به گزارش پنجشنبه ایرنا، ناصر چمنی در نشست خبری با اصحاب رسانه، مطالبه گری را ضامن بهبود وضعیت زندگی و رفاهی کارگران دانست و افزود: باید توجه داشت که کارگری که نمی داند برای فردایش زمینه و بستر کار وجود دارد یا نه و توانایی تامین هزینه های عائله خود را دارد یا خیر، به هیچ عنوان مطالبه گر نبوده و برای احقاق حقوق از دست رفته اش وارد عرصه نمی شود.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر 96 درصد از مجموع کارگران شاغل در واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی آذربایجان شرقی به صورت قرارداد کار موقت زندگی خود را می گذارنند که این اعداد و آمار نگرانی بزرگی محسوب می شود.
چمنی از قراردادهای کار موقت به عنوان اهرم بهره کشی کارفرمایان از کارگران یاد کرد و ادامه داد: باید از مسئولان پرسید که کجای این نوع قراردادها که در حقیقت استسمار این قشر عظیم است، با عدالت و تساوی حق و حقوق مطابق است.
وی ادامه داد: اینکه کارگری که 20 سال از عمر و جوانی خود را در یک واحد صنعتی و تولیدی سپری کرده است و بنا به دلایل واهی از کار اخراج می شود، با عدالت سازگاری دارد.
وی گفت: از سال 1396 ارزش پول ملی یه یک چهارم تنزل پیدا کرده و سفره کارگران کشور خالی شده که این به معنی جبران گرانی ها و افزایش قیمت ها از جیب کارگر است؛ در حالی که سرمایه و ثروت کارفرمایان در همین زمان به بیش از 3.5 برابر افزایش پیدا کرده است.
چمنی با بیان اینکه سال گذشته قدرت خرید کارگران 75 درصد نسبت به سال 1396 کاهش داشته است، جبران این فاصله را جزو وظایف اصلی و ذاتی دولت دانست و اضافه کرد: با برگزاری چندین جلسه و رایزنی های مختلف تنها با 36.5 درصد افزایش حقوق کارگران در سالجاری موافقت شده است و معلوم نیست بقیه کاهش قدرت خرید کارگران چگونه تامین می شود.
وی گفت: انتظار داریم نسبت به تامین 50 درصد بقیه کاهش قدرت خرید کارگران اقدام شود و در طول سال با انواع تمهیدات از جمله توزیع بن های ویژه در این زمینه گام های اساسی برداشته شود.
چمنی، ضعف تشکلات کارگری و نبود استقبال از سوی نهادهای مرجع نسبت به گسترش چنین تشکلاتی را از دیگر مشکلات جامعه کارگری برشمرد و افزود: باید اذعان کرد که عده ای مخالف پاگیری چنین تشکلات و انجمن هایی هستند و مقایسه وضعیت تشکل های کارگری ایران با کشورهای خارجی از جمله هند و ترکیه نشان دهنده عقب ماندگی کشور در این حوزه بسیار مهم و حساس است.
وی نبود تشکل ها و انجمن های مختلف صنفی کارگری را موجب انباشت خواسته های به حق این قشر زحمتکش دانست و ادامه داد: به دلیل نبود این تشکل ها در پاره ای از موارد شاهد اعتراض های کارگری منجر به بروز مسایل امنیتی در کشور هستیم.
رییس کانون انجمن های صنفی کارگری آذربایجان شرقی ضعف مدیریت ها در واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی را از دلایل اصلی امنیتی شدن مسایل کارگری در کشور بیان کرد و گفت: نمونه عینی این وضعیت در شستا وجود دارد که به دلیل ضعف کلان مدیریتی و انتصاب مدیران سفارشی امروز به یک مجموعه ضررده تبدیل شده است.
چمنی اضافه کرد: این در حالی است که کارگران و کارفرمایان که صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند، هیچ نقشی در انتخاب و انتصاب مدیران مربوطه ندارند.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.