ممنوعیت سه‌ ساله واردات لوازم خانگی خارجی/ تاکنون درخواستی برای افزایش قیمت‌ها دریافت نشده است

هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره افزایش قیمت لوازم‌خانگی، گفت: این انجمن همواره درخواست‌ها برای تغییر قیمت لوازم‌خانگی را از شرکت‌های تولیدکننده دریافت و به سازمان حمایت برای بررسی منتقل می‌کند، اما تاکنون درخواستی برای افزایش قیمت‌ها دریافت نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: این انجمن مخالف هر گونه انحصار و رانت از هر طریق و برای هر برند داخلی یا خارجی لوازم‌خانگی است. ضمن اینکه پس از آن سه سال، باید آزادسازی با اعمال حمایت‌های تعرفه‌ای انجام شود.

تسنیم در ادامه نوشت: عباس هاشمی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی در محل اتاق ایران، افزود: انجمن لوازم خانگی به همان اندازه که نگران حضور خارجی‌ها در بازار و ایجاد انحصار برای آنهاست، ایجاد انحصار از سوی تولیدکنندگان داخلی را نیز مضر و تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کننده می‌داند.

وی اضافه کرد: «تامین حقوق مصرف‌کننده» در همه جای جهان، شاه‌بیت بازار است و تولیدکنندگانی که در درازمدت بر مدار مشتری‌مداری نباشند، محکوم به شکست هستند.

هاشمی گفت: ظرفیت‌های نصب‌شده موجود در کشور که به سالیانه حدود 21 میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک می‌رسد، پاسخگوی عمده نیاز و مصارف کشور است.

وی افزود: در برخی موارد از جمله ماشین ظرفشویی، اسپلیت یونیت و برخی لوازم خانگی کوچک با وجود ظرفیت‌سازی‌های انجام شده هنوز وابستگی وجود دارد بنابراین محدود کردن غیرمنطقی، موجب رونق و توسعه قاچاق لوازم خانگی در کشور خواهد شد. 

هاشمی درباره افزایش قیمت لوازم‌خانگی، گفت: این انجمن همواره درخواست‌ها برای تغییر قیمت لوازم‌خانگی را از شرکت‌های تولیدکننده دریافت و به سازمان حمایت برای بررسی منتقل می‌کند، اما تاکنون درخواستی برای افزایش قیمت‌ها دریافت نشده است.

وی افزود: درخواست‌هایی برای قیمت‌گذاری محصولات جدید شرکت‌ها داشته‌ایم که مراتب برای بررسی و ثبت در سامانه 124 به سازمان حمایت ارسال شده است.

 

تولیدکننده چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد!

 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: این افزایش به‌دلیل رشد هزینه‌های تولید و مواد اولیه اتفاق می‌افتد و تولیدکننده چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد.

هاشمی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید خانوار‌ها به تشدید رکود در بازار لوازم‌خانگی انجامیده است که در این زمینه دولت می‌تواند با شیوه‌هایی همچون صدور کارت اعتباری حمایت از مصرف‌کنندگان بپردازد.

این مقام صنفی، ممنوعیت سه‌ساله واردات لوازم‌خانگی خارجی به کشور را برای صنایع داخلی مفید دانست و ادامه‌داد: از طرفی نیاز است تا شرکت‌های داخلی به ارائه برنامه زمان‌بندی در راستای ارتقای کیفی محصولات، فناوری‌های نوین و عرضه محصولاتی که رضایت مشتری را به دنبال داشته باشند ملزم شوند ضمن اینکه پس از آن سه سال، باید آزادسازی با اعمال حمایت‌های تعرفه‌ای انجام شود.

هاشمی با اشاره به دیدار روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با مقامات پاکستانی و مطرح شدن همکاری‌های دو کشور در عرصه لوازم‌خانگی، گفت: پاکستان بازار مصرف بسیار بزرگی است و لوازم‌خانگی ایرانی توان حضور در بازار این کشور را دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی حمل و نقل و اجاره کانتینر، در ارتباط با پاکستان از مزیت حمل و نقل برخورداریم، با این حال مذاکره‌ها در سطوح کارشناسی با این کشور ادامه دارد و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

دیدگاه تان را بنویسید