۱۵ میوه‌‌ مناسب برای دوران شیمی درمانی

قرار نیست که مصرف میوه را برای بیماران سرطانی فقط به محصولات این لیست محدود کنیم، چون تمامی میوه‌ها کم و بیش حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، اما این لیست مجموعه‌ای از بهترین میوه‌ها برای درمان سرطان است .

لینک کوتاه کپی شد

 جی پلاس، افرادی که دچار بیماری سرطان هستند و با شیمی درمانی در حال مبارزه هستند، بیش از هر زمان دیگری نیاز به رژیم و تغذیه‌ی مناسب دارند. ما در این مقاله می‌خواهیم بر طبق نظر کارشناسان تغذیه لیستی از بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان و میوه های ضد سرطان را به شما معرفی کنیم.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان

نمناک نوشت؛ وقتی که مریض و بی‌حال هستیم، تنها راه برای نجات پیدا کردن از این حالت، خوردن غذاهای مناسب و موافق طبع است.  به خصوص بیماران سرطانی که در طول دوره‌ی درمان باید بسیار بدن خود را تقویت کنند. در این مقاله می‌خواهیم با یکدیگر با لیستی از بهترین میوه ها برای درمان سرطان آشنا شویم.

البته یاد آور شویم که قرار نیست که مصرف میوه را برای بیماران سرطانی فقط به محصولات این لیست محدود کنیم، چون تمامی میوه‌ها کم و بیش حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، اما این لیست مجموعه‌ای از بهترین میوه‌ها برای درمان سرطان است که طبق مطالعات علمی اثرات بیشتری در مبارزه با سلول‌های سرطانی داشته‌اند، در هر حال بهترین تغذیه برای بیمار همان چیزی است که باب دل او است.

توت فرنگی بخاطر بافت لطیف و رفع مشکل بلع، موز بخاطر فیبر بالا و رفع مشکلات گوارشی، بلوبری بخاطر آنتی اکسیدان بالا و رفع مشکلات مغز شیمیایی “همان مشکلی که موجب کاهش حافظه در بیماران سرطانی بعد از انجام شیمی درمانی می‌شود”، نمونه‌‌ای از بهترین داروی تقویتی برای بیماران سرطانی در این لیست هستند.

متخصصان خون و انکولوژی توصیه می‌کنند که بیماران سرطانی هنگام درمان باید به سه اصل پایبند باشند:

مایعات کافی برای هیدراته ماندن بدن (اجتناب از کافئین)

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با سلول‌های سرطانی

مصرف پروتئین بیشتر برای مقاومت عضلانی

از آنجا که درمان سرطان و شیمی درمانی منجر به عوارض جانبی مثل تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، بلع دردناک، خشکی دهان، اسهال و یبوست، زخم‌های دهانی، خستگی،بد خلقی و افسردگی می‌شود. تنها روش برای جلوگیری از ایجاد چنین حالت‌های ناراحت کننده‌ای، خوردن مواد غذایی مناسب است. میوه‌ها لطیف‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین نوع خوردنی‌ها هستند که می‌توانند در این مواقعِ حساس پشتیبان سلامت باشند؛ آن‌ها با داشتن ظاهری جذاب، رنگ‌های شاد و عطر دلنشین، در تغییر روحیه بسیار مؤثر است.

طریقه مصرف میوه برای بیماران سرطانی

بیماران سرطانی بخاطر حساسیتی که دارند، باید میوه را به روش‌های مختلف که بلع و هضم آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند، مثلا تهیه‌ی آب میوه پالپ دار، درست کردن اسموتی یا بصورت آب پز شده مصرف کنند. انتخاب درست میوه‌ها مطابق با حال و شرایط جسمانی بیمار، یکی از موارد مهم دیگری است که باید به عنوان یک پرستار آن را در ذهن داشته باشید، برای مثال بیماری که از مشکل یبوست رنج می‌برد بهتر است بجای انتخاب سیب، مناسب فصل، گلابی یا هلو را برای او تهیه کرد. یا اگر بیمار از بیماری خشکی دهان یا زخم‌های دهان اذیت می‌شود، از مصرف میوه‌هایی که طعم ترش و اسیدی دارند، مثل مرکبات دوری کرد و به جای آن میوه‌هایی که طعم شیرین و لطیف تری دارند مثل اسموتی توت فرنگی و آب هندوانه استفاده کرد.

