کارگاه یک روزه " بررسی ابعاد فنی وحقوقی جرائم مرتبط با جعل واستفاده از سند مجعول "  به میزبانی مدیریت امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هدف آشنایی همکاران با ابعاد مختلف جرم جعل ،  در تالار لک دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این کارگاه، با بیان این‌که تمامی گفته‌ها و نوشته‌های ما باید در سیستم اداری صحیح باشد، گفت: هر شغلی نیازمند رفتار حرفه ای است .
محمدحسین صومی با تبیین این‌که فعالیت افراد حقوقی، بازرسی ، مالی  با عامه جامعه در ارتباط است اظهار کرد : زمانی گفته‌های یک فرد برای همه حجت بود وگوینده ومنتقل کننده با صداقت سخن می گفتند ولی با گذشت زمان ، راویان جاعل و ناصالح پدید آمده وجملات را جعل کردند.
وی افزود : 100 سال قبل تمامی جزئیات اسناد را به طور دقیق ثبت کرده‌اند ، معتقدم باید افرادی اسناد را تولید کنند که معنی آن را به طور کامل می‌دانند وسند به گونه‌ای محکم تبیین شود که امکان تغییر وجعل در آن وجود نداشته باشد .
وی بیان کرد: فردی که جاعل است هیچ حد ومرزی برای اووجود ندارد چرا که قبح ها زدوده شده است.
صومی با بیان این‌که ما امانتدار مردم هستیم وتمامی امکانات وتجهیزات نیز برای خدمت به مردم در دست ما امانت هستند، افزود: زمانی که نوشته‌ای می‌نویسیم باید پای آن نوشته وسند مکتوب ثابت بمانیم و باید جرات داشته باشیم تمامی اشتباهات خود را اصلاح کنیم .
فرهاد اسماعیلی، مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این کارگاه با اشاره به اهمیت برگزاری این کارگاه، اظهار کرد: بحث جعل واستفاده از سند معجول در فصل پنجم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، جرم انگاری شده است افزود بند 26 ماده 8 قانون رسیگی تخلفات اداری جعل ، به عنوان مصداق تخلف اداری مطرح شده است همکاران ما در حوزه حقوقی ودر مواجه با پرونده های جعل عمدتا" با دو نکته مواجه هستند آشنایی همکاران با مسئولیت معاونت در جرم استفاده از سند معجول و عدم توانایی کافی برای تشخیص سند جعلی ، این کارگاه در راستای پاسخگویی به این دو نیاز برای همکاران علوم پزشکی برگزار شد.
عبدالرضا نواپور، معاون دادستان عمومی وانقلاب تبریز نیز با اشاره به قوانین وآئین نامه‌های موجود در حوزه جعل ، ضمن ارائه تعاریف حقوقی جرم مذکور به قوانین پراکنده ای که در این حوزه در صدد ایجاد مسئولیت کیفری برآمده اند اشاره ومسئولیت های احتمالی را تشریح نمود.
وی با تفکیک جعل مادی از معنوی به تشکیل دهنده جرم مذکور اشاره وشرایط تحقق این جرائم را تشریح کرد.
 رئیس اداره مبارزه با جعل پلیس آگاهی آذربایجان شرقی نیز در خصوص راهکارهای پیشگیری از جعل اسناد ، عوامل موثر در بروز وقوع جعل ، اسناد رسمی آسیب پذیر و چالشهای موجود در بسترهای مختلف در خصوص جعل خصوصا اسناد ملکی و بانکی نکات مهمی را ایراد کرد‌.
سرهنگ محمودی با اشاره به عوامل موثر در جرم جعل ، بیان کرد: ناآگاهی وکم توجهی کاربران ادارات وسازمانهای خصوصی خدمات رسان به اعتبار  سنجی اسناد وعدم احراز هویت صحیح افراد ، فراوانی امحاء واسناد دولتی کاغذی در ادارات وسازمان‌های خصوصی ، وجود زمینه های فرهنگی برای کسب امتیازات با اعمال نفوذ از جمله عوامل موثر در جرائم جعل اسناد دانست.
وی توجه به نکات علمی واستفاده از تجربه‌های گذشته در تولید اسناد را مهم‌ترین بخش مبارزه با جعل دانسته وپارامترهای تولید اسناد امین را توضیح داد.
گفتنی است این کارگاه با حضور بیش از 160 نفر از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا گردید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.