حبیب شریفیان روز دوشنبه در نشست کمیته راهبردی دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه 368 هزار تن از 512 هزار تن شیر تولیدی استان در حوضه دریاچه تولید می شود، افزود: 30 هزار تن از 52 هزار تن گوشت تولیدی استان هم مربوط به این حوضه است.
وی با بیان اینکه در این استان در حدود 4 میلیون راس دام وجود دارد، گفت: 56 درصد از دام سنگین و 45 درصد از دام سبک استان در حوضه دریاچه ارومیه پرورش داده می شود.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به جهت تامین علوفه از شرایط دریاچه ارومیه متاثر است، خاطرنشان کرد: بهره برداران دامی در برنامه ریزی های نجات دریاچه نادیده گرفته شده اند.
شریفیان تغییر سیمای دامپروری در حوضه دریاچه ارومیه را نیازمند تغییر رفتار دامداران دانست و گفت: چرای دام باید از مرتع به مزرعه انتقال یابد.
وی با اشاره به اینکه 51 هزار تن از علوفه 2 میلیون و 548 هزار تنی مورد نیاز بخش دام استان در حوضه دریاچه ارومیه تولید می شود، پیشنهاد کرد: برای سازگاری دامداری در حوضه دریاچه ارومیه با شرایط موجود، سهم تولید علوفه بهره برداران مشخص شود.
شریفیان با اشاره به اینکه گیاهان علوفه ای دیم در مراتع حوضه دریاچه ارومیه کشت می شود، استفاده از دام با ضریب تولید بالا را در این حوضه ضروری دانست.
وی با اشاره به اینکه تولید علوفه با کشت فراسرزمینی از رویکردهای کنونی است، بر اعمال سیاست های تشویقی در حوضه دریاچه ارومیه برای فعالیت های دامپروری تاکید کرد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.