لیست میوه‌های مناسب برای درمان سرطان

در این بخش می‌خواهیم مناسب ترین میوه ها برای درمان سرطان را خدمتتان معرفی کنیم تا دوره‌ی شیمی درمانی و پرتو درمانی را با پشتیبانی آن‌ها بخوبی و آرامش بگذرانند. بهتر است که میوه‌ها را پیش از شروع درمان، حتی حین درمان یا مناسب طبع بیماران در پایان درمان برای آن‌ها آماده کرد:

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱. توت فرنگی

توت فرنگی یکی از مهربان‌ترین نوع میوه‌ها است که می‌تواند با مواد مغذی خود از جمله ویتامین C، فولات و پتاسیم حال بیمار را حسابی جا بیاورد. بافت نرم و شیرینی متعادل، بلع آن را برای بیماران سرطانی آسان می‌کند. بر طبق مطالعات انجام شده، توت فرنگی می‌تواند از گسترش تومورهای سینه و سرطان دهان جلوگیری کند. بدون نگرانی از افزایش وزن می‌توانید هر چقدر که بخواهید از این میوه استفاده کنید. تهیه‌ی اسموتی توت فرنگی و موز در یک لیوان خوش رنگ و خوش فرم می‌تواند میان وعده‌ی مقوی و جذابی برای بیماران سخت پسند سرطانی باشد.

توت فرنگی به خاطر کم کالری بودن می‌تواند جز بهترین میوه‌ها برای درمان سرطان باشد.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۲.موز

موز به تنهایی یک غذای کامل و همه چیز تمام است. این میوه با انواع و اقسام مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند کمک بزرگی برای رهایی از سرطان به حساب آید. موز بافت لغزنده‌ای دارد، بنابراین در بلعیدن، مشکلی برای بیماران سرطانی که دچار زخم دهان هستند، ایجاد نخواهد کرد. از طرفی دیگر، به مقدار زیادی حاوی ماده‌ای به نام پکتین است که از علائم اسهال جلوگیری می‌کند.

بنابراین اگر بیمار شما به بیرون روی دچار شده است، حتما برای او موز تهیه کنید، چون علاوه بر جلوگیری از اسهال، پتاسیم الکترولیت‌های از دست رفته را نیز جبران می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، موز برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عوامل سرطان‌زا یک میوه قدرتمند است. ویتامین C، پتاسیم و فیبر از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی موز هستند.

ترکیب موز با انواع میوه، می‌تواند جز قوی‌ترین معجون ضد سرطان باشد.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۳. بلوبری

بلوبری ملقب به پادشاه آنتی اکسیدان‌ها، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا این بلوبری را به دلیل خواص بالایی که دارد یک ماده غذایی ضد سرطانی معرفی می‌کند.

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است. با این اوصاف می‌توان گفت تمام آنچه که بیمار سرطانی در طی دوره شیمی درمانی به آن نیاز دارد در این میوه‌ی کوچک جمع است. میوه بلوبری علاوه بر مبارزه با سلول‌های سرطانی، در کاهش آسیب به DNA، برای سلامت قلب و همینطور جلوگیری از آسیب به حافظه بسیار مناسب است. خوردن خام و یا تهیه آب بلوبری طبیعی، بصورت روزانه، تأثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی افراد مبتلا به سرطان دارد.

به همین خاطر بلوبری را می‌توان در لیست بهترین میوه ها برای درمان سرطان در نظر گرفت.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۴. انار

انار با انواع آنتی اکسیدان، فیبر، پتاسیم، فولات و ویتامین C، از میوه‌ها مناسب برای بیماران سرطانی است. اما گاهی به دلیل طعم ترش و همینطور مغز سفت، بیماران از خوردنش امتناع کنند. به همین خاطر از آب انار شیرین برای تقویت بیماران خود استفاده کنید. آب انار برای افرادی که دچار سرطان هستند، مخصوصا سرطان پروستات اثرات معجزه آسای دارد. انار علاوه بر مبارزه با سلول‌های سرطانی، برای جلوگیری از فشار خون مناسب است.

انار تأثیرات ضد التهابی دارد، از اینرو می‌توان آن‌ را یک میوه‌ی مناسب برای درمان سرطان نامید.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۵. لیمو

لیموها با طعم ترش و عطر نافذ یکی دیگر از گیاهان قوی برای درمان سرطان در این لیست هستند. لیمو آنقدر دل‌نشین است که می‌تواند فقط با عطرش، حالت تهوع را رفع کند. لیمو ترش سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌های قوی است که برای مبارزه با سلول‌های سرطانی توصیه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم این میوه ضد سرطان، مقابله با استرس، اضطراب و کاهش افسردگی است. لیموترش همینطور حاوی مقادیر بالایی فولات، پتاسیم و لیمونن همان ماده‌ی قوی ضد افسردگی است. اگر بیمار سرطانی شما حوصله ندارد و خیلی بد خلق شده، چکاندن چند قطره لیموترش در آب نوشیدنی یا روی غذا می‌تواند بیمار را در مبارزه با بیماری حمایت کند.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۶. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی مواد مغذی مقابله با سرطان است. این مدل از مرکبات تلخ و ترش، تا حد زیادی حاوی لیکوپن، یک نوع کاروتنوئید است که می‌تواند با عوارض ناراحت کننده‌ی شیمی درمانی و اشعه کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که، ماده نارینحنین موجود در گریپ فروت، تأثیر بسیار زیاد و مشهودی در کند شدن رشد سلول‌های سرطانی پستان دارد. گریپ فروت سرشار از ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و لیکوپن است.

آب گریپ فروت با وجود این همه آنتی اکسیدان‌های قدرتمند برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی و کم شدن حافظه بسیار کمک کننده است. اما چون گریپ فروت آنقدر تأثیرات قوی دارد، گاهی موجب تداخل در اثرات داروها می‌شود، بنابراین حتما درمورد مصرف آن با پزشک مشورت کنید.شما می‌توانید این میوه از خانواده‌ی مرکبات را به عنوان بهترین میوه ها برای درمان سرطان مصرف کنید.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۷. سیب

سیب گیاهی منحصر به فرد و جادویی است که در گروه میوه‌های مفید برای درمان سرطان قرار دارد. به گفته محققان برجسته، مواد معدنی موجود در سیب، به طرز خارق العاده‌ای از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. سیب سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C است و همین مواد مغذی همانند سدی از بدن در برابر اثرات مخرب سلول‌های بدنی دفاع می‌کنند. پتاسیم موجود در سیب تعادل مایعات را در بدن، برای جلوگیری از عوارض جانبی شیمی درمانی، به خوبی کنترل می‌کند.

میوه‌های سفید همانند سیب و توت سفید، در کاهش سلول‌های سرطانی، مخصوصا سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان معده بسیار مؤثر است.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۸. گیلاس

گیلاس یکی دیگر از میوه‌های سرخ و صورتی برای درمان سرطان است. گیلاس‌ها سرشار از پلی فنول‌ها و ویتامین C است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. گیلاس یک عامل ضد التهابی عالی است و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان را کاهش می‌دهد. به گفته‌ی مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا، گیلاس حاوی ترکیباتی است که علائم درمان سرطان، مانند دردهای مزمن را تسکین می‌دهد. گیلاس یک مسکن ارگانیک و ضد التهاب است.گیلاس به عنوان یکی از مناسب ترین میوه ها برای درمان سرطان، در مبارزه با سرطان سینه و همینطور سرطان روده بزرگ بسیار مؤثر است.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۹. پرتقال

پرتقال میوه‌ی محبوب فصل سرما است. این میوه با طعم ترش و شیرینش با پالپ‌های آبدار، خیلی دلچسب و گوارا است. پرتقال حاوی یک آنتی اکسیدان قوی بنام ویتامین C است که در ایجاد ایمنی در بدن بسیار مؤثر و توانا است. در کنار ویتامین C، مقادیر بالای تیامین، فولات و پتاسیم ترکیبی جالب توجه برای جلوگیری از عوارض و رشد سلول‌های سرطانی است. یک لیوان آب پرتقال قبل از شروع شیمی درمانی و یا یکی دو ساعت بعد از شیمی درمانی می‌تواند اثرات خوبی بر روی روحیه و عوارض شیمی درمانی داشته باشد.بنابراین، پرتقال یکی از میوه های ضد سرطان می‌باشد.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱۰. گلابی

گلابی که بخاطر انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی به نام شاه میوه معروف است و در مقابله با سلول‌های سرطانی بسیار توانمند است. گلابی سرشار از ویتامین C، ویتامین k، مس، فیبر است. طبق نظر متخصصین، مس در تقویت سیستم ایمنی و رفع اثرات حساسیت و عفونت کمک می‌کند.

