به گزارش ایرنا، عباسعلی درستی روز سه شنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی بهداشت حرفه ای در مرکز بهداشت استان افزود: این حوادث که در برخی مواقع موجب از کار افتادگی دایم یا موقت کارگران می شود، هزینه سنگینی در حوزه فعالیت کاری برای کشورها تحمیل می کند.
وی یادآوری کرد: اگر تولید ناخالص ملی کشورمان را حدود 500 میلیارد دلار در نظر بگیریم، سالانه حدود 20 میلیارد دلار از این سرمایه صرف هزینه های حوادث ناشی از کار می شود.
رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: اگر این رقم در راستای شاخص های توسعه کشورها هزینه شود خیلی از مشکلات آن ها رفع و روند توسعه شتاب می گیرد.
درستی، ادامه داد: کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی به ویژه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در سال های گذشته در تامین سلامت کارگران روند رو به رشدی را طی کرده اند.
وی با اشاره به اولویت های سال جاری مرکز بهداشت استان برای ارتقای شاخص های سلامتی حوزه کار و کارگری، ادامه داد: کارشناسان این مرکز با برنامه ریزی منسجم در راستای تامین سلامتی کارگران در حوزه کاری تلاش می کنند.
رئیس گروه کارشناسان مهندسی بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت توجه به موضوعات ایمنی و بهداشتی در حوزه کاری گفت: سالانه حدود 337 میلیون حادثه و 217 میلیون بیماری در محیط های کاری در کشورها اتفاق می افتد که این تعداد منجر به مرگ حدود 2 میلیون و 780 هزار کارگر می شود.
مجتبی غفاری، با بیان اینکه 374 میلیون کارگر نیز در اثر حوادث غیرکشنده دچار از کار افتادگی دایم یا موقت می شوند، افزود: بر اساس این آمار هر 15 ثانیه یک نفر در دنیا در اثر حوادث و بیماری های ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.
وی یادآوری کرد: براساس آمار پزشکی قانونی نیز در 10 سال گذشته حدود 15 هزار و 997 نفر در کشور در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند که این تعداد معادل 5 ایرانی در هر روز است.
رئیس گروه کارشناسان مهندسی بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: میزان مرگ ناشی از بیماری های شغلی و بیماری های وابسته به شغل 6 برابر حوادث بوده و سالانه حدود 8 هزار ایرانی فقط بر اثر بیماری های شغلی از دنیا می روند.
غفاری با بیان اینکه در حوزه شغلی 2 عامل عمده پیشگیری از بیماری های شغلی را آسان می کند، ادامه داد: این عوامل شامل قابل شناسایی بودن و در دسترس بودن افراد در معرض خطر است که با ارتقای معاینات سلامت کار می توان میزان حوادث و بیماری های شغلی را کاهش داد.
وی تعداد واحدهای کاری شناسایی شده و تحت پوشش استان را 33 هزار و 129 واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 25 هزار و 773 کارگاه معادل 78 درصد بازرسی شده و 147 هزار و 992 شاغل در این واحدها به میزان بیش از 82 درصد تحت پوشش قرار گرفته اند.
8 اردیبهشت هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت حرفه ای نام گذاری شده است.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.