محمود افشاردوست، در گفتوگو با خبرنگار ورزشی جماران، گفت: هفته اول لیگ ملتها با تمام سختیها و داستانهایی که وجود داشت برای ایران پیگیری شد، اما مهمتر از شروع هفته اول، پروسهای است که برای آمادهسازی تیم انجام شد و فدراسیون والیبال در این بخش همه تلاش و کوشش خود را کرد تا بتواند به بهترین شکل اردوهای تیم ملی را برگزار کند.
او افزود: با توجه به شرایط سختی که در کشور حاکم بود و جنگی که وجود داشت شرایط سخت بود. امکان برگزاری راحت اردوها وجود نداشت و یک ریسک و خطر محسوب میشد. با این شرایط، فدراسیون این ریسک را پذیرفت و اردوهای خود را به هر شکلی که بود برگزار کرد، اما تبعات این جنگ به نوعی گریبان تیم ملی را گرفت. این که فدراسیون نتوانست اردوی خارجی و بازی تدارکاتی برگزار کند، به نظر من به همین موضوع مربوط بود.
او در ادامه تصریح کرد: تیم ملی کشورمان تمرین کرد، اما اردوی ترکیه لغو شد و نتوانست به آنجا برود تا دو سه بازی انجام دهد. بنابراین با کمترین امکانات ممکن راهی هفته اول لیگ ملتها شد. کار خوبی که فدراسیون انجام داد این بود که تیم توانست 7، 8یا 10 روز زودتر به برزیل برود و در آنجا حداقل یک بازی انجام دهد. هرچند همان یک بازی هم کمککننده بود، اما برای تیم کافی نبود.
عضو کمیته مربیان آسیا گفت: اتفاقاتی که در هفته اول رخ داد، به نوعی قابل نسبت دادن به نداشتن بازی تدارکاتی است. برخی ناهماهنگیها، عدم تمرکزها و اشتباهات فردی که رخ میداد، شاید 99 درصد به دلیل نداشتن بازی تدارکاتی بود. من خودم پیشبینی میکردم تیم بتواند شش امتیاز کسب کند، اما چهار امتیاز گرفت و این موضوع کار را کمی سخت کرد.
افشاردوست ادامه داد: برای مثال در بازی اول مقابل برزیل، اگر به تعداد کافی بازی داشتیم و سه یا چهار مسابقه تدارکاتی برگزار کرده بودیم، شاید ست چهارم را آنگونه از دست نمیدادیم. در حالی که 3، 4 امتیاز جلو بودیم، با اشتباهات خودمان شرایط را از دست دادیم و میتوانستیم بازی را به ست پنجم بکشانیم که در آن صورت مشخص نبود برنده میشویم یا بازنده.
او تصریح کرد: در مجموع فکر میکنم هفتهای بود که بازیکنان تیم ملی میتوانند از آن تجربیات زیادی کسب کنند. با توجه به اینکه برخی بازیکنان جوان هستند و فکر میکنم دومین تیم جوان مسابقات را در اختیار داریم، این هفته میتواند تجربه بسیار خوبی برای آنها باشد تا در نهایت برای هفته دوم آماده شوند.
او افزود: این هفته برای کادر فنی نیز میتواند تجربه بسیار خوبی باشد. ممکن است با توجه به اتفاقات هفته اول و پازل ذهنی که از تیم داشته پیاتزا به عنوان سرمربی به همراه کادر خود تصمیم بگیرد تغییراتی در ترکیب ایجاد کند و حتی چند بازیکن را تغییر دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم این اتفاق رخ میدهد یا خیر، اما من خودم چنین پیشبینیای دارم.
محمود افشاردوست ادامه داد: فکر میکنم هفته اول را میتوان به نوعی، در کنار کسب چهار امتیاز و تلاش بازیکنان، به عنوان بخشی از تدارکات برای هفتههای دوم و سوم نیز در نظر گرفت؛ به شرط آنکه در هفتههای دوم و سوم شاهد پیشرفت باشیم که من خودم معتقدم این اتفاق میتواند رخ دهد. تیم ما شایستگی آن را دارد که در هفتههای بعدی والیبال بهتری ارائه کند. هفته دوم نیز مسابقات سختی در پیش داریم و امیدوار هستم بتوانیم حداقل 6 امتیاز در این هفته جمعآوری کنیم. من فکر میکنم میتوانیم از هفته دوم به بعد به تیممان امیدوار باشیم.
کارشناس والیبال با اشاره به تفاوت تیم ملی فعلی با سال گذشته گفت: من خیلی نمیخواهم مقایسه انجام دهم، اما میخواهم موضوع دیگری را تکمیل کنم. ما یکسری مشکلات ریشهای در والیبالمان داریم که هنوز هم وجود دارد و حل نشده است. این مشکلات در بخشهای مختلف دیده میشود. برای مثال تا امتیاز 15 یا 16 پایاپای پیش میرویم، حتی ممکن است تا امتیاز 20 هم برابر باشیم، اما از امتیاز 20 به بالا چند اشتباه فردی یا ساده انجام میدهیم و ست را واگذار میکنیم. این مشکلی است که سالها با تیم ما همراه بوده است.
او افزود: موضوع دیگر این است که در برخی مسابقات نمیتوانیم برتری خود را حفظ کنیم. در امتیازات بالا این برتری را از دست میدهیم و حتی منجر به واگذاری ست میشود. این مشکل نیز از گذشته وجود داشته و هنوز هم باقی است. اگر بخواهم فنیتر صحبت کنم، در این شرایط ممکن است از امتیاز 20 به بالا دریافت خوبی نداشته باشیم، پاسور با استرس پاس بدهد یا اسپکر با استرس و بدون تمرکز مناسب حمله کند و امتیاز از دست برود. میخواهم بگویم مدلهای مختلفی از اشتباهات ممکن است رخ دهد.
افشاردوست تصریح کرد: به نظر من بخش عمدهای از این مسائل، فارغ از بحث بازی تدارکاتی در هفته اول، در سالهای مختلف نیز همراه تیم ما بوده است. بارها پیش آمده که تصور کردهایم یک ست را به راحتی میبریم چون چهار امتیاز جلو هستیم، اما آن را واگذار کردهایم و زنجیرهای از اشتباهات شکل گرفته است.
او ادامه داد: فکر میکنم بخش عمدهای از این عدم کنترل بازی در امتیازات حساس، به مسائل ذهنی و روانی بازیکنان بازمیگردد. این شرایط نیازمند تمرکز ذهنی بسیار بالا و تمرکز روی هر امتیاز است. حتی اگر امتیازی را از دست دادیم باید آن را فراموش کنیم و سراغ امتیاز بعدی برویم و اجازه ندهیم زنجیرهای از اتفاقات منفی شکل بگیرد.
کارشناس والیبال افزود: من فکر میکنم این مشکلات هنوز در تیم ما وجود دارد. قطعاً پیاتزا و کادرش این موضوع را میدانند، زیرا بعضاً در مصاحبههایشان درباره تمرکز و مدیریت صحبت میکنند. آنها قطعاً بهتر از ما شرایط را میدانند، چون با تیم تمرین میکنند، با تیم زندگی میکنند و از شرایط بازیکنان آگاه هستند. فکر میکنم برای هفتههای بعد ممکن است بخشی از این شرایط و نواقص را برطرف کنند که امیدوارم واقعاً چنین اتفاقی رخ دهد. البته مشکلات اساسی باید به صورت ریشهای در والیبال ما حل شود تا بتوانیم در تیم ملی شاهد شرایط بهتری باشیم. نباید شاهد اشتباهات عجیب و غریب و ساده باشیم و زمانی که بازی را در کنترل داریم، باید این کنترل را حفظ کنیم.
محمود افشاردوست درباره دیدار مقابل بلژیک گفت: در دو ست نخست، بلژیک ما را کنترل کرد و در همه بخشها بهتر از ما بود. حتی پشت خطزن آنها را هم نتوانستیم مهار کنیم. در دو ست اول بسیار عالی بازی کردند، پاسورشان عملکرد خوبی داشت، دریافتشان مناسب بود و به راحتی ما را کنترل کردند. اما از ست سوم به بعد ورق برگشت و با تعویضهای خوبی که کادر فنی انجام داد، شرایط به سود ما تغییر کرد و توانستیم بازی را کنترل کنیم و خودمان را به حریف تحمیل کنیم. نکته این بود که در ست پنجم باید این روند را ادامه میدادیم. من خودم تصور میکردم تیم به شرایط خوب بازی با آرژانتین بازگشته و میتواند ست پنجم را ببرد، اما دوباره شرایط از دست رفت. دلیل این موضوع اشتباهات زیادی بود که در بخش سرویس و سایر بخشها انجام دادیم. همچنین عدم هماهنگی میان دفاع روی تور و داخل زمین، جابهجایی نامناسب مدافعان وسط برای رسیدن به دفاع کنارها و شاید تشخیص یا ریدینگ نامناسب باعث شد نتوانیم کنترل بازی را ادامه دهیم. این همان بخشی است که باید حفظ میشد، اما موفق به انجام آن نشدیم. فکر میکنم پیاتزا باید برای این بخشها تمهیدات خوبی در نظر بگیرد تا در هفته دوم بتواند از آنها استفاده کند.
افشاردوست در ادامه درباره بازیکنان جوان تیم ملی گفت: ما تعدادی بازیکن داریم که سال گذشته یا سالهای قبل در لیگ ملتها حضور داشتهاند و تجربهای کسب کردهاند که این موضوع مثبت است. در کنار آن، چند بازیکن جوان نیز به تیم اضافه شدهاند که شاید تجربه خاصی نداشتهاند. البته برخی از این جوانان سال گذشته نیز همراه تیم بودند، اما فرصت بازی پیدا نکردند و فقط فضا را تجربه کردند.
او افزود: زمانی که چنین شرایطی پیش میآید باید به بازیکن فرصت داد تا جا بیفتد و اجازه داد اشتباهات خود را انجام دهد. خاطرم هست در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴، پوریا حسین خانزاده تازه به تیم ملی بزرگسالان آمده بود. آن زمان با آقای عطایی که سرمربی بود، همواره این بحث مطرح میشد و خود او نیز تأیید میکرد که پوریا بازیکن جوانی است که به تیم اضافه شده و برای پیدا کردن جایگاه خود نیاز به زمان دارد. امروز او به یکی از ستارههای تیم ما تبدیل شده است.
محمود افشاردوست تصریح کرد: بازیکنان جوانی که اکنون به تیم میآیند نیز نیاز دارند فضایی در اختیارشان قرار گیرد تا بازی کنند و به ستاره تبدیل شوند. من فکر میکنم پیاتزا به دنبال ساختن یک تیم خوب است تا این تیم از لیگ ملتها تجربه کسب کند و برای قهرمانی آسیا آماده شود، در آن رقابتها به مقام نخست برسد و در ادامه در المپیک بدرخشد. به نظر من نگاه پیاتزا باید اینگونه باشد و شاید هم همین نگاه را داشته باشد، هرچند این نظر شخصی من است. باید این فضا را به تیم بدهیم. جوان شدن تیم طبیعی است و طبیعی است که در امتیازات بالا اشتباه کند. این اشتباهات از بازیکنان جوان قابل پذیرش است، اما از بازیکنان باتجربه انتظار میرود در امتیازات حساس عصای دست مربی باشند.
کارشناس والیبال گفت: اینجا است که فکر میکنم ممکن است پیاتزا ناراحت یا عصبانی شود. گاهی در زمانهای استراحت که صحبت میکند، میتوان نشانههایی از ناراحتی را در صحبتهای او مشاهده کرد. بنابراین پیاتزا هم از بازیکنان باتجربه تیم انتظار اشتباهات ساده را ندارد و این دقیقاً همان پاشنه آشیل تیم ماست.
او در پایان صحبتهای خود گفت: باید برای هفتههای بعد به فکر رفع این مشکلات بود. البته این وظیفه سرمربی است، زیرا او با تیم تمرین کرده، مشکلات را شناخته، بازی تدارکاتی خوبی با برزیل انجام داده و در نهایت به هفته اول رسیده است. اکنون نیز چهار مسابقه در هفته اول انجام شده و بازیکنان تجربه فضای مسابقات را به دست آوردهاند. دیگر نمیتوان گفت شرایط آنها مانند ده یا بیست روز قبل است. اکنون بازیکنان تجربه خوبی از هفته اول دارند و امیدوار هستیم در هفته دوم شرایط بهتری را شاهد باشیم.