ایوب ایرانی فام روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، عمده ترین مقصد صادراتی این محصول را روسیه و کشورهای حوزه قفقاز جنوبی عنوان و یادآوری کرد: گوجه فرنگی تنها محصول گلخانه ای استان است که صادر می شود.
وی تعداد گلخانه های فعال آذربایجان شرقی را 378 واحد در وسعتی بیش از 161 هکتار اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر 57 هکتار فضای گلخانه ای در منطقه آزاد ارس، 31 هکتار در شهرستان خداافرین و 20 هکتار در شهرستان شبستر در حال ایجاد است.
وی با اشاره به اینکه سطح کشت 86 هکتار از گلخانه های استان هیدروپونیک و 75 هکتار خاکی است، افزود: از نظر پوشش 121 هکتار پلاستیکی و پلی کربنات و 40 هکتار شیشه ای است.
ایرانی اعلام کرد: از نظر تولید 141 هکتار از گلخانه های استان به تولید سبزی و صیفی ، 6 هکتار گیاهان زینتی و 14 هکتار به تولید رز شاخه بریده اختصاص دارد.
وی گفت: در سال جاری علاوه بر 15 هزار و 500 تن گوجه فرنگی، 13 هزار و 400 تن خیار، 345 تن فلفل دلمه ای ، 190 تن توت فرنگی، 22 میلیون و 500 شاخه رز شاخه بریده و 900 هزار گلدان گل زینتی در گلخانه های استان تولید شده است.
وی با اشاره به مزایای تولید گلخانه ای همچون افزایش کمی و کیفی تولید، کاهش تنش های زیست محیطی و کاهش مصرف منابع اصلی تولید، اظهارداشت: تولید گلخانه ای جزو طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و از تسهیلات با کارمزد پائین بهره مند می شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای استعدادهای مناسبی برای تولید و صادرات محصولات گلخانه ای به ویژه در منطقه آزاد ارس است و در زمان حاضر هم یکی از بزرگترین واحدهای گلخانه ای کشور در این منطقه فعال است و سهم مهمی در صادرات گوجه فرنگی دارد.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.