رشید شهشهی روز یکشنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز در پاسخ به این سوال که چه شرایطی باعث شد تا هیات چوگان در آذربایجان شرقی تشکیل شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه من از گذشته در صنعت پرورش اسب فعالیت داشتم و از طرفی اداره کل ورزش و جوانان استان به دنبال کسی بود که در زمینه اسب و چوگان سر رشته داشته باشد، لذا بدون هیچ مخالفتی بنده را به عنوان سرپرست هیات چوگان استان انتخاب کردند و در مجمع انتخاباتی هیات چوگان با اکثریت آرا سکاندار شدم.
وی در پاسخ به این سوال که مشکلات پیش روی ورزشکاران چوگان کدامند، افزود: هزینه های گزاف نگهداری اسب و خرید ادوات چوگان بازی چالش اصلی است؛ طبق روال ورزشی چوگان باید یک ورزشکار چوگان حداقل سه اسب در اختیار داشته باشد تا بتواند وارد مسابقات شود و این موارد همه دست در دست هم می دهند تا ورزش چوگان در افکار عمومی به عنوان یک ورزش شاهانه و ویژه افراد مرفه یاد شود.
وی همچنین در خصوص راه اندازی زمین استاندارد چمن چهار هکتاری در تبریز اظهار کرد: متاسفانه خود هیات و حتی اسپانسر هیات توان تامین زمین چهار هکتاری را ندارد و باید بخش دولتی این زمین را در اختیار هیات قرار بدهد تا بتوانیم با راه اندازی آن در آینده میزبان برگزاری رقابت های چوگان باشیم.
رئیس هیات چوگان آذربایجان شرقی ادامه داد: باید بگویم که اگر در این راه با هیات چوگان استان همراهی شود می توانیم با ایجاد یک مجموعه ورزشی چند منظوره، چند رشته ورزشی را پوشش دهیم و در این خصوص با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان با فدراسیون مطبوع نیز مکاتبه ای داشتیم.
شهشهی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات چوگان توضیح داد: مسابقات چوگان به صورت لیگ نبوده و در قالب رقابت های دو، سه جانبه و چهار جانبه برگزار می شود.
وی تشریح کرد: رقابت های سه جانبه چوگان در زمین استانداردی به نام «مانژ» در ابعاد 60 در 40 متر مربع انجام می گیرد و رقابت های چهار جانبه در زمین چمن استاندارد چهار هکتاری به ابعاد 274 در 268 متر مربع و به اصطلاح هشت برابر زمین فوتبال صورت می پذیرد.
وی اظهار کرد: در سطح کشور فقط استان های تهران و البرز صاحب چنین زمین استانداردی هستند و رقابت های چهار جانبه در این استان ها انجام می گیرد البته استان اصفهان ادعا دارد که بهترین زمین چمن استاندارد چوگان همان میدان نقش جهان این شهر است.
وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی با تاسیس هیات چوگان تنها باشگاه «سهند» توانسته با کسب مدارک لازم و پروانه فعالیت، زمین استاندارد مانژی خود را در اختیار تمرینات و فعالیت های چوگان بازان استان قرار دهد.
رئیس هیات چوگان آذربایجان شرقی در مورد تعداد فعالان رشته ورزشی چوگان در سطح استان نیز گفت: در شهرستان تبریز چهار ورزشکار خانم فعالیت می کنند که بدلیل نداشتن هندی کاپ بیشتر تمرین می کنند و 15 ورزشکار نیز دارای هندی کاپ هستند و اجازه ورود در رقابت های چوگان را دارند.
وی در مورد «هندی کاپ» گفت: هندی کاپ به معنی درجه بندی جوگان باز است که از بدو ورود به این رشته منفی 2 بوده و تا درجه هشت در اروپا وجود دارد ولی در ایران بالاترین درجه هندی کاپ، 3 می باشد.
شهشهی در پاسخ به این سوال که وضعیت شهرستان های فعال آذربایجان شرقی در زمینه چوگان چگونه است، توضیح داد: متاسفانه تمام وسایل لازم برای ورود به این رشته مفرح ورزشی از کلاه گرفته تا گوی بازی وارداتی هستند؛ در سطح استان پنج شهرستان تبریز، مرند، مراغه، هریس و بستان آباد با وجود هیات های چوگان فعالیت می کنند و همچنین در شهرستان میانه هیات چوگان دایر بوده، ولی به دلیل تغییرات مدیریتی در حال حاضر بدون سرپرست می باشد.
وی همچنین با بیان این مطلب که باشگاه های زیادی در امر ورزش با اسب در استان فعالیت می کنند، بیان داشت: با این وجود تنها یک یا دو باشگاه استاندارد می توانند در سطح استان فعالیت داشته باشند که در استان آذربایجان شرقی تنها باشگاه سهند توانسته از هیات چوگان پروانه کسب داشته باشد ولی باشگاه ستارخان نیز فعالیت هایی دراین زمینه دارد.
شهشهی در پاسخ به این سوال که با توجه به هزینه بر بودن رشته ورزشی چوگان، حضور اسپانسر مالی در این ورزش چه نقشی دارد، توضیح داد: پشتیبان مالی سه تیم چوگان شهرستان تبریز به نام های «دل آرا»، «دمیر» و «امیر»، شرکت صرافی بهنام می باشد که حمایت مالی 100 در صدی از ورزشکاران این رشته به عمل می آورد.
