حسین نجاتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه طرح نظارت نوروزی از ابتدای اسفند شروع شده و تا 15 فروردین 98 ادامه دارد، گفت: کالاهای پرمصرف پایان سال همچون پوشاک، مواد شوینده و شکر مشمول این طرح هستند.
وی با اشاره به اینکه بر فعالیت رستوران های بین راهی، مراکز اقامتی و سیاحتی و دفاتر خدمات مسافرتی هم در راستای این طرح نظارت می شود، خاطرنشان کرد: به منظور تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، مرغ ، برنج و شکر نسبت به توزیع این کالاها به نرخ تعادلی اقدام شده است.
نجاتی با اعلام اینکه سهمیه گوشت و مرغ تخصیص یافته برای استان آذربایجان شرقی توسط شبکه خرده فروشی و تعاونی ها در حال توزیع است، افزود: 20 هزار تن شکر هم برای مصارف خانگی و واحدهای تولیدی صنعتی و صنفی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه شکر مصرفی پایان سال به منظور کنترل قیمت بازار با ارز 4200 تومانی تامین شده است، گفت: این محصول به قیمت 3 هزار تومان برای واحدهای تولید کننده شیرینی و شکلات و سایر واحدهای مصرف کننده شکر و با نرخ 3 هزار و 300 تومان برای مصرف کننده خانگی عرضه می شود.
نجاتی اعلام کرد: به منظور جلوگیری از صف های طولانی و معطلی مردم مقرر شده است در میدان های محله ای میوه و تره بار شهرداری نسبت به عرضه این فروارده های پروتئینی اقدام شود.
رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی در مورد افزایش قیمت گوشت در بازار گفت: به خاطر کاهش تولید و عرضه کشتار روز شاهد افزایش قیمت گوشت بودیم و با توجه به اینکه گوشت مشمول تنظیم بازار نیست، سعی شده قیمت متوسط بازار قیمت گذاری شود.
نجاتی با بیان اینکه عرضه گوشت به قیمت بیش از عرف و میانگین خرده فروشی مورد تائید سازمان نیست، اظهارداشت: با تشدید نظارت تلاش می شود از گران فروشی و نشت شبکه جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه با فرصت طلبان و سوء استفاده کننده ها به شدت برخورد می شود، در عین حال اظهارداشت: اگر قاعده عرضه و تقاضا در بازار حاکم نباشد نمی توان از اهرم کنترلی نتیجه گرفت.
نجاتی با اشاره به اینکه قیمت گذاری کالاهای اساسی همچون گوشت و مرغ با ستاد تنظیم بازار کشور است، گفت: استان ها اختیار نرخ گذاری این کالاها را ندارند.
وی با اعلام اینکه نمایشگاه فروش بهاره از 15 تا 26 اسفند با 250 غرفه و در سه سالن در محل نمایشگاه بین المللی تبریز دایر می شود، گفت: در این نمایشگاه هم نسبت به عرضه گوشت و مرغ اقدام می شود.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه های بهاره در شهرستان ها ممنوع شده است و به منظور رعایت حال اصناف و بازاریان تنها در شهر تبریز این نمایشگاه برپا می شود.
نجاتی با اشاره به اینکه در نمایشگاه بهاره تبریز کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز و مرغ با نرخ مصوب و سایر کالاها و مایحتاج شب عید با 15 تا 20 درصد کمتر از قیمت بازار عرضه می شود، افزود: از 20 اسفند در این نمایشگاه نسبت به عرضه میوه شب عید به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اقدام می شود.
وی در مورد مشکلات پیش آمده برای عده ای از نانوایان در زمینه تهیه آرد اظهارداشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران متولی تامین و توزیع آرد است و برای این منظور نسبت به راه اندازی سامانه ای اقدام کرده است و این سامانه برای نانوایانی که دارای پروانه کسب نباشند اجازه خرید آرد با قیمت مصوب را نمی دهد.
نجاتی با اشاره به این که در این شرایط عده ای فرصت طلب اقدام به فروش آرد به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب کردند، گفت: برای کنترل بازار 5 هزار تن به سهمیه آرد استان اضافه شده و تا 30 فروردین سال 98 هم به واحدهای نانوایی مهلت داده شده است تا نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند.
وی تاکید کرد: در صورتی که تولیدکننده و اصناف به سود معمول خود قانع باشند و مصرف کننده هم با خریدهای غیرضروری و اضافه بر مصرف به التهاب بازار دامن نزند شاهد آرامش در بازار شب عید خواهیم بود.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.