به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در ترسیم مسیر پیش‌ِروی ملت ایران در چهل سال دوم، بیانیه‌ای را در تبیین «گام دوم انقلاب» برای پیشبرد انقلاب اسلامی به‌ نگارش درآورده‌اند که بیش از هر موضوعی بر جوانان و جایگاه علم و دانش تأکید دارد.
از آنجا که تحقق ‌این بیانیه در حوزه دانش متوجه آموزش و پرورش است در همین رابطه نقش آموزش ‌و پرورش در گام دوم انقلاب و چرخش‌هایی که نهاد تعلیم و تربیت برای دستیابی به قله‌های دانش باید انجام دهد، یکی از موارد جدی است که نیاز به بحث و‌ بررسی دارد.
یکی‌ از مباحث مهم در این بیانیه، عطف توجه به تولید علم و دانش، بومی‌سازی فناوری و بازآفرینی نهادهای علمی، آموزشی، تربیتی و پژوهشی بر مبنای اسناد تولیدشده‌ای همچون نقشه علمی کشور، سند تحول آموزش و پرورش، مهندسی فرهنگی و سیاست‌های کلی حوزه پژوهش و فناوری است.
در این میان آنچه به دستگاه آموزش و پرورش عمومی و نهاد تعلیم ‌‌و تربیت مربوط می‌شود بسیار مهم و ضروری است زیرا‌ که سنگ‌بنای فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع در آموزش و پرورش نهاده می‌شود .
بر این اساس اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همایشی ملی با عنوان «نقش آموزش و پرورش در عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را با حضور کارشناسان و معلمان برگزار کرد.

** جوهره انقلاب اسلامی عقلانی و فرهنگی است
معاون وزیر آموزش و پرورش در این همایش جوهره انقلاب اسلامی را عقلانی، فرهنگی و اعتقادی دانست و گفت: چیزی که باعث پیروزی انقلاب با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد شد، تحول فرهنگی در مردم زمان بود.
حجت الاسلام علی ذوعلم افزود: رژیم پهلوی تصور می‌کرد که رژیم پایداری است و می‌تواند پایدار بماند، به طوری که رئیس جمهور آمریکا یک سال قبل از انقلاب اسلامی، ایران پهلوی را جزیره ثبات معرفی کرد و گمان نمی‌کردند انقلاب اسلامی منتهی به تغییر ساختار ایران شود.
وی، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما یک روحیه آرمان‌گرا دارد که به دنبال اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب است، اظهار داشت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم چهل سالگی آن مردم مومن هستند که این حرکت در آموزش و پرورش ریشه داشته و باید ادامه یابد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه هیچ انقلابی به اندازه انقلاب اسلامی ایران، مردمی نبوده است، مهم ترین دستاورد انقلاب را شکل گیری نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: در قانون اساسی که در فاصله کمتر از یک سال از انقلاب تدوین و تصویب شد، از نظر عقلانیت، تثبیت مردم سالاری و توجه به مبانی اسلامی چنان هوشمندانه تنظیم شده که بعد از 40 سال از این قانون، باید ظرفیت‌های قانون اساسی احیا شود.
وی با اشاره تاثیر دفاع مقدس در شکل گیری یک هویت ملی عمیق در کشور خاطرنشان کرد: امام راحل (ره) فرمودند که با وجود هزینه‌های زیاد، این جنگ از الطاف خفیه الهی بود و کشور را بیمه کرد.
‌ذوعلم با بیان اینکه در برابر عربده کشی استکبار تدابیر دقیق و عمیق در برابر دشمن وجود دارد، افزود: تکیه گاه آرمان‌های انقلاب اسلامی مبتنی بر فطرت، ایمان دینی جامعه است.
وی نقش آموزش و پرورش را در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب کلیدی دانست و گفت: اگر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها همراهی و فهم عمیق از بیانیه گام دوم نداشته باشند، دستاوردی نخواهیم داشت.
ذوعلم اظهار داشت: باید این مسیر در بین معلمان، آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ریشه داشته و به درختی تنومند تبدیل شود
وی گفت: اگر دانش‌آموز از ابتدای دبستان، علم و پژوهش و تعمق را حاصل نکند بودجه‌های فراوان هم نمی‌تواند آن را جبران کند.

**منطق فکری انقلاب اسلامی مورد اقبال فرهیختگان است
فرمانده سپاه عاشورا در این همایش با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است که با اراده‌ها و ارزش‌های انسانی شکل گرفته است، گفت: آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی با فکر، روحیه‌ انقلابی، ارزش‌‍‌ها و مبانی انقلاب مشکل دارند.
سردار عابدین خرم با بیان اینکه این همایش، همایش علمی، فرهنگی و آموزشی است، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، منشوری برای چهل سالگی دوم انقلاب اسلامی است.
فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بیانیه هایی در اولین سالگرد ارتحال امام راحل، 20 سالگی و 40 سالگی انقلاب صادر کردند و براساس آن افق روشنی را برای انقلاب اسلامی ترسیم کردند.
وی افزود: این سه بیانیه سه پیام اساسی دارند که چگونگی شکل گیری، تداوم و چرایی انقلاب در آن‌ها مطرح شده است.
فرمانده سپاه عاشورا گفت: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند؛ انقلاب اسلامی، تنها انقلابی بوده که در عمر با برکتش به آرمان‌ها و ارزش‌های خودش هیچ خیانتی نکرده است و دنیای استکبار می‌خواهد امت، مکتب و ارزش‌های اسلامی و دینی تحقیر شود.
سردار خرم با بیان اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل، پرچم داری رهبر معظم انقلاب و همراهی امت اسلامی می‌تواند مبانی اعتقادی و ارزش‌های مکتبی و معنویت خود را به جهان عرضه کند، افزود: اگر انقلاب اسلامی از لحاظ فرهنگی، علمی و فکری فرو می‌ریخت، فیزیک انقلاب نمی‌توانست حداکثر یک دهه عمر داشته باشد، اما منطق فکری انقلاب اسلامی مورد استقبال تمامی فرهیختگان قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه کلید واژه‌ بیانیه گام دوم، بخشی از آینده و کارنامه‌ ۴۰ ساله‌ انقلاب را در هفت منشور استراتژیک معرفی می‌کند، گفت: نظام آموزشی، علمی و تعلیم و تربیتی انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین منشورهاست که بار اصلی آن بر دوش معلمان گذاشته شده است.

**ارسال 210 مقاله به همایش
دبیراجرایی همایش با اشاره به محورهای این همایش گفت: جایگاه ظرفیت‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش درگام دوم انقلاب اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش آن در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش، گسترش و توسعه دانشگاه فرهنگیان و نقش آن در تربیت معلمان جوان انقلابی از محورهای این همایش است.
مسلم اورنگی، تکریم و ارتقای منزلت معلم در جامعه و نقش آن در ارتقاء سرمایه انسانی شایسته در کشور، تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی با استفاده از رهنمود‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، معرفی شاخص‌های معلم نمونه انقلابی با نگاهی به سیره و زندگی شهید مطهری به عنوان معلم الگو، توجه به کانون خانواده و تقویت ارتباط خانواده با مدرسه بر پایه سبک زندگی اسلامی را از دیگر محورهای این همایش برشمرد.
وی، از ارسال ۲۱۰ مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: ۸ مقاله به صورت شفاهی ارائه و ۷۰ مقاله نیز چاپ می‌شود که این کتابچه‌ها به عنوان مرجع و منبع علمی مورد استفاده‌ فرهنگیان و فرهیختگان قرار می‌گیرد.
اورنگی با اشاره به استقبال چشمگیر فرهنگیان، معلمان پژوهشگر، دانش آموزان، جوانان نسل امروز و خانواده ها، اظهار داشت: همایش گام دوم انقلاب با هدف دست یافتن به مطالبات مطرح شده فرهنگیان در راستای این بیانیه برای اولین بار در سطح کشور با هدف گفتمان سازی منویات رهبر معظم انقلاب برگزار می شود.
وی ادامه داد: بیشترین تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب سپردن امور کشور به دست جوانان کارآمد است و دستگاه تعلیم و تربیت به خاطر ارتباط مستقیم با تربیت نوجوانان و جوانان بر ضرورت گفتمان سازی حول این بیانیه واقف بوده و نقش محوری دارد که این همایش آغازی برای بسط این هدف در بدنه اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است.
اورنگی اظهار داشت: دانش آموزان مخاطبان اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند و معتقدم این پیام باید توسط معلمان به دانش آموزان منتقل شود.
/3071/6132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.