زندگینامه علیرضا محجوب

خلاصه مطلب:

علیرضا محجوب چهره شناخته شده سیاسی و کارگری و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است، که سابقه دبیرکلی خانه کارگر و مشاور امور کارگری دولت سازندگی نیز در کارنامه او به چشم می خورد.

توضیحات :

علیرضا محجوب در دی ماه سال 1337 در اشتهارد استان کرج متولد شده است، و 5 خواهر و برادر دارد. او دوران ابتدایی را در روستایی در اشتهارد کرج به پایان رساند، و پس از آن راهی تهران شد و مهارت های فنی و حرفه ای را تا مقطع لیسانس ادامه داد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی او مدت 3 سال در جنوب تهران در چاپخانه ای مشغول به فعالیت بود، و با ورود به شهرک اکباتان هسته های کارگری را هدایت کرد.

او کارشناس تاریخ و مسلط به زبان آلمانی است و از فعالین سیاسی با سابقه است که همان طور که اشاره شد پیش از پیروزی انقلاب نیز در ساماندهی اعتصابات کارگری علیه رژیم پهلوی نقش آفرینی کرده است، و از مجریان اعتصابات کارگری در بنز، شهرک اکباتان و پارس خودرو بوده است. 

محجوب با همکاری چند تن دیگر آیین نامه قانون کار را در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین کرد، وی از سال 1369 تا امروز دبیرکل خانه کارگر بوده است. او همچنین از زمان تاسیس حزب جمهوری اسلامی تا انحلال آن در سال 1366 به فعالیت در آن مشغول بوده است. 

علیرضا محجوب در سال 1360 و در زمان نخست وزیری مهندس موسوی به عنوان مشاور در حوزه کارگران فعالیت می کرد، و پس از آن در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بازرس ویژه رئیس جمهور در امور کارگری بود، و در همان دوران به عضویت شورای عالی تامین اجتماعی و دبیرکلی خانه کارگر منصوب شد. 

وی در مجلس ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم به عنوان نماینده تهران، ری و شمیرانات حضور داشته است، در مجلس ششم به ریاست مهدی کروبی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بود، و ریاست کارگروه اشتغال را برعهده داشت. در مجلس هفتم نیز عضو این کمیسیون باقی ماند، و ریاست فراکسیون کارگری را عهده دار شد، او در مجلس هشتم نیز ریاست این فراکسیون به وی واگذار شد و عضو کمیسیون اجتماعی نیز باقی ماند. 

در دوره نهم مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد نیز محجوب همچنان عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری بود و مسئولیت کمیته تحقیق و تفحص از سازمان اجتماعی را نیز برعهده گرفت. در مجلس دهم نیز او از اعضای کمیسیون اجتماعی بود.

 

زندگی خانوادگی

محجوب 4 فرزند داشت، که یک از آنان به نام طه در سال 1400 در سن 37 سالگی به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. برخلاف شایعات سهیلا جلودارزاده همسر وی نیست. 

او به عنوان فردی ساده پوش شهرت دارد که به گفته خودش اعتقادی به استفاده از موبایل ندارد، و برای ارتباط با مردم از شبکه اجتماعی اینستاگرام، و سایت شخصی خود بهره می گیرد، و هر شنبه نیز ملاقات مردمی دارد. 

مقالات