برنامه‌های هفته کارگر سال ۱۴۰۰ صبح دیروز با حضور جمعی از کارگران در جوار مرقد امام خمینی (س) برگزار شد و در این مراسم «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر گفت: برگزاری این مراسم، ادای پایبندی بر خط امام، مستضعفین و کارگران است. ما باید زندگی و نحوه معاش آنها را به گونه‌ای پاس بداریم.

به گزارش جماران؛ به نقل از روزنامه کار و کارگر، کارگران در نخستین روز از هفته کارگر امسال، با حضور در جوار مرقد امام خمینی(ره)، با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

«علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر در این مراسم گفت: به تمامی افرادی که به صورت حضوری و مجازی در این برنامه شرکت می‌کنند، خیرمقدم عرض می‌کنم و خانه کارگر شهرری را میزبان این برنامه می‌دانم. به دلیل شرایط موجود، این مراسم را به صورت محدود برگزار می‌کنیم. مباحثی درون ستاد اجرایی هفته کارگر مطرح شد که براساس آن تصمیم گرفتیم، تعداد حضار از ۲۰۰ نفر بیشتر نشود. وی ادامه داد: ما در مسیر آرمان‌های امام راحل گام برمی‌دارم و پیرو فرمایشات ایشان هستیم. امام(ره) همواره تاکید می‌کردند که یک موی کوخ‌نشینان را بر همه کاخ‌نشینان ترجیح می‌دهم. باز هم تاکید می‌کنم ما در مسیر خط امام، فقرا و مستضعفین ایستاده‌ایم. محجوب افزود: برگزاری این مراسم، ادای پایبندی بر خط امام، مستضعفین و کارگران است. ما باید زندگی و نحوه معاش آنها را به گونه‌ای پاس بداریم. موضوع معیشت و معاش کارگران در سال‌های اخیر مورد توجه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، شورای عالی کار، کانون عالی شوراهای اسلامی کار و نمایندگان کارگران قرار گرفته است. من باید به آنها بگویم که شما در مسیر خط امام و آرمان‌های رهبری گام برداشتید. مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند اگر اعتراضی نسبت به مسائل دارید باید در خط کارگری باشد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس تصریح کرد: محتاج همدلی در تمام مجموعه کارگری هستیم. پیگیری‌های انجام شده سبب شد تا شاهد همانندسازی و افزایش دستمزد باشیم. اگرچه افزایش دستمزد و همسان‌سازی در این سال‌ها بی‌مانند بوده اما افزایش نرخ تورم نیز بی‌سابقه بوده است. اختلاف میان سبد معیشت و حداقل دستمزد، بیش از یک برابر حداقل دستمزد سال گذشته است. محجوب با تاکید بر نقش حمایتی خانه کارگر توضیح داد: خانه کارگر همواره حامی بازنستگان و کارگران بر مبنای خط و آرمان‌های رهبری است.

در مسیر آرمان‌های انقلاب استوار هستیم

در ادامه این مراسم، «حسن صادقی» معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر نیز گفت: آغاز هفته کارگر را تبریک می‌گویم. این روز به ما یادآوری می‌کند که چگونه در مسیری که از سوی امام(ره) برای ما تعیین شده است، حرکت کنیم. ما انقلابی بودیم، هستیم و خواهیم بود چون انقلابی بودن یعنی کسی که در مسیر ضعفا گام بردارد و هم‌سفره اغنیا نشود. شعار انقلاب هم این بود. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: همان‌طور که دبیرکل خانه کارگر گفتند، امام یک موی کوخ‌نشینان را بر همه کاخ‌نشینان ترجیح می‌داد. مسئولان نظام باید از جامعه کار و تولید حمایت کنند. جانشین برحق امام همواره از تولید و کارگر حمایت می‌کند زیرا نقطه قوت نظام و اقتصاد یک کشور، نیروی کار آن است. اگرچه در طول ۴۲ سال گذشته جامعه کارگری درگیر مشکلات متعددی بوده است اما به اینجا آمده‌ایم تا در نخستین روز از هفته کارگر به امام(ره) اعلام کنیم ما در خط شما و به آرمان‌های شما پایبند هستیم.

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر توضیح داد: تشکیلات خانه کارگر نشات گرفته از اندیشه‌های شهید بهشتی و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی است و مدیریت آن در دستان علیرضا محجوب قرار دارد. خانه کارگر استوار با گام‌های استوار در راه انقلاب و میثاق‌های رهبری قدم می‌زند. صادقی توضیح داد: معیشت کارگران مدنظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. من از مسئولان می‌خواهم که با حمایت‌های چندلایه به معیشت کارگران و بازنشستگان توجه کنند. اگر حمایت‌های کافی از بازنشستگان صورت گرفته بود، آنها برای مطالبات خود در خیابان‌ها فریاد نمی‌زدند «رزمنده دیروزیم، بیچاره امروزیم». وی تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهم که به سازمان تامین اجتماعی توجه کنند و سهم سازمان را در بودجه سالانه ببینند تا از کارگران حمایت و حقوق آنها را تعریف کنند. کسانی که سعی در منحرف کردن طبقه کارگر از مسیر انقلاب را دارند، نیروی دشمن هستند و از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌اند. باز هم تاکید می‌کنم، کارگران در مسیر فرمایشات رهبری، استوار قدم می‌زنند. ما نباید در این استواری شکل گرفته، شکاف ایجاد کنیم. وی ادامه داد: خانه کارگر تاکید می‌کند نظر مسئولان بر مبانی حمایت از کارگر، امام و رهبری باشد که ایشان همواره بر حمایت از تولید تاکید می‌کند. نظر رهبری از تمامی وجوه دیده شود. همچنین تامین اجتماعی که عامل موثر توسعه اقتصادی است را به صورت بالقوه گسترش دهند. من از خانه کارگر شهرری و تمامی کسانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

هیچ کارگری مخالف تولید نیست

«علی خدایی» عضو کارگری شورای عالی کار نیز در ادامه این مراسم گفت: براساس عرفی که از بزرگان به ما رسیده، روز نخست هفته کارگر را به میثاق با آرمان‌های امام راحل در نزدیکی مرقد ایشان اختصاص داده‌ایم. ما بر حسب وظیفه به این مکان آمده‌ایم و جزو معدود گروه‌هایی هستیم که در کنار آرمان‌های بزرگ و خیرخواهانه حضرت امام(ره) قرار داریم. ما آمده‌ایم تا با آرمان‌های مردم مظلوم و ارکان انقلاب تجدید میثاق کنیم. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: براساس قانون اساسی، تمامی آحاد جامعه باید از مسکن، بهداشت و آموزش رایگان برخوردار باشند اما برخی از اتفاقات اقتصادی و تنگ‌نظرانه باعث شده تا شرایط اقتصادی برای کارگران سخت شود. وی ادامه داد: تصویب قانون کار زمان‌بر بود ولی با تلاش‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام منجر شد تا قانون کار شکل بگیرد. امروز برخی که در نهادهای تصمیم‌ساز حضور دارند سعی در تغییر این قانون دارند و از مزد منطقه‌ای و تعیین مزد از سوی کارفرما سخن می‌گویند. یکی از وظایف ما این است که اجازه چنین کاری ندهیم. خدایی بیان کرد: ما باید نسبت به تغییر شکل شعارهای ضدسرمایه‌داری هشیار باشیم. این شعارها تغییر شکل داده‌اند و حمایت می‌شوند چون منافع برخی از آقایان در گرو آن است. این موضوع باعث شد تا کارگران بیشتر تحت فشار قرار گیرند و از آنها به عنوان مخالفان تولید یاد شود. ما مخالف تولید نیستیم اما کسانی که کوچکترین کار تولیدی انجام نداده‌اند، نعل وارونه زده‌اند و جلو تولید را گرفته‌اند. من معتقدم، مهمترین وظیفه ما این است که در وسط میدان بایسیتم و اجازه تغییر آرمان‌های نظام را ندهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.