مجتبی جلیل زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با وجود اینکه کشور از ۱۸ سال پیش درگیر خشکسالی است ولی به علت نبود پوشش گیاهی در حوزه ها و دخل و تصرف در مسیل ها و حریم رودخانه ها، تعداد و خطرات سیل ها بیشتر شده است.
وی با اشاره به سهم سیل در بین بلایای طبیعی آذربایجان شرقی افزود: ۷۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته بلایای طبیعی برای جبران خسارت های سیل می باشد.
جلیل زاده با بیان اینکه آمارها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد سیل ها در رودخانه های فرعی و درجه ۳ و ۱۰ درصد در رودخانه های اصلی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: امسال جاری شدن ۹ مورد سیل، به شهرهای کلیبر، خداآفرین، جلفا و تبریز خسارت زد.
وی با اشاره به وقوع چند سیل در تبریز گفت: منطقه ۵ شهرداری تبریز به علت ساخت و سازهای غیر اصولی و تغییر کاربری در مسیل ها، در معرض خسارات و خطرات بیشتر سیل قرار دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به سیل خیز بودن استان، استفاده از فناوری های جدید مانند سیستم هشدار هواشناسی، افزایش آگاهی های عمومی و رفع تصرف رودخانه ها را از مهم ترین راهکارهای مقابله با خسارت های سیل برشمرد.
وی افزود: شرکت آب منطقه ای نیز با آزاد سازی مسیر رودخانه ها، تعیین حدود و بستر آنها و بازگشایی و اصلاح مسیر برای تسهیل جریان روان آب ها و کاهش خطرات سیل اقدام می کند.
به گزارش ایرنا، بارندگی های شدید فروردین ماه سال گذشته در آذربایجان شرقی موجب جاری شدن سیل در برخی نواحی و خسارت دیدن معابر و زیرساخت های شهری و برون شهری، اراضی کشاورزی همچنین جان باختن تعدادی از مردم شهرستان های آذرشهر و عجب شیر شد.
شهرستان های آذرشهر و عجب شیر که عمده خسارت جانی و مالی سیل در این مناطق بوده در جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده اند.
متوسط بارندگی سالانه در آذربایجان شرقی 270 میلی متر است.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.