یادداشت جی پلاس

خداحافظی همیشگی دیبالا از دنیای فوتبال!

در روزهای اخیر اظهار نظری از سوی دو مدیر ایرانی در خصوص پایان دوران حرفه ای فوتبالیست های مبتلا به کرونا به گوش رسیده که براساس آن دیبالا و دیگر فوتبالیست های حرفه ای باید هرچه زودتر از فوتبال خداحافظی کنند!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ شبنم روحی- از زمان شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان علاوه بر مردم عادی، چهره های مشهوری هم بودند که به این بیماری مبتلا شدند. در این میان فوتبالیست های زیادی هم گرفتار کووید 19 شدند که شاید بتوان از دیبالا به عنوان یکی از معروف ترین ها نام برد.

هادسون اودوی از چلسی، اسکوئیل گارای، الیکوام مانگالا و خوسه لوییس گایا از والنسیا، ژوناتاس از الچه، مانولو گابیادینی، عمر کالی، آلبین اکدال، آنتونینو لا گومینا، مورتن تورسبی، فابیو د پائولی و بارتوش برژینسکی از سامپدوریا، بلز ماتوئیدی و دنیله روگانی از یوونتوس از دیگر فوتبالیست هایی بودند که به کرونا مبتلا شدند؛ هرچند تعداد آن ها بسیاری بیشتر از این اسامی بود. در روزهای اخیر هم که صحبت از آغاز دوباره لیگ های معتبر فوتبال به میان آمد؛ تمامی این بازیکنان در تمرینات تیم هایشان که آغاز شده بود؛ شرکت کردند.

با این حال اظهار نظری در روزهای اخیر مبنی بر اینکه هرفوتبالیستی که به کرونا مبتلا می شود، دیگر نمی تواند به صورت حرفه ای به ورزش ادامه دهد؛ شنیده شد. این صحبت نه متعلق به یک ویروس شناس معروف است و نه یک پزشک حاذق؛ بلکه گفته مدیرعامل یک تیم ایرانی است!

محمدرضا زنوزی مدیرعامل تراکتور درباره ادامه لیگ برتر فوتبال گفت: شخصا با یکی از متخصصان و مدیران ارشد وزارت بهداشت صحبت کردم که ایشان گفت هر بازیکنی کرونا بگیرد، باید فوتبال را کنار بگذارد چون ۵۰-۴۰ درصد ریه او از بین می‌رود و دیگر نمی‌تواند به‌صورت حرفه‌ای ورزش کند!

بعد از این صحبت نوبت به فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو رسید که این صحبت ها را تایید کند و بگوید: یک دکتری گفته بود که اگر ورزشکاران به کرونا دچار شوند، ۴۰ درصد از ریه خود را از دست می‌دهند و برای بازگشت به زندگی، باید ریه‌هایشان ترمیم شود. تصور کنید یک ورزشکار ملی ما درگیر این ویروس شود. آن وقت ۲ سال زمان برای ریکاوری نیاز دارد و عملا ورزش حرفه‌ای آن شخص تمام خواهد شد. آیا تضمینی برای مریض نشدن بازیکنان وجود دارد؟ آیا بیمه‌ای برای ورزشکاران‌مان در نظر گرفته‌ایم؟

در قوی بودن بیماری کووید 19 شکی وجود ندارد و گرفتار شدن تمام دنیا با این ویروس نشان از جدی و خطرناک بودن آن دارد اما آیا مشکل برخی مدیران بیماری ورزشکارانشان است یا از دست رفتن جام؟

اگر گفته های زنوزی و حمیداوی صحت داشته باشد بنابراین دیبالا باید خیلی زود از یوونتوس برود و برای همیشه با فوتبال خداحافظی کند! نه تنها دیبالا بلکه تمام فوتبالیست هایی که تاکنون گرفتار این بیماری شده اند. این درحالی است که هیچ یک از پزشکان مطرح ایران و جهان در زمینه کرونا و هم چنین باشگاه ها صحبتی درباره پایان دوران حرفه ای فوتبالیست های مبتلا به این ویروس نکرده اند مگر اینکه مدیران ایرانی ویروس شناسان ناشناخته ای باشند که تاکنون جهان آن ها را نشناخته است!

می توان گفت درصد زیادی از مربیان، بازیکنان و مدیران تیم های ایرانی که مخالف ادامه لیگ هستند خودشان به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند. سعادتمند مدیرعامل استقلال که خودش سلامت بازیکنان را مهم می داند بدون هیچ فاصله گذاری اجتماعی دیدارهای زیادی را پیشکسوتان و مربیان و بازیکنان این تیم داشت. فرهاد مجیدی هم که خودش درگذشت فوتبالیستی که در برنامه ستاره ساز شرکت کرده را به شروع مجدد لیگ ربط داده بود، چندین بار به خاطر اینکه در سفر بود جلسه اش با سعادتمند به تعویق افتاد.

استقلال
دیدار سعادتمند با پیشکسوتان استقلال در تاریخ 24 فروردین!
استقلال
دیدار سعادتمند و مجیدی در تاریخ 15 اردیبهشت
استقلال
مهدی قائدی و وریا غفوری به همراه علی قلی زاده در تاریخ 26 اردیبهشت

جدی گرفتن سلامت بازیکنان یک موضوع مهم به شمار می رود اما باید این سوال را از مخالفان شروع مجدد لیگ پرسید که هدف آن ها فقط حفظ سلامتی بازیکنان است؟ اگر سازمان لیگ قبول کند لیگ ادامه پیدا نکند اما پرسپولیس قهرمان معرفی شود بازهم آن ها می خواهند بازی ها انجام نشود؟ قطعا درآن صورت بسیاری از مدیران به دنبال برگزاری لیگ خواهند رفت. با توجه به پیش بینی های وزارت بهداشت در خصوص تداخل آنفلونزا و کرونا در فصل پاییز برگزاری لیگ آینده بیش از ادامه فصل جاری در ابهام قرار داد اما بررسی رفتار تیم های ایرانی در ماه های گذشته حرفه ای نبودن فوتبال ایران را دوباره گوشزد کرد.

مسئولان و کادر تیم های پایین جدولی از تعطیلی لیگ استقبال می کنند چرا که تیم شان در حال سقوط است اما از طرف دیگر بالانشینان خواستار لغو لیگ بدون قهرمانی پرسپولیس هستند. ضمن اینکه آن ها می خواهند با توجه به شرایط فعلی جدول سهمیه آسیایی به آن ها برسد! در حالی که تیم دوم یعنی سپاهان با تیم هفتم جدول یعنی نفت مسجد سلیمان تنها 4 امتیاز فاصله دارد اما اختلاف امتیاز تیم اول و دوم جدول به 10 امتیاز رسیده است! با وجود اینکه بسیاری قهرمانی را حق پرسپولیس می دانند اما این باشگاه هم باید سلامت کل بازیکنان و مسئولان تیم ها را که درگیر لیگ هستند را مهم بداند و اصراری به برگزاری لیگ با هرشرایطی نداشته باشد.

در نهایت هم می توان به این موضوع اشاره کرد که جان تمام مردم مهم است. کارمندان و افرادی که امروز در بی آرتی و مترو رفت و آمد می کنند شرایط خطرناک تری نسبت به فوتبالیست های داخل زمین دارند اما امرارمعاش آن ها را وادار می کند که خطر را به جان بخرند و به محل کار خود بروند. قطعا فوتبالیست هایی که با ماشین های گرانقیمت خود رفت و آمد می کنند،تصوری از شرایط حمل و نقل عمومی ندارند. آن ها ترجیح می دهند به جای فوتبال بازی کردن در خانه های خود باشند و به تفریحات پرتعداد خود برسند چرا که به نظر نمی رسد مشکل مالی داشته باشند که مجبور شوند جان خود را به خطر بیندازند. در این صورت قطعا آن ها ترجیح می دهند کنار خانواده باشند و از سرگرمی های فوق العاده خانه شان استفاده کنند اما باید این را در ذهن داشته باشند که همه دوست دارند در این شرایظ به جای سرکار رفتن، کنار خانواده باشند!

اخبار مرتبط:

مخالفان و موافقان ادامه لیگ برتر چه کسانی هستند؟

ستاره یوونتوس پس از رهایی از کرونا+ عکس

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ: فعلا وارد فاز تمرین شده‌ایم نه مسابقات

باز هم اجازه برگزاری لیگ برتر فوتبال صادر نشد

نامه جمعی از باشگاه‌های لیگ برتری برای تعطیلی فوتبال

موافقت سرمربی استقلالی با قهرمانی پرسپولیس در صورت لغو لیگ برتر

دیدگاه تان را بنویسید