نادر زارع تالی روز یکشنبه در نشست کارگروه آب و خاک استان با اشاره به اینکه سال گذشته در 72 هزار و 820 هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی اجرا شد، گفت: برای امسال 78 هزار و 330 هکتار هدف گذاری شده است.
وی عملیات خاک ورزی را در راستای کشاورزی حفاظتی عنوان و خاطرنشان کرد: خاک‌ورزی عبارت است از بکارگیری یک یا چند عمل با یک نیروی مکانیکی مشخص که توسط یک وسیله خاک‌ورزی به تمام یا بخشی از توده خاک که به منظور دفن بقایای گیاهی، مخلوط و ترکیب کود با خاک، از بین بردن علف‌های هرز، ایجاد بستر مناسب بذر، اصلاح رژیم آبی- گرمایی و وضعیت تهویه و نیز کمک به نفوذ بهتر ریشه اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه کشت بدون خاکورزی روشی برای پرورش سالانه گیاهان در خاکی که آماده نشده‌ می باشد، ادامه داد: در این روش یک شکاف، شیار یا نوار دارای عرض و عمق کافی برای حفاظت مناسب بذر در خاک مزرعه ایجاد می‌شود و هیچ‌گونه عملیات دیگری برای آماده‌سازی‌خاک، انجام نمی‌ شود‌.
وی خاطرنشان کرد: این روش می‌تواند به‌ عنوان راهکاری جهت افزایش حجم آبی که به درون خاک نفوذ می‌کند، بهبود چرخه عناصر معدنی و حفظ ترکیبات آلی خاک به کار رود‌.
زارع تالی اظهار داشت: در بسیاری از مناطق تحت عملیات کشاورزی دنیا، کشت بدون خاک‌ورزی سبب کاهش یا حذف کلی فرسایش خاک و بقای بهتر میکروارگانیسم‌های مفید خاک و تنوع بالاتر آنها می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مهم‌ترین مزیت این روش بهبود حاصلخیزی و انعطاف‌پذیری خاک است.
وی در کنار بی خاک ورزی، رعایت تناوب زراعی و حفظ بقایای خاک را مهم دانست و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد آلی خاک، صرفه جویی و مصرف سوخت و بهبود بهره وری تولید از مزایای خاک ورزی حفاظتی است.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.