وی ادامه داد: اسپانسر هیات چوگان همه هزینه های برگزاری کلاس های آموزشی و اعزام به رقابت های چوگان در سطح کشور و حتی در اختیار گذاشتن اسب به چوگان بازان را بر عهده دارد و همان طور که در ورزش فوتبال از یار دوازدهم صحبت می شود ،در ورزش چوگان نیز یار چهارم ما در رقابت های سه جانبه، صرافی بهنام بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که در رشته چوگان مربی در سطح استان در اختیار داریم یا نه، افزود: متاسفانه نه در استان ما، بلکه در دیگر استان ها مربی چوگان وجود ندارد و همه مربی ها از استان تهران تامین می شود، ولی در مدت 2 سال از تاسیس هیات 2 بار کلاس مقدماتی مربیگری را با حضور افراد فعال در چوگان استان برگزار کردیم تا در آینده ای نه چندان دور از تجارب مربیان هم استانی بهره مند شویم.
رئیس هیات چوگان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که برای ورود به رشته چوگان باید از رشته سوار کاری شروع کرد، عنوان کرد: درست است که تمامی چوگان بازان استان از افراد پر سابقه سوارکاری هستند، ولی در رشته چوگان مربی هم سوارکار را آموزش می دهد و هم اسب را، زیرا یک اسب معمولی شاید با دیدن شلاق شیطنت کند و حرکات غیرعادی انجام دهد، ولی اسب چوگان علاوه بر اینکه چوگان، گوی و دروازه را می شناسد، بلکه حتی در بازی ها به اسب رقیب تنه می زند؛ در واقع می توان گفت که 50 درصد بازی توسط اسب انجام می گیرد و با اطمینان می گویم که صفر تا 100 سوار کاری و چوگان بازی را خودمان به کسی که به این رشته ورزشی علاقه مند باشد و ورود کند، آموزش می دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که از زمان تاسیس هیات، چوگان استان در مسابقات کشوری حضور داشته است یا نه، گفت: خوشبختانه پس از تاسیس هیات چوگان آذربایجان شرقی و تمریناتی که چوگان بازان استان در آن مدت انجام دادند، رقابت قهرمانی کشوری توسط فدراسیون چوگان بهمن پارسال برگزار شد که توانستیم در بین 18 تیم از 6 استان برتر مقام سوم را کسب کنیم.
وی ادامه داد: البته قام سومی در ان مسابقات برای ما حکم قهرمانی داشت، زیرا 2 تیم از این استان ها دارای زمین استاندارد چمن بوده و از تجارب مربیان خارجی بهره می برند و همیشه یک پای ثابت قهرمانی مسابقات چوگان کشور هستند.
شهشهی درباره نقش رسانه ها در رشد و معرفی رشته چوگان نیز اظهار داشت: متاسفانه رسانه های آذربایجان شرقی در معرفی اسپانسر تیم ها و یا مسابقات، نگاه تبلیغاتی صرف دارند، در حالی که با توجه به نوپا بودن چوگان،جا دارد این تبلیغ انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر مشکل اصلی ما نبود زمین استاندارد چمن رقابت های چهار جانبه می باشد، یادآوری کرد: شاید در دیگر شهرستان های استان زمین های طبیعی با متراژ چهار هکتار وجود داشته باشد ولی هم از نظر حیثیتی و هم از لحاظ هزینه نگهداری چمن، آبیاری، ایاب و ذهاب ورزشکاران، محل اقامت ورزشکاران و هزینه های اصطبل و غیره بهتر است این زمین ورزشی در شهرستان تبریز ایجاد شود، به خصوص که بر طبق اطلاعات ما در خود شهرستان تبریز زمینی با ابعاد گفته شده وجود دارد.
چه در برنامه هایی را در سال گذشته انجام دادید؟
رییس هیات چوگان استان آذربایجان شرقی از برگزاری مسابقات نمادین چوگان در مبعث حضرت محمد (ص)،
همایش بزرگ چوگان در تفرجگاه ائل گولی تبریز، شرکت در مراسم ثبت جهانی چوگان و رژه چوگان بازان استان، احیای تاریخچه کهن اسب سواری در جشنواره جام ستارخان ورزقان و رونمایی از پیراهن تیم چوگان آذربایجان شرقی در روز 22 بهمن توسط اسپانسر تیم به عنوان برخی از برنامه های این هیات در سال قبل یاد کرد.
وی اهداء 5 راس اسب توسط فدراسیون چوگان به هیات چوگان آذربایجان شرقی، انتصاب روسای هیات های چوگان شهرستان های فعال، برگزاری 28 دوره کارگاه عملی، برگزاری 14 کلاس تئوری چوگان در تبریز، رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان با حضور وزیر ورزش و حضور در رقابت قهرمان کشوری چوگان و کسب مقام سوم مسابقات را از دیگر دستاوردهای هیات چوگان استان در سال 1397 برشمرد.
شهشهی در خصوص تقویم برنامه های هیان چوگان آذربایجان شرقی در سال آتی نیز گفت: آماده سازی تیم استان و همچنین تیم عشایر استان برای حضور در مسابقات استانی، فراخوان مقاله علمی برای ورزش های ملی و مذهبی، برگزاری کارگاه آموزش مقدماتی 1،2،3 چوگان، برگزاری کارگاه پیشرفته 1و 2 چوگان
استعداد یابی در مدارس سطح استان و خرید 10 راس اسب چوگان و تجهیزات لازم را از جمله این برنامه عنوان کرد.
وی با بیان اینکه هیات چوگان به عنوان اولین هیات ورزشی استان، شناسه ورزش کسب کرده است، اظهار کرد: به رغم اینکه هیات چوگان مورد تقدیر اداره کل ورزش و جوانان استان قرار گرفت، هنوز نمی تواند از بودجه دولتی استفاده کند.
وی ادامه داد: ساختار اداری هیات چوگان استان از قبیل کمیته فنی، کمیته آموزش، کمیته شهرستان و دیگر کمیته ها و حتی هیات رییسه چوگان آن به طور کامل مشخص و منصوب شده اند.
9853/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.