معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان تولید گوجه فرنگی در گلخانه‌های استان را در 9 ماه امسال 15 هزار و 500 تن اعلام کرد و گفت: حدود 11 هزار تن از این مقدار صادر شده است. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، ایوب ایرانی فام در گفت‌وگو با خبرنگاران عمده ترین مقصد صادراتی این محصول را روسیه و کشورهای حوزه قفقاز جنوبی عنوان کرد و افزود: گوجه فرنگی تنها محصول گلخانه ای استان است که صادر می‌شود. 
وی تعداد گلخانه‌های فعال آذربایجان شرقی را 378 واحد در وسعتی بیش از 161 هکتار اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر 57 هکتار فضای گلخانه‌ای در منطقه آزاد ارس، 31 هکتار در شهرستان خداآفرین و 20 هکتار در شهرستان شبستر در حال ایجاد است.   وی با اشاره به اینکه سطح کشت 86 هکتار از گلخانه‌های استان هیدروپونیک و 75 هکتار خاکی است، افزود: از نظر پوشش 121 هکتار پلاستیکی و پلی کربنات و 40 هکتار شیشه‌ای است. 
ایرانی فام اعلام کرد: از نظر تولید 141 هکتار از گلخانه‌های استان به تولید سبزی و صیفی، شش هکتار گیاهان زینتی و 14 هکتار به تولید رز شاخه بریده اختصاص دارد. 
وی گفت: در سال جاری علاوه بر 15 هزار و 500 تن گوجه فرنگی، 13 هزار و 400 تن خیار، 345 تن فلفل دلمه ای، 190 تن توت فرنگی، 22 میلیون و 500 شاخه رز شاخه بریده و 900 هزار گلدان گل زینتی در گلخانه های استان تولید شده است. 
وی با اشاره به مزایای تولید گلخانه‌ای همچون افزایش کمی و کیفی تولید، کاهش تنش های زیست محیطی و کاهش مصرف منابع اصلی تولید، اظهار کرد: تولید گلخانه‌ای جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و از تسهیلات با کارمزد پائین بهره‌مند می‌شود.   گفتنی است، آذربایجان شرقی دارای استعدادهای مناسبی برای تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای به ویژه در منطقه آزاد ارس است و در زمان حاضر هم یکی از بزرگترین واحدهای گلخانه‌ای کشور در این منطقه فعال است و سهم مهمی در صادرات گوجه فرنگی دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.