این میوه در رفع سرطان ریه نقش قابل توجهی دارد و از بهترین میوه ها برای درمان سرطان است.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱۱. تمشک

در کل میوه‌هایی که در گروه توت‌ها قرار می‌گیرند، بخاطر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان هستند، در مقابله با سرطان خانواده‌ی پر منفعتی هستند. تمشک از رنگ قوی که دارد نشان می‌دهد که حاوی آنتی اکسیدان‌های توانایی برای مقابله با سرطان است. البته تمشک به مقدار زیادی حاوی منگنز، ویتامین C و ویتامین k است که همین مواد معدنی در تقویت بدن در مقابل لشگر ظالم سرطان بسیار مؤثر است. طبق تحقیقات کارشناسان، تمشک سلامت مغز و حافظه را در برابر عوارض پرتو درمانی و شیمی درمانی تأثیر اساسی دارد.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱۲. کیوی

کیوی یک میوه‌ی سبز است و طبق مطالعات انجام شده میوه‌های سبز تا حد زیادی در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کنند. کیوی سرشار از ویتامین C است که با پرتقال و لیمو برابری می‌کند. اما طعم ترش و گس آن شاید برخی اوقات برای بیماران ناراحت کننده باشد. بنابراین کیو‌ی‌های کاملا رسیده و شیرین را برای آن‌ها جدا کنید.

کیوی جز بهترین میوه ها برای درمان سرطان است.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱۳. طالبی

طالبی از همان میوه‌های سبز است که با وجود ویتامین C و فیبر در لیست میوه‌های مناسب برای بهبود عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی مصرف می‌شود. طالبی برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، بسیار کمک کننده است. طالبی با قدرت آبرسانی بالا، خشکی دهان را بعد از شیمی درمانی رفع می‌کند.

وجود ویتامین C و A در طالبی، آن را به یکی از بهترین میوه ها برای درمان سرطان تبدیل کرده است.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱۴. انگور سبز

انگور سبز با ظاهری جذاب و طعمی عالی یکی از همان میوه‌های سبز قدرتمند برای مقابله با سلول‌های سرطانی است. انگور سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان رسوراترول است. مطالعات نشان می‌دهد که رسوراترول می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی در سینه، کبد، معده و سیستم لنفاوی جلوگیری کند. طبق نظر پزشکان متخصص: “پوست انگور، مملو از رسوراترول است، بنابراین حبه‌های انگور را بدون جدا کردن پوست و هسته یکجا میل کنید”.

بهترین میوه‌ ها برای درمان سرطان: ۱۵. هندوانه

هندوانه میوه‌ی شیرین و آبدار است که میوه فروش‌ها آن را به عنوان هنداونه، شفای دل بیمار معرفی می‌کنند. هندوانه هم رنگ قشنگی دارد، هم آبدار است و هم شیرین. بنابراین برای تهیه‌ی یک آبمیوه‌ی مغذی چیزی کم ندارد. درواقع آب هندوانه برای شیمی درمانی و دوران پس از آن بسیار مفید است. هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان است و به شدت در مبارزه با رادیکال‌های آزاد تأثیر گذار است، مخصوصا لیکوپن موجود در هندوانه که بطور مستقیم در کند کردن رشد سلول‌های سرطانی پروستات مرتبط است.

خرید بهترین میوه ها برای درمان سرطان از میوه فروشی آنلاین سان میوه

پرستاری از بیمار یک شغل تمام وقت است که دیگری وقتی برای کارهای شخصی نمی‌گذارد چه برسد به اینکه وقتی برای خرید کردن بگذارد! شما با یک نگاه گذری در میوه فروشی آنلاین سان میوه، خرید میوه‌ های مناسب برای درمان سرطان را سفارش دهید، وظیفه حمل و ارسال آن به عهده‌ی ما. سان میوه، بجای شما بهترین میوه‌ها را جدا کرده و با بسته بندی مناسب درب منزل تحویلتان می‌دهد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید