یک هفته پیش، بانک انگلستان در تاریکی خنجر زد. برای مقابله با تورم، نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد. نمی‌توانست مقیاس طوفانی را که در راه بود، بداند.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان کمتر از 24 ساعت بعد، دولت لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا، از برنامه خود برای بزرگترین کاهش مالیات در 50 سال گذشته پرده برداری کرد که همه چیز را برای رشد اقتصادی انجام می داد، اما حفره بزرگی را در امور مالی کشور و اعتبار آن نزد سرمایه گذاران ایجاد کرد.

پس از آنکه کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی بریتانیا، با اشاره به کاهش بیشتر مالیات در آینده، بدون توضیح نحوه پرداخت آن، شرط خود را دو برابر کرد، پوند در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود سقوط کرد. قیمت اوراق قرضه سقوط کرد، هزینه‌های وام‌گیری را افزایش داد، جرقه‌ای را در بازار وام مسکن آغاز کرد و صندوق‌های بازنشستگی را تا مرز ورشکستگی سوق داد.

بازارهای مالی به دلیل خطر فزاینده یک رکود جهانی و چرخش های ناشی از سه افزایش بیش از اندازه نرخ از سوی یک بانک مرکزی ایالات متحده در مسیر جنگ علیه تورم، از قبل در وضعیت تب قرار داشتند. دولت جدید بریتانیا وارد آن «دور زودپز» شد.

کریس ترنر، رئیس بازارهای جهانی در ING گفت: شما باید سیاست‌های قوی و معتبر داشته باشید و هرگونه اشتباه در سیاست مجازات می‌شود.

پس از اینکه تضمین‌های شفاهی خزانه‌داری بریتانیا و بانک انگلیس نتوانست این وحشت را آرام کند - و صندوق بین‌المللی پول یک سرزنش نادر را صادر کرد - بانک مرکزی بریتانیا بازوکا خود را کنار گذاشت و گفت روز چهارشنبه 65 میلیارد پوند (70 میلیارد دلار) برای خرید چاپ خواهد کرد. اوراق قرضه دولتی از هم اکنون تا 14 اکتبر - اساساً از اقتصاد در برابر پیامدهای برنامه رشد تراس محافظت می کند.

پاول دیلز، اقتصاددان ارشد بریتانیا در کپیتال اکونومیکس، در مورد مداخله بانک گفت: «در حالی که از این امر استقبال می شود، این واقعیت که در وهله اول باید انجام شود، نشان می دهد که بازارهای بریتانیا در موقعیت خطرناکی قرار دارند.

کمک های اولیه اورژانسی خونریزی را متوقف کرد. قیمت اوراق قرضه به شدت بهبود یافت و پوند روز چهارشنبه در برابر دلار ثابت ماند. اما زخم خوب نشد

پوند 1 درصد سقوط کرد و در اوایل پنجشنبه به زیر 1.08 دلار بازگشت. اوراق قرضه دولتی بریتانیا دوباره تحت فشار قرار گرفتند و بازده بدهی 10 ساله به 4.16 درصد رسید. سهام انگلیس 2 درصد سقوط کرد.

دیلز افزود: "اگر مشکل دیگری در بازارهای مالی زودتر ظاهر شود، جای تعجب نخواهد بود."

چند هفته آینده بحرانی خواهد بود. محمد الاریان، که زمانی به اداره بزرگترین صندوق اوراق قرضه جهان کمک کرد و اکنون به Allianz (ALIZF) مشاوره می دهد، گفت که بانک مرکزی مدتی خرید کرده است اما باید دوباره به سرعت برای بازگرداندن ثبات اقدام کند.

او به جولیا چاترلی از سی‌ان‌ان گفت: «مصرف چسب ممکن است خونریزی را متوقف کند، اما اگر اقدامات بیشتری انجام ندهند، عفونت و خونریزی بدتر می‌شود».

بانک انگلستان باید قبل از نشست برنامه ریزی شده بعدی خود در 3 نوامبر افزایش اضطراری نرخ را به میزان یک درصد کامