اولین همایش "تبریز هوشمند" با حضور مسئولان شهری، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و علاقه‌مندان این حوزه در سالن همایش شهرداری مرکز کلانشهر تبریز برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، شهردار کلانشهر تبریز در این همایش بر آسیب شناسی مشکلات در این رابطه تاکید کرد و افزود: این آسیب شناسی باید به طور جدی و سریع انجام گیرد.
ایرج شهین‌باهر با اشاره به این‌که سال‌هاست که بحث هوشمند سازی شهر تبریز مطرح است، گفت: اجرای اقدامات اساسی در راستای عملیاتی کردن این امر بسیار ضروری و کارساز است.
وی در ادامه صحبت هایش به بیان برخی مشکلات در مسیر هوشمند سازی شهر تبریز اشاره کرد و از تمامی نهادهای شهری خواستار کمک و همراهی در این رابطه شد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این همایش به تبیین مزایای غیر قابل انکار یک شهر هوشمند پرداخت و گفت: هوشمند شدن‌ شهرها، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال دارد.
شکور اکبرنژاد در ادامه به زیرساخت‌های مورد نیاز و نهادهایی که باید در زمینه تحقق تبریز هوشمند همکاری کنند اشاره کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز نیز در این همایش، اظهار کرد: در اکثر شهرهای ایران به صورت تئوریکال بحث شهر هوشمند مطرح می‌شود اما در بحث عملیاتی تا‌کنون شاهد اتفاق خاصی نبوده ایم.
احمد فیضی با بیان این‌که امید است در شهر تبریز بتوانیم با همت شهرداری و سایر ارگان‌ها قدم‌های محکمی را در راستای هوشمندسازی شهر تبریز برداریم، گفت: شهرهای هوشمند، پویا و شهروند محور بوده و شهری که پویا و آینده نگر باشد، در راستای هوشمند شدن قرار دارد؛ برخی از مدیران و فعالان آی تی شهر هوشمند را شهری دست نیافتنی می‌انگارند اما از دید ما بستر برای این کار فراهم است.
وی با بیان این‌که بخش مهمی از تحقق شهر هوشمند در جهان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: بستر‌های لازم برای ورود بخش خصوصی را فراهم کرده ایم و یکسری موارد باقی مانده که باید مورد توجه حاکمیت قرار گیرد؛ کارت‌های الکترونیکی و تاکسی‌های آنلاین از جمله اقداماتی هستند که شهر را در مسیر هوشمند شدن سوق می‌دهند.
وی با بیان این‌که شهروند محوری و کیفیت زندگی، آلودگی هوا، مدیریت انرژی، سلامت شهروندان، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، بحران‌های شهری، محیط زیست، کمبود منابع، مدیریت انرژی، خدمات الکترونیک یکپارچه، اقتصاد و درامدهای پایدار و حمل و نقل و ترافیک چالش های پیش روی تبریز هوشمند قرار دارد، تاکید کرد: مدیریت واحد شهری و نبود آن یکی از چالش های بزرگ در این رابطه است و باید مدیران شهری در کنار هم تلاش کنند. 
فیضی با تاکید بر این‌که شهرداری، تنها متولی هوشمندسازی شهر نیست، بیان کرد: نبود مدیریت یکپارچه شهری و عدم متولی شهر هوشمند، نبود بودجه پژوهشی، عدم باور مدیران شهری و مقاومت در برابر تغییر، عدم وجود بودجه مناسب برای توسعه فناوری و تاسیس مرکز پژوهش و آزمایشگاه شهر هوشمند نیازمندهای اساسی شهر هوشمند تبریز بوده که برای حل آن به شدت نیاز به همکاری و مساعدت داریم.
فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این همایش به بیان برخی ملزومات در تحقق تبریز هوشمند پرداخت و این موضوع را از منظر شهرسازی مورد بررسی قرار داد.
گفتنی است، در این همایش خدمات هوشمند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز معرفی شده و در پایان از لوگو و تمبر تبریز هوشمند رونمایی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.