جی پلاس/ به مناسبت سالروز شهادت؛

از زندگی شهید آیت الله محمدرضا سعیدی چه می دانید؟/وی علت مبارزه خود با رژیم شاه را چه عنوان می کرد؟/او چگونه به شهادت رسید؟

شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۰۸ در نوغان به دنیا آمد. وی در محضر اساتیدی همچون ادیب نیشابورى، آیت الله بروجردى، امام خمینى، شیخ هاشم قزوینى، شیخ مجتبى قزوینى رشد و پرورش پیدا کرد. وی از مخالفان رژیم شاه بود و سرانجام در زندان ساواک به شهادت رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی اختصاص دارد.

 

زندگینامه شهید سید محمدرضا سعیدی

 

سید محمدرضا سعیدی (۱۳۰۸ - ۱۳۴۹ش) روحانی شیعی و از مبارزان سیاسی انقلاب اسلامی بود. وی از حامیان امام خمینی در مبارزه با حکومت پهلوی بود که دستگیر، زندانی و شکنجه شد و در نهایت به شهادت رسید. سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه (س) و سید محسن سعیدی نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری، فرزندان او هستند. سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران داماد او است.

 

در همین رابطه بخوانید:

رئیسعلی دلواری که بود؟/روز شهادتش یادآور چیست؟/نقش وی در نبرد با انگلیسها چه بود؟/ مادرش پیکرش را به کجا منتقل کرد؟

سید نعمت الله جزایری که بود؟/او در چه زمینه ای با علامه مجلسی همکاری کرد؟/وی در استنباط احکام از چه روشی بهره برده بود؟

سید مرتضی کشمیری، عارفی که در مکتب ملاحسینقلی همدانی تربیت شد/ همه آنچه که باید از زندگی او بدانید

شیخ محمدرضا محقق تهرانی که بود؟/علت اینکه ایشان حتی در مابین نمازهای جماعت نیز کتاب می نوشت چه بود؟

 سید عبدالحسین لاری که بود؟/وی درباره اقامه نماز جمعه چه نظری داشت؟/علت بازگشت وی از عراق به ایران چه بود؟/اقدامات سیاسی وی کدامند؟/نظر او درباره ولایت فقیه چه بود؟

رضا امیرخانی کیست؟/چه شد که وی به نویسندگی روی آورد؟/چرا او جوانترین خلبان ایرانی نام گرفت؟/ اولین اثر او کدام است؟

اطلاعات فردی

سید محمد رضا سعیدی

زادروز ۲ اردیبهشت ۱۳۰۸ش.

زادگاه نوغان

درگذشت ۲۱ خرداد ۱۳۴٩ش.

آرامگاه قم

محل زندگی قم،تهران

استادان ادیب نیشابورى، آیت الله بروجردى، امام خمینى، شیخ هاشم قزوینى، شیخ مجتبى قزوینى

نقش‌های برجسته روحانی شیعی، مبارز سیاسی.

فرزندان سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)

 

زندگی‎نامه و تحصیلات

سید محمدرضا سعیدی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۰۸ه‍.ش در «نوقان» مشهد متولد شد. در کودکی مادرش را از دست داد. پدرش سید احمد از روحانیون و وعاظ منطقه بود. پس از گذراندن دروس ابتدایی نزد پدر، تحصیل رسمی حوزه را در مشهد آغاز و در سال ۱۳۳۰ش برای ادامه تحصیل به قم رفت.

 

وی در ۲۱ سالگی با خدیجه طباطبائی شیرازی از نوادگان میرزای شیرازی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پنج پسر و چهار دختر بود.[۱] سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه (س) و سید محسن سعیدی نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری از فرزندان او هستند. همچنین سید احمد خاتمی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، داماد اوست.

 

اساتید

ادیب نیشابوری

سید حسین بروجردی

امام خمینی

شیخ هاشم قزوینی

شیخ مجتبی قزوینی

کاظم دامغانی[۲]

 

آثار

آزادی در اسلام

اتحاد در اسلام

کار در اسلام

تقریرات درس آیت الله بروجردی

آیا دین موجب عقب ماندگی است؟

رساله امر به معروف و نهی از منکر

نقد و بررسی بسیاری از کتاب‌های اجتماعی و سیاسی[۳]

 

فعالیت‌های تبلیغی و سیاسی

شهید سعیدی در اواخر دهه سی برای سفر تبلیغی به اتفاق آیات ابوالقاسم خزعلی، مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و علی دوانی به خوزستان رفته بود و در خسروآباد آبادان انتقاداتی به حکومت پهلوی مطرح کرد که باعث شد تا وی مدتی زندانی شود.[۴] پس از درگذشت آیت الله بروجردی، سعیدی از مطرح کنندگان مرجعیت امام خمینی بود. وی در جریان مخالفت امام خمینی با «لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، «انقلاب سفید» و لایحه مصونیت قضایی مستشاران نظامی آمریکا (کاپیتولاسیون) از حامیان امام خمینی بود. سعیدی در زمان واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در سفر تبلیغی کویت بود و پس از اطلاع از این حادثه طی یک سخنرانی کشتار مردم و دستگیری امام خمینی را محکوم کرد.[۵] او به همراه تعدادی از فضلا به آیت الله سید محسن حکیم و آیت‌الله خویی نامه‎ای نوشت.[۶]

 

پس از تبعید امام خمینی به ترکیه، سعیدی به همراه تعدادی از فضلای حوزه قم در نامه‎ای به هویدا در ۳۰ مهر ۱۳۴۴ش خواستار بازگرداندن ایشان به ایران شدند؛ سپس سعیدی به عراق و به نجف اشرف رفت. او معتقد بود که امام را باید به حوزه علمیه نجف شناساند. وی در یکی از مدارس علمیه در چند جلسه به معرفی امام خمینی پرداخت.[۷]

 

سکونت در تهران

آیت الله سعیدی در سال ۱۳۴۴ش به دعوت اهالی منطقه غیاثی در جنوب تهران به این شهر نقل مکان کرده، فعالیت خود را در مسجد موسی بن جعفر(ع) ادامه می‌دهد. تأسیس حوزه علمیه، تشکیل کلاس برای بانوان، تشکیل گروه امر به معروف و نهی از منکر و تأسیس کتابخانه از فعالیت‌های وی در این دوره است.[۸]

 

شهید سعیدی در این سال‌ها سخنرانی‌های سیاسی انجام می‌داد و از امام خمینی دفاع و از حکومت پهلوی انتقاد می‌کرد. در گزارش شب ۴۴/۴/۱۳ ساواک آمده است:

«طبق اطلاع واصله ساعت ۲۰/۳۰ روز ۴۴/۴/۱۳ جلسه موسی بن جعفر با حضور قریب یک‎هزار نفر از طبقات مختلف تشکیل گردیده است. در این جلسه سعیدی ابتدا چند دقیقه درباره آیت الله خمینی و کتک زدن طلبه‎ ها در قم صحبت کرد و مردم با شنیدن اسم خمینی صلوات فرستادند.

نامبرده...ضمن حمله به یهودیان فلسطین و آمریکا اضافه کرد: این‌ها کارشان در این مملکت بالا گرفته و دستشان در همه کار باز است و کسی از آنها جلوگیری نمی‌کند ولی جلسات ما را تعطیل می‌نمایند. سه سال پیش آیت‌الله خمینی از دولت خواست که اسرائیل در کشور سفارتخانه نداشته باشد ایشان این جریانات را پیش‌بینی می‌کرد».[۹]

 

نگرش

شهید سعیدی در یکی از بازجویی‌های ساواک منبع اصلی دیدگاه‌های خود را اسلام و انگیزه اصلی‌اش برای مبارزه با رژیم شاه را ترویج دین و احکام الهی اعلام می‌کند.[۱۰] وی رژیم شاه را رژیمی ظالم، مروج فساد و بی‌عفتی در جامعه و نابود کننده اسلام و مظاهر دینی در جامعه می‌دانست.[۱۱] روحانیون را هم از حافظان و مروجان دین دانسته که همواره در مقابل ظلم می‌ایستند. جدایی انداختن بین مردم و روحانیت را نیز از توطئه‌های دشمنان می‌دانست.[۱۲]

 

دستگیری

شهید سعیدی پس از اعلام خبر مربوط به کنسرسیوم سرمایه‌گذاری آمریکا در ایران در اردیبهشت ۱۳۴۹ش، با آن مخالفت کرده و آن را مصیبتی بزرگتر از نهضت تنباکو و کاپیتولاسیون اعلام نمود.[۱۳] و در این رابطه نامه‌هایی به علما نوشت.[۱۴] ساواک در ۱۱ خرداد ۱۳۴۹وی را دستگیر کرد.

 

شهادت

وی پس از شکنجه در زندان «قزل قلعه» در شب ۲۱ خرداد ۱۳۴۹ در ۴۱ سالگی به شهادت رسید.[۱۵] ساواک به منظور ایجاد ارعاب در بین مبارزان، شهادت او را در مقاطعی خودکشی، خونریزی لوزالمعده یا سکته قلبی[۱۶] جلوه داد. به نقل زندانیان پس از قطع برق و ایجاد تاریکی تعدادی ناشناس به سلول وی رفته و پس از درگیری وی را به شهادت رساندند.[۱۷][۱۸]

 

پانویس

۱. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۴۸-۴۹.

۲. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۵۰.

۳. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۵۶.

۴. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۲۰-۲۱.

۵. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵، ص۳۲-۳۴.

۶. جمعی از پژوهشگران، گلشن ابرار، ج۲، ص۷۳۷.

۷. میری، فصلنامه ۱۵ خرداد ۱۳۸۴ش، شماره ۳.

۸. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۱۵۶-۱۶۱.

۹. میری، فصلنامه ۱۵ خرداد ۱۳۸۴ش، شماره ۳.

۱۰. رنجبر، مقصود، عروج از زندان، ۱۳۸۵، ص۷۸.

۱۱. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۷۸-۸۰.

۱۲. رنجبر، عروج از زندان، ۱۳۸۵ش، ص۹۷-۸۷.

۱۳. رنجبر، مقصود، عروج از زندان، ۱۳۸۵، ص۱۵۱-۱۵۵.

۱۴. زندگی‌نامه آیت‌الله شهید سعیدی، ص۱۸.

۱۵. لبیکی، تندیس استقامت، ۱۳۸۲، ص۵۹.

۱۶. گردآوری وزارت اطلاعات، یاران امام به روایت اسناد ساواک‌ ۱۳۷۶، ج۱، صص۴۸۰-۴۸۲.

۱۷. گردآوری وزارت اطلاعات، یاران امام به روایت اسناد ساواک‌ ۱۳۷۶، ج۱، ص۴۸۰.

۱۸. بررسی گمانه‌های گوناگون درباره شهادت آیت‌الله سعیدی.

 

منابع

رنجبر، مقصود، عروج از زندان (زندگی و مبارزات شهید آیت الله سعیدی)، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۵ش.

گردآوری وزارت اطلاعات، یاران امام به روایت اسناد ساواک (شهید آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی)، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، ‌۱۳۷۶، ج۱.

لبیکی، مصطفی؛ تندیس استقامت (ویژه‌نامه شهید آیت‌الله محمدرضا سعیدی)، قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، ۱۳۸۲ش.

تعدادی از طلاب دفتر تبلیغات، زندگی‌نامه آیت‌الله شهید سعیدی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی،‌ بی‌تا.

گلشن ابرار، جلد۲، چاپ اول، قم، ۱۳۸۴ش.

بررسی گمانه‌های گوناگون درباره شهادت آیت الله سعیدی.

میری، زینب سادات، فصلنامه ۱۵ خرداد ۱۳۸۴ شماره ۳.

 

دیدگاه تان را بنویسید