نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب «ضد اروپایی» پوپولیست به دستاوردهای بزرگی در انتخابات اروپا در ژوئن دست خواهند یافت که می‌تواند تعادل پارلمان اتحادیه اروپا را به شدت به سمت راست تغییر دهد و ستون‌های کلیدی دستور کار اتحادیه اروپا از جمله اقدامات آب و هوایی را به خطر بیندازد.

به گزارش جماران، گاردین در گزارشی به سراغ ظهور دوباه جریان های راستگرا در اتحادیه اروپا رفته و می نویسد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب «ضد اروپایی» پوپولیست به دستاوردهای بزرگی در انتخابات اروپا در ژوئن دست خواهند یافت که می‌تواند تعادل پارلمان اتحادیه اروپا را به شدت به سمت راست تغییر دهد و ستون‌های کلیدی دستور کار اتحادیه اروپا از جمله اقدامات آب و هوایی را به خطر بیندازد.

نظرسنجی در تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، همراه با مدل‌سازی عملکرد احزاب ملی در انتخابات گذشته پارلمان اروپا، نشان می‌دهد که احزاب راست افراطی در مسیر قرار گرفتن در نخسین سکو در 9 کشور از جمله اتریش، فرانسه و لهستان هستند.

کسب رتبه های دوم یا سوم در 9 کشور دیگر از جمله آلمان، اسپانیا، پرتغال و سوئد برای اولین بار می تواند ائتلاف جناح راست اکثریت را در پارلمان متشکل از دموکرات های مسیحی، محافظه کاران و نمایندگان راست افراطی پارلمان شکل دهد.

دانشمندان علوم سیاسی، سایمون هیکس و کوین کانینگهام، که از نویسندگان این گزارش برای شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) هستند، می گویند که این تحلیل باید به عنوان زنگ خطری برای سیاست گذاران اروپایی در مورد آنچه در معرض خطر در انتخابات پیش رو است، باشد. .

به گفته آنها پیامدهای چنین انتخابی بسیار گسترده خواهد بود به گونه ای که  پارلمان بعدی اروپا می‌تواند قوانین مربوط به توافق سبز اروپا را مسدود کند و موضع سخت‌تری در مورد سایر حوزه‌های حاکمیت اتحادیه اروپا از جمله مهاجرت و یا حمایت از اوکراین اتخاذ کند.

به گفته آنها، بحث های داخلی کشورها نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد و به رشد محور رو به گسترش دولت هایی که تلاش می کنند نفوذ اتحادیه اروپا را از درون محدود کنند و فعلا شامل مجارستان، ایتالیا، اسلواکی، سوئد می شود، منتهی شود.

آنها هشدار دادند که بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به ایالات متحده و یک ائتلاف راست گرایانه و متمرکز به درون پارلمان اروپا می تواند منجر به رد وابستگی متقابل استراتژیک و  مشارکت بین المللی در دفاع از منافع و ارزش های اروپا شود.

این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های سیاسی اصلی در پارلمان - حزب راست میانه مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه (S&D)، میانه‌روی تجدید اروپا (RE) و سبزها (G/EFA) - همه کرسی های پارلمان اروپا را از دست داده‌اند. .

براساس همین پیش بینی ها گروه چپ رادیکال‌تر و به‌ویژه راست پوپولیست، از جمله گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) و راست افراطی هویت و دموکراسی (ID)، احتمالا برای نخستین بار به عنوان پیروزان واقعی میدان ظاهر خواهندشد.

اگرچه به نظر می رسد حزب راست میانه مردم اروپا همچنان بزرگترین گروه باقی می ماند و قدرت تعیین دستور کار پارلمان را حفظ  کند. با اینهمه براساس این گزارش پوپولیست ها، به ویژه از جناح راست رادیکال، بیش از همیشه حرف اول را خواهند زد. این نظرسنجی نشان می دهد که صدای آنها در چندین کشور عضو بنیانگذار بیشترین وزن را خواهد داشت، به طوری که پیش بینی می کنند «برادران ایتالیا» به رهبری جورجیا ملونی تعداد اعضای پارلمان اروپا را به 27 برساند و جبهه ملی مارین لوپن در مسیر کسب رکورد 25 کرسی است.

پیش بینی می شود در اتریش، حزب راست افراطی آزادی (FPÖ) مجموع نمایندگان پارلمان اروپا را دو برابر کند و به شش نفر برساند، در حالی که در آلمان، حزب راست افراطی Alternative für Deutschland (AfD) تقریباً تعداد نماینده خود را در پارلمان 705 کرسی دو برابر کرده و به 19 کرسی برساند. .

احزاب پوپولیست به احتمال زیاد در اتریش، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسلواکی، و در بلغارستان، استونی، فنلاند، آلمان، لتونی، پرتغال، رومانی، اسپانیا در رتبه دوم قرار خواهند گرفت.

نویسندگان این گزارش معتقدند که بزرگترین پیامدهای هندسه تغییر یافته پارلمان در سیاست زیست محیطی خواهد بود و برهمین اساس از سیاستگذاران اروپایی خواستند تا روندهایی را که الگوهای رای گیری فعلی در اروپا را هدایت می کند، بررسی کنند و روایت های روشنی را که به ضرورت شکل گیری یک اروپای جهانی در فضای ژئوپلیتیکی پر مخاطره و خطرناک بپردازد، برای رای دهندگان تبیین کنند.

هیکس، متخصص سیاست تطبیقی در مؤسسه دانشگاه اروپایی در فلورانس، گفت: «انتخابات ژوئن، برای کسانی که می‌خواهند اروپای جهانی‌تر را ببینند، باید برای حفظ و ارتقای موقعیت اتحادیه اروپا باشد.کمپین ها باید به شهروندان دلیلی برای خوش بینی بدهد. آنها باید از مزایای چندجانبه گرایی صحبت کنند. و  باید در مورد مسائل کلیدی مربوط به دموکراسی و حاکمیت قانون، به رای دهندگان بگویند که این آنها هستند که بهترین موقعیت را برای حمایت از حقوق اساسی اروپا دارند و نه تندروهای راست افراطی که فعلا در حاشیه قرار دارند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.