life

ویتامین E ماده ای مغذی حیاتی برای بدن است، و نقش مهمی در گسترش رگ های خونی برای جلوگیری از لخته شدن خون دارد اما وجود بیش از حد این ویتامین می تواند موجب بروز مسمومیت شود.

جی پلاس، با این حال، ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که به طور بالقوه می تواند تا سطح سمی در بدن افزایش یابد. 

 

مسمومیت ویتامین E چیست؟

شفقنا نوشت: در حالی که خوردن مقادیر کافی ویتامین E برای روان نگه داشتن بدن مهم است، اما ممکن است مصرف بیش از حد آن منجر به مسمومیت شود. طبق موسسه ملی بهداشت، میزان توصیه شده ویتامین E روزانه براساس سن متفاوت است: بیشترین میزان مصرف روزانه بی خطر برای بزرگسالان ۱۱۰۰ میلی گرم در روز است.

 غذاهای زیادی وجود دارد که غنی از ویتامین E هستند، بنابراین اکثر افراد با رژیم غذایی سالم به اندازه کافی از این منبع غذایی مصرف می کنند. با این حال، برخی از افراد – مانند کسانی که بیماری هایی دارند که ممکن است توانایی جذب چربی مانند کرون یا سلیاک را تحت تأثیر قرار دهند – ممکن است مکمل ها را در نظر بگیرند.

اگرچه وجود بیش از حد ویتامین E در رژیم غذایی ممکن است، اما با مصرف بیشتر مسمومیت به دلیل استفاده غیرضروری یا زیاد از مکمل رخ می دهد.

 

علائم و نشانه های مسمومیت ویتامین E

مسمومیت ویتامین E دو مرحله دارد: خفیف و شدید. علائم خفیف مسمومیت ویتامین E عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • اسهال
  • گرفتگی شکم
  • خستگی

اگر دوز بالایی از ویتامین E به طور مداوم و منظم مصرف شود، ممکن است به سرعت علائم خفیف مانند پریشانی دستگاه گوارش و سردرد را تجربه کنید.البته علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، در بعضی از افراد یک تا دو علامت وجود دارد و برخی دیگر بیشتر آنها را همزمان می بینند.

شناخت علائم خفیف می تواند به شما کمک کند قبل از بروز عوارض پزشکی جدی تر و تهدیدکننده به دنبال درمان باشید. این موارد عبارتند از:

  • خون ریزی بیش از حد
  • سکته هموراژیک

هنگامی که ویتامین E به طور مداوم در دوزهای بالا مصرف می شود، علائم شدید می تواند ظرف چند روز بروز کند.

از آنجا که یک ویتامین محلول در چربی است، ویتامین E برای مدت زمان طولانی در کبد و بافت های چرب ذخیره می شود. این بدان معناست که بدن برای دفع مقادیر زیادی ویتامین E سخت تر است و خطر مسمومیت را افزایش می دهد.

مکمل های ویتامین E بزرگترین علت ایجاد عوارض جانبی سمی است.

قبل از مصرف هرگونه مکمل ویتامین E با یک متخصص پزشکی صحبت کنید و مراقب باشید که این داروها می توانند در برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون نیز تداخل ایجاد کنند.

در صورت مشاهده علائم مسمومیت ناگهانی یا مستمر با ویتامین E مانند خونریزی بیش از حد یا ضعف، در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید. این به این دلیل است که مسمومیت طولانی مدت ویتامین E می تواند منجر به سکته مغزی خونریزی دهنده یا حتی مرگ شود.

متداول ترین روش برای درمان مسمومیت با ویتامین E، قطع مکمل و کاهش مصرف غذاهایی است که دارای ویتامین E زیادی هستند تا زمانی که سطح سرم خون دوباره در حد طبیعی باشد. برای بزرگسالان، محدوده طبیعی ۵.۵ میلی گرم در لیتر تا ۱۷ میلی گرم در لیتر است.

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کدخبر: 1475263 منبع: شفقنا
ارسال نظر

موضوعات داغ