به گزارش ایرنا، چکش کاری و نقد آثار هنرمندان جوان در جشنواره های استانی تئاتر از سوی داوران و علاقه مندان، جوانان هنرمند و علاقه مند به فعالیت در این عرصه را آبدیده تر و آنان را در طی مسیر پیش رو مصمم تر می کند.
با این نگاه، سی امین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی، فرصت مناسبی برای ارزیابی، نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف آثار راه یافته به این رویداد هنری است.
برگزاری منظم جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی در سه دهه گذشته به ویژه از این منظر حایز اهمیت مضاعف است که بر اساس اسناد تاریخی، تبریز به عنوان مرکز این استان، خاستگاه نمایشنامه نویسی و اجرای نخستین نمایش ها در ایران زمین در بیش از یک سده قبل محسوب می شود.
کارگردان نمایش «روز عزیز مرده» در حاشیه 30 امین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی می گوید: حضور پررنگ جوانان با استعداد با تجربه های نو و خلاقانه در جشنواره های تئاتر استانی گامی مثبت به شمار می رود.
محسن عبدلی می افزاید: حضور جوانان هنرمند در این جشنواره ها موجب می شود تا استعدادهای نو در عرصه هنر تئاتر معرفی شود.
کارگردان نمایش «بازی» نیز حضور جوانان در جشنواره های تئاتر استانی را مغتنم می شمارد و می گوید: جوانان مشکلات و دغدغه های زمان خود را خوب می شناسند و با علم روز آشناتر هستند و این امر در زمینه تئاتر نیز همانند سایر عرصه ها موجب توسعه و پیشرفت می شود.
حسام میرکاظمی تاکید می کند: حضور جوانان در جشنواره استانی باعث پیشرفت 70 درصدی تئاتر استان می‌شود، زیرا جوانان ایده‌های دوران خودشان را بهتر می‌بینند و از دانش و فناوری های عصر خود بهره می‌برند.
بهنام ابوطالبی ثانی، کارگردان نمایش «آدم آدم است» نیز معتقد است ورود اشخاص جوان و کار اولی به جشنواره های تئاتر استانی محلی برای نشان دادن استعداد و توانایی هنرمندان است و کارگردانان و بازیگران جوان می توانند خود را محک بزنند.
سرپرست نمایش «تمام من، همه عدو» نیز می گوید: با برگزاری جشنواره های استانی ریشه های تئاتر قوی تر می شود و ارزش تئاتر و نمایش های صحنه ای در استان ها افزایش می یابد.
علی کبودچشم با بیان اینکه سینما و تئاتر به عنوان یک سرگرمی در جامعه کنونی مطرح است، تشریح می کند: با مشغله های کاری و اقتصادی کنونی تئاتر می تواند تسکینی برای مردم باشد.
وی یادآوری می کند: در چند دهه گذشته مردم دید خوبی نسبت به تئاتر و نمایش نداشتند اما اکنون درک و فهم تماشاگران نسبت به تئاتر افزایش یافته است.
پیشکسوت تبریزی تئاتر کشور نیز با بیان اینکه جای خالی همدلی در بین نسل جدید بیشتر از هر چیزی به چشم می خورد، می گوید: تنها موردی که موجب ناراحتی هنرمندان می شود نبود همدلی در این عرصه است.
مهدی لزیری می افزاید: برای چاره اندیشی این آفت باید ماهانه با گردهما‌یی پیشکسوتان تئاتر را بیش از پیش در مسیر موفقیت پیش برد.
وی با بیان اینکه کار تئاتر در تبریز سال‌های نخست چنان شناخته شده نبود، یادآوری می کند: پیشکسوتان هنر کار تئاتر را بدون هیچ شناختی شروع کرده بودند ولی اینک بسیاری از هنرمندان تئاتر تحصیلات آکادمیک این رشته را در مقاطع عالی فوق لیسانس و دکتری اخذ کرده‌اند و امروز عرصه تئاتر اساتید موفقی به جامعه داده است.
لزیری ادامه می دهد: بسیار خرسندم که در بین هنرمندان آذربایجان شرقی بسیاری از افراد در شهرهای مختلف به فضاهای بین المللی راه یافته‌اند و بیش از پیش موفقیت هایی را در این حوزه برای استان و منطقه به ارمغان آورده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی نیز می گوید: جشنواره های استانی زمینه محک‌ زدن آثار تولیدی حوزه نمایشی را فراهم می‌کند تا هنرمندان بتوانند در رشته‌های مختلف مرتبط با هنر تئاتر میزان پیشرفت خود را ارزیابی کرده و از دانش و توانمندی دیگر همکاران خود نکات تازه ای بیاموزند.
محمد محمدپور با اشاره به اهمیت جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی برای علاقمندان و فعالان هنر تئاتر می افزاید: این جشنواره با ایجاد زمینه حضور هنرمندان با استعداد و توانمند تئاتر استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی امکان دیده شدن گروه‌های شهرستانی را فراهم می‌ کند.
وی با اشاره به اینکه تبریز خاستگاه هنر نمایش ایران محسوب می‌شود، اظهار می دارد: تبریز و آذربایجان شرقی سابقه درخشانی در حوزه تئاتر دارد اما تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد که با همدلی و همراهی همه هنرمندان می توان شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه تئاتر و نمایش شد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز بر این باور است که حوزه فرهنگ و هنر استان نیازمند همدلی و همراهی هنرمندان است.
علی محرمی می افزاید: امروز پابرجا نگه داشتن ستون خیمه فرهنگ و هنر استان نیازمند همراهی، هدایت و رهنمود پیشکسوتان عرصه هنر و تلاش جوانان است.
وی یادآوری می کند: هنرمندان استان با اجرای آثار نمایشی در عرصه ملی و بین المللی برای عرصه هنر منطقه افتخارآفرینی کرده اند.
محرمی ادامه می دهد: در سال های پیشین نبود تحصیلات آکادمیک در حوزه تئاتر دغدغه اصلی این هنر بود که اینک دانشگاه و موسسات بسیاری مانند نبی اکرم در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشجو تربیت و به جامعه هنر تحویل می دهد.
دبیر سی‌امین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در این دوره از جشنواره نبود پیشکسوتان بیشتر به چشم می خورد، می گوید: تئاتر تبریز در مرحله پوست‌اندازی است و این هنر با بهره گیری از پتانسیل هنرمندان جوان، با استعداد و دانش آموخته بیشترین قدرت را داراست.
بابک نهرین می افزاید: پیشکسوتان تئاتر قابل احترام هستند، ولی براساس آرای گرفته شده باید فرصتی برای کار اولی ها و استعدادهای نهفته ایجاد شود تا آنان نیز خود را در این عرصه رو به موفقیت پیش برند.
وی اظهار می دارد: تئاتر باید کارهای تخصصی تر انجام دهد و کسانی که می خواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند باید ذوق و شوقی برای کار هنری داشته باشند.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.