازار شمس تبریزی اعزام می شوند اما متوجه می شوند که آتش سوزی در این محل نیست و بلافاصله به محل اصلی آتش سوزی که سرای ایکی قاپیلار بود، گسیل می شوند.
قلی زاده مدت زمان حضور آتش نشانان در محل آتش سوزی را 3 دقیقه اعلام و اضافه کرد: شواهد و قراین و حجم بالای آتش نشان می داد که این حادثه حداقل یک تا 1.5 ساعت قبل شروع شده است اما متاسفانه به دلیل نبود سرای دار در محل، اطلاع رسانی از طریق گزارش شهروندان و پس از شعله ور شدن شدید آتش صورت گرفته است.
وی با اشاره به حادثه ای مشابه در همین محل در سال 1388، یادآوری کرد: در آن زمان پس از دو روز تلاش خستگی ناپذیر و شبانه روزی اطفای حریق شد اما در حادثه اخیر این زمان به حدود 5 ساعت کاهش یافت.
قلی زاده شدت آتش سوزی ایکی قاپیلار را بسیار بالا اعلام کرد و گفت: این آتش سوزی به قدری شدید بود که 95 درصد مغازه ها سوخته اند و از طرفی مواد آتش زایی که در تیمچه ها بود کنترل آتش را بسیار سخت و غیرممکن کرده بود، اما اقدام به موقع و تلاش ایثارگرانه آتش نشانان موجب شد تا آتش به سراهای دیگر سرایت نکند.
وی با بیان اینکه در چنین مواردی مردم باید همکاری لازم و کافی را با آتش نشانان داشته باشند، افزود: در این حادثه عوامل مدیریت بحران استانداری، اعضای شورای شهر و شهردار، فرمانداری، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها همکاری و تعامل ویژه ای با آتش نشانی داشتند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از خسارت تعداد 117 باب مغازه در سرای ایکی قاپیلار خبر داد و ادامه داد: این خسارت ها بر اساس نقشه سرای مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و تایید شده است.
به گزارش ایرنا، حوالی ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه 98 آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به اتش نشانی اطلاع داده و پس از 5 ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
3038/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.