سیده مهتاب نبوی یکشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان داشت:مثل همه آدم های معمولی هستم ،اگر هم توانایی هایی دارم با کمک خانواده ام و تلاش خودم و حفظ اعتماد به نفسم به اینجا رسیده ام، مثل همه کتاب می خوانم،نقاشی می کشم، تکواندو و شنا کار می کنم و کمربند مشکی دان 2 تکواندو دارم.
این دانشجوی نخبه و معلول شیرازی با بیان اینکه در خانه تمرین ورزشی دارم ولی بیشتر به باشگاه می روم گفت: در زمینه شنا هم مدال طلا و نقره و برنز و قهرمانی کشوری دارم ، شنا کردن بدون دست برای من سخت نیست، از پنج سالگی شنا کرده ام و با کمک مربیان و لطف خدای مهربان و تلاشی که داشته ام اکنون شنا را به صورت حرفه ای انجام می دهم .
دانشجوی رشته زیست شناسی سلولی ملکولی به برخی دیگر از توانایی هایش اشاره کرد و گفت : در زمینه های هنری نقاشی می کشم، با پا نقاشی می کشم ، آبرنگ مداد رنگ و پاستیل گچی و روغنی کار می کنم ، بیشتر از پا استفاده می کنم و تقریبا همه کارهایم را انجام می دهم.
وی اضافه کرد : دوست دارم به آدم ها نشان بدهم که از روی ظاهر افراد قضاوت نکنیم ، این شعارها را البته همه می دهند اما همه ما انسانیم و روحی که در من دمیده شده در دیگران هم دمیده شده است باید به این روح انسانی احترام بگذاریم ، تفاوت انسان ها در ایمان و یقین و باور آنها است نه در ظاهر آنها .
نبوی گفت:چه بهتر که آدمها را از روی ظاهرشان نبینیم، انسان ها را از روی روح و قلب شان که چقدر بلند است ببینیم،همه انسان ها چه زن، چه مرد، سیاه ،سفید، ایرانی، افغان ،آمریکایی،معلول جسمی یا حرکتی یا به ظاهر سالم همه ما انسانیم ،گفتن این الفاظ آسان است اما درک و فهم آن آسان نیست.
از سیده مهتاب در باره عبارت معلولیت، محدودیت نیست پرسیدیم و او گفت: این هم مثل تمام شعار ها فقط یک شعار است و تا وقتی به منصه عمل نرسد معنی خاصی ندارد اما به گمان من این عبارت به این معنی است که ویژگی های جسمی و ظاهری مانعی برای نمایش توانایی های افراد نیست، من به این مفهوم ایمان دارم اما این کافی نیست، مردم و مسئولان هم باید این مفهوم را باور داشته باشند.
دانشجوی نخبه و معلول شیرازی این را هم گفت که این عبارت کلا کلیشه ای است و من از آن خیلی خوشم نمی آید اما نه به عنوان یک معلول بلکه به عنوان یک انسان می توانم خیلی کارها را انجام بدهم،در دانشگاه شیراز و در رشته زیست شناسی سلولی ملکولی به انتخاب و تشخیص خودم قبول شدم، مدال مسابقات شنا آوردم ، کتاب چاپ کردم این ها بخشی از توانایی های من است که نشان می دهد معلولیت محدودیت نیست.
وی در باره عوامل موفقیت برای کسانی که معلولیت های خاص دارند گفت : اولین گام برای رسیدن به موفقیت این است که به حرف های نیشدار و تمسخر های دیگران توجه نشود، محبت ها را بپذیرند و به ترحم ها بی اعتنا باشند، محبت را اغلب انسان ها دارند اما ترحم برای آدم های بدبخت است، اگر کسی ترحم کند، بدبختی از خودش نشات می گیرد.
سیده مهتاب نبوی کتاب های درنگاه مهتاب و تا بی نهایت را نوشته و چاپ کرده است.
12 آذر مصادف با سوم ماه دسامبر و روز جهانی معلولان است.
مصاحبه کننده:‌نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.