علیرضا محجوب نماینده ادوار شهر تهران و دبیر کل خانه کارگر به جماران گفت: اینکه جریانی کنار میرود کاملا طبیعی است. شیرینی انتخابات همین است. برخی در صورت شکست میگویند حضور پیدا نکنیم. اما شکست بخشی از انتخابات است. از کار سیاسی نباید فرار و با بهانه شانه خالی کرد.

پایگاه خبری جماران: در انتخابات ۲۸ خرداد نامزدهای بسیاری برای تنها کرسی تهران در مجلس شورای اسلامی به رقابت پرداختند اما برخلاف آنچه که اصلاح‌طلبان می‌اندیشیدند، باز هم یک نفر از جناح مقابل به مجلس یازدهم راه پیدا کرد.

به بهانه‌ی انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به سراغ علیرضا محجوب نماینده ادوار شهر تهران و دبیر کل خانه کارگر رفتیم تا آنچه در انتخابات ۱۴۰۰ گذشت را مرور کنیم؛

پس از چند دوره نمایندگی شهر تهران و خانه کارگر به مجلس یازدهم راه پیدا نکردید، این دوره رویکرد مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مجالس از نظر جهت‌گیری کاملا متفاوت هستند. برخی نطق‌ها در مجلس ایراد می‌شوند که جهات کلی در سیاست کلان را مشخص می‌کند. جهت‌گیری در مجلس فعلی با اجرای برنامه هفتم کاملا مشخص بود. با توجه به شرایط و وضعیت خاص خود می‌توان نقد کرد. امروز نزدیک به ۱۳ ماه از فعالیت مجلس یازدهم می‌گذرد در این فاصله طرح‌ها و لوایحی در عرصه کارگری ارائه و در دستور کار قرار گرفته است. ارائه این طرح باعث ایجاد اعتراضاتی در جامعه کارگری و حتی اعتراض برخی نمایندگان شد که باید در مقابل مردم شهر خود پاسخگو باشند.

آیا در این دوره به دغدغه کارگران پرداخته شد؟

متاسفانه بعضی چیزها مربوط به سال‌های قبل است که امروز دیگر امکان اجرا شدن ندارد چون قیمت‌ها در کشور در همه موارد ثابت است البته غیر از مسئله مسکن که محور قیمت منطقه‌ای است. به طور مثال،  قیمت تخم‌مرغ در تهران تا بوشهر ثابت است شاید گرانتر بخرید اما ارزانتر پیدا نمی‌کنید که متاسفانه تصویری درست منتقل نکرده‌اند. امیدواریم این طرح به موقع در دستور کار نمایندگان محترم قرار بگیرد. این‌ها نمی‌تواند به نفع مجموعه باشد در نتیجه مشکلات متعددی برای مردم یا کارگران ایجاد می‌کند. مجموعا طرح‌های دیگری توسط ما پیش نرفت مانند افزایش سن بازنشستگی، هر یک محل گفتگوی بسیاری‌ست که باعث توجه آثار وعواقب طرح و پیشبرد تصمیمات است به هر حال انتظارات این نبوده است.

 

رویش رای به اندازه کافی اتفاق نیافتاده است

انتخابات ۲۸ خرداد را پشت سر گذاشتیم، مشارکت حداقلی باعث شد تنها کرسی تهران باز هم به اصلاحات تعلق نگیرد؟

موضوع مشارکت اساسا مسئله‌ای است که در مقاطع مختلف نیازمند توجه خاص می‌باشد. از این حیث باید از رای دهندگان تشکر کرد که تبلیغات و برنامه‌ی دشمنان را خنثی کردند. آرمان ما در همه‌ی انتخابات‌ها مشارکت حداکثری با دعوت از همه جریانات است که تاثیر به سزایی نیز دارد. البته طبیعی‌ است یک جریان که امروز کنترل امور را در اختیار دارد بعد از یک دوره افول کند اما حرف ما این است که در این دوره رویش رأی به اندازه کافی اتفاق نیفتاده است.

باید به دنبال حداکثر نتیجه باشیم

آیا شورای نگهبان نقشی در میزان مشارکت داشت؟

مسئولین نظارتی طبق قانون اساسی به وظایف خود عمل می‌کنند اما نقد را نمی‌توان نادیده گرفت. پس از تذکرات رهبر معظم انقلاب راجع به کاندیداها و انتخابات باید از طرف شورای نگهبان انعطاف صورت می‌گرفت که می‌توانست عاملی برای گرم‌تر کردن تنور انتخابات باشد. اما این اتفاقات به دلایلی رخ نداد و اگر رخ میداد شرایط انتخابات و فضای جامعه تغییر پیدا می‌کرد. باید توجه داشت که در میزان آراء یک دهم درصد هم موثر است اما بدون تردید همه‌ی ما باید در اقدامات خود در آینده تجدید نظر کنیم تا بتوانیم در صندوق رای تاثیر به سزایی بگذاریم، باید درس بگیریم و به دنبال نتیجه حداکثری باشیم.

از امروز تلاش‌ها را باید آغاز کرد

بعد از انتخابات سال ۹۸ اصلاحات به دنبال ساز و کار برای آینده نبود، حال تا مجلس دوازدهم دو سال فرصت باقی‌ است آیا باز هم رویکرد دیروز را پیش می‌گیرید؟

همه جریانات باید فعال باشند ما یک انتخابات داشتیم که اجباراً به گزینه‌ی حداقلی رای دادیم، باید تلاش خود را حداکثری کنیم. جبهه اصلاحات باید بداند پیروزی در انتخابات با درصد بالای مشارکت محقق خواهد شد. آنها اگر طرفدار جمهوریت نظام هستند باید در این امر بکوشند، امیدواریم از امروز تلاش‌ها آغاز شود.

برداشتن فاصله میان گروه‌ها و مردم

برای بازسازی اعتماد عمومی چه راهکارهایی را قابل اجرا می بینید؟

نخست نزدیکی و حضور گروه‌ها و جریانات میان مردم است، از همه مهمتر خط نکشیدن میان گروه‌ها و مردم است، ما بایستی بدانیم با برداشتن فاصله خود با مردم می‌توانیم برای حضور در مجلس دوازدهم امید پیدا کنیم.

آینده متعلق به کسانی است که برنده نشدند

آینده‌ی جبهه اصلاحات 

اینکه جریانی کنار میرود کاملا طبیعی است. شیرینی انتخابات همین است. برخی در صورت شکست میگویند حضور پیدا نکنیم. اما شکست بخشی از انتخابات است. از کار سیاسی نباید فرار و با بهانه شانه خالی کرد.

آینده متعلق به کسانی است که برنده نشدند. شکست درسی است برای پیروزی در آینده، من بارها انتخابات را از دست داده‌ام و تعداد شکست‌هایم بیشتر از پیروزی‌هایم است باید انتخابات و کار سیاسی را حرفه‌ای تلقی کنیم و با عقلانیت مسائل و مشکلات را رفع کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.