زندگینامه محمود واعظی

متولد:
1331-03-01
خلاصه مطلب:

محمود واعظی از سیاستمدران بنیانگذار حزب اعتدال و توسعه است که در دولت یازدهم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و در دولت دوازدهم ریاست دفتر رئیس جمهور را برعهده گرفت.

توضیحات :

واعظی اول خرداد ماه سال 1331 در خانواده ای مذهبی در یکی از محله های جنوب تهران متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران سپری کرد و در سال 1349 در رشته ریاضی دیپلم گرفت، پس از آن در سال 1350 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. 

در سال 1355 از دانشگاه ایالتی ساکرامنتو مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق دریافت کرد، پس از آن دوره کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی مخابرات در دانشگاه ایالتی سن حوزه پشت سر گذاشت. او مقطع دکترا را در رشته مهندسی مخابرات دانشگاه ایالتی لویزیانا آغاز کرد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی پیش از پایان دوران دکترا به ایران بازگشت. 

او در مدت تحصیل در آمریکا عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود، و در همان دوران مدتی را نیز به همراه تعدادی دیگر از دانشجویان در نوفل لوشاتو با امام خمینی (س) همراهی کرد.

واعظی بعد از بازگشت به ایران از سال 1358 تا سال 1365 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود. پس از آن به وزارت خارجه رفت و به عنوان مشاور وزیر خارجه -علی اکبر ولایتی- و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی مشغول شد. در سال 1368 به عنوان معاون اروپا- آمریکای وزارت خارجه منصوب شد و تا سال 1376 در این سمت باقی ماند. او از سال 1376 تا 1378 معاون اقتصادی وزیر امورخارجه بود، پس از آن از سال 1378 تا سال 1392 معاون بین الملل و سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. 

در همین دوران بود که در رشته علوم سیاسی مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه تهران اخذ کرد، و در سال 1382 نیز مدرک دکترایش را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه ورشو گرفت. 

واعظی در دولت یازدهم به عنوان وزیر ارتباطات توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، و در دولت دوازدهم نیز ریاست دفتر دکتر حسن  روحانی را عهده دار شد. 

شایان ذکر است که محمود واعظی از اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه و همچنین استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی نیز هست.