به گزارش ایرنا، کتابت و نوشتن آیات و کلمات قرآنی با صدا و آهنگی از جنس لغزیدن دوات و قلم بر روی کاغذ چنان هنرمند خوشنویس را به وادی آرامش و خیال می برد که دل را از ظواهر زندگی مادی برمی کند و در اعماق وجودش با قدم گذاشتن در مسیر خالق هستی اثری زیبا و ماندگار خلق می کند.
گالری «مهر و ماه» تبریز، میزبان نمایشگاهی شامل مجموعه ای از آثار اساتید خوشنویسی آذربایجان شرقی است که با هنر خوشنویسی نسخ و ثلث در قالب « کاتبان قرآن کریم» به خلق آثاری ماندگار از دریای بیکران انوار الهی قرآن پرداخته اند.
در این گالری، آثار استادان «حسن کرمانی»، «افشین نجفی»، «محمدرضا صمدزاده»، «میرحسین زنوزی»، «محمد قیاسی»، «شهرام روحی»، «بهرام حجاری زاده»، «حسین نوروزی»، «زهرا شعار قدیم» و دیگر علاقه‌مندان به کتابت آیات قرآن کریم با استفاده از هنر خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است.
سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در آیین افتتاح این نمایشگاه گروهی گفت: هنر خوشنویسی از نخستین هنرهای اسلامی پس از نزول قرآن کریم است.
سیدمحمدحسین بلاغی افزود: حوزه هنری استان در راستای طبع و نشر قرآن کریم قدم‌های مطلوبی برداشته است.
وی با بیان اینکه قرآن نسخه شفابخش جامعه است، یادآوری کرد: همه مردم و جامعه به دنبال آسایش در زندگی و نیازمند آرامش قلبی هستند که باید آن را در قرآن کریم بجویند چرا که رحمت و آرامش واقعی انسان‌ها در این کتاب اسمانی نهفته است.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه هنر خوشنویسی پس از نزول قرآن کریم به عنوان نخستین هنر اسلامی محسوب می‌شود، اظهار کرد: خوشنویسی هنری آرامش‌زا و فکور محور است.
بلاغی ادامه داد: کارگروه کتابت قرآن کریم از چند ماه گذشته در حوزه هنری آذربایجان شرقی فعال شده و آثار فاخر هنری این کارگروه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
وی با اشاره به اهمیت تربیت هنرمندان در حوزه خوشنویسی و کتابت قرآن کریم گفت: حوزه هنری استان در راستای تولید محتوای دینی و مذهبی و انتقال مفاهیم دینی، اقدام های ارزشمندی انجام داده و در چند ماه گذشته نیز هنرمندان را به سمت کتابت قرآن سوق داده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه هنر زیباست و هنرمندان و کاتبان قرآن زیباآفرین هستند، افزود: کتابت قرآن کار بسیار ارزشمندی است چرا که این کار منسوب به امیرالمومنین علی (ع) است.
حجت الاسلام شهاب الدین حسینی، افزود: بلوغ خوشنویسی در کتابت قرآن کریم خلاصه می شود و هنر نیز می تواند مقدمه ای برای باطن و حقیقت قرآن باشد.
وی یادآوری کرد: کتابت قرآن کریم از مهم ترین هنرهای کنونی کشور است که باید به این موضوع به صورت ویژه توجه شود.
مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز با قدردانی از کار ارزشمند نشر فرهنگ کتابت قرآن کریم از سوی حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: گام برداشتن در راستای طبع، نشر و کتابت قرآن کریم در جامعه و کلانشهر تبریز ضروری و کار شایسته ای است.
مهدی بابایی افزود: امید است در راستای این حرکت ارزشمند، سایر ارگان ها و نهادهای فرهنگی استان اقدام موثری انجام دهند تا شاهد شکوفایی بیش از پیش هنر خوشنویسی و کتابت قرآن کریم در جامعه باشیم.
وی با اشاره به فعالیت های مجموعه دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار داشت: این دارالکتابه زیر مجموعه ای از مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران بوده که طبق نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای سنت کتابت قرآن کریم و با هدف «احیای نهضت قرآن نویسی» در سال 1390 تاسیس شده‌ است.
مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم یادآوری کرد: در طول سال های گذشته بیش از 100 هنرمند خوشنویس در سراسر کشور در بیش از 70 جلسه آموزشی، تربیت شده اند.
بابایی ادامه داد: هم اکنون در بیشتر استان ها سفیران کتابت قرآن وجود دارد که کلانشهر تبریز نیز به واسطه سابقه درخشان خود دارای هنرمندان بزرگی مانند استادان کرمانی و زنوزی است.
نمایشگاه گروهی خوشنویسی « کاتبان قرآن کریم» تا 30 دی‌ از ساعت 11 تا 13 و عصرها از ساعت 16 تا 20 در گالری مهر و ماه در معرض دید علاقه‌مندان است.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.