اکبر فتحی روز دوشنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه دولت در پرداخت بالسویه وجه گندم تضمینی خریداری شده موفق عمل کرده است، گفت: تا کنون در حدود 350 میلیارد تومان معادل بیش از 50 درصد وجه گندم خریداری شده در استان پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه سرمازدگی سال گذشته خسارات زیادی به محصول گندم زد، خاطرنشان کرد: امسال با ارقام بذر تولیدی سازگار با شرایط متغیر آب و هوایی و اقلیمی توسط مرکز تحقیقات دیم که با بارش 160 میلی متر هم از خود مقاومت نشان می دهد در استان به خودکفایی نسبی رسیده ایم.
وی با بیان اینکه کشت کلزا تا آخر فصل کشت بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف شهرستان ها ادامه دارد، گفت: برای کاشت 9 هزار هکتار دانه روغنی کلزا در سال زراعی 98-97 برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه شاخص عملکرد کلزا 7.5 تن در هکتار است، اظهار داشت: در آذربایجان شرقی تولید مزرعه شاخص 6.8 تن در هکتار است و کاشت کلزا در استان توجیه اقتصادی دارد.
رئیس جهادکشاورزی استان با بیان اینکه قیمت خرید سال زراعی 98-97 برای محصول کلزا 3500 تومان پیشنهاد شده است، افزود: کلزا محصولی کم آب بر، اقتصادی و استراتژیک است و توسعه کشت آن برای خودکفایی در تولید روغن هدف گذاری شده است.
فتحی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای کشت پائیزه از جمله کود و بذر مورد نیاز دیده شده است، گفت: مراکز تحقیقات در تولید بذر مورد نیاز گندم کشاورزان اقدام لازم را انجام داده اند و آذربایجان شرقی جزو 3 استان برتر کشور در تولید بذر است.
وی با بیان اینکه جهادکشاورزی موظف به نظارت بر تهیه و مصرف نهاده های یارانه ای است، اظهار داشت: نهاده های کشاورزی یارانه ای با ارز دولتی 3800 تومان وارد می شود و از اینرو در قیمت تمام شده نباید تغییر آن چنانی رخ دهد.
در سال زراعی جاری ۷۲ هزار هکتار گندم آبی و ۳۶۰ هزار هکتار گندم دیم در استان آذربایجان شرقی کشت شده است و تولید ۸۰۰ هزار تن گندم انتظار می‌رود.
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.