به گزارش ایرنا، توکلی، بنیانگذار منطقه صنعتی غرب تبریز و از بانیان اصلی شرکت ماشین‌سازی این شهر و اولین مدیر عامل آن است.
مرحوم توکلی متولد 1310 شمسی تبریز و فرزند 'حاج علی عسگر توکلی'، مالک و بنیانگذار کارخانه 'کبریت توکلی' تبریز به عنوان نخستین کارخانه صنعتی ایران بوده است.
توکلی پس از اخذ دیپلم در دبیرستان البرز تهران برای ادامه تحصیلات عالی و آکادمیک به دانشگاه نبراسکای آمریکا رفت.
وی در سال 1340 شمسی با خانواده شهید سرافراز و تاریخ ساز، ثقه السلام، ازدواج کرد که ثمره این ازدواج موفق سه فرزند پسر و یک فرزند دختر شد که اکنون همگی دارای تحصیلات آکادمیک و عالیه هستند.
پدر مرحوم توکلی هم از فرهیختگان و تاجران بزرگ زمان خود بود که به تجارت نفت، شکر و کبریت مشغول بود تا اینکه در سال 1297 شمسی در تبریز اقدام به بنیانگذاری کارخانه کبریت توکلی کرد که اکنون با گذشت بیش از 93 سال هنوز هم در صنعت و اشتغال کشور نقش بسزایی دارد.
از عام المنفعه بودن این کارخانه همین بس که در سالهای 1318 و 1319 جمع کارکنان این کارخانه به 900 نفر می رسید که نصف آنها مرد و نصف دیگرشان زن بودند.
مرحوم تقی توکلی در سال 1328 نخستین کارخانه برق خصوصی ایران را نیز در تبریز احداث کرد و سپس در سال 1342 کارخانه تولید نئوپان را نیز که از ضایعات کبریت تهیه می شد برای اولین بار در ایران ساخت و به دنبال آن کارخانه دیگری مرتبط با همین محصول، یعنی فورمیکا، را احداث و راه اندازی کرد.
وی همچنین صنعت کابینت سازی را برای اولین بار وارد بازار ایران کرد، تا آن زمان کابینت شناخته نشده بود و اگر هم کسی داشت یا خارجی بود و یا به صورت کمد های فلزی.
مهندس تقی توکلی بزرگترین نقش را در تولد و رشد صنعت نوین آذربایجان و به خصوص تبریز داشته است.
بیشتر مردم بزرگترین کار او را احداث کارخانه عظیم ماشین سازی تبریز می دانند که در سال 1345 در منطقه صنعتی غرب تبریز احداث شد و سال هاست این کارخانه مادر صنعتی چون ستاره پر فروغی در آسمان صنعت می درخشد.
احداث این کارخانه مادر تحولی عظیم در منطقه و کشور به وجود آورد و بنیان صنعتی شدن تبریز و کشور را بنا نهاد.
در سال های بعد از این مادر صنعت، بسیاری از کارخانه های راهبردی و تاثیرگذار تبریز مانند کمپرسورسازی، پمپ ایران، نساجی، هاکسیران، موتوژن، ریخته گری ماشین سازی و گسترش صنایع ریلی منشعب شد.
توکلی در بنیانگذاری کارخانه بی همتای تراکتورسازی تبریز هم که می توان از آن به عنوان یک شهر صنعتی نام برد، نقش بسزایی داشت و همچنین در ایجاد کارخانه ایدم که کیفیت محصولات آن زبانزد خاص و عام است، نقش آفرینی کرد.
وی به مدت 9 سال اول مدیریت عاملی کارخانه ماشین سازی را از سال های 1345 تا 1354 بر عهده داشت و پس از آن در کابینه آموزگار به مدت 20 ماه وزارت نیرو را عهده دار بود که با آغاز مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی 2 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از سمت خود استعفا داد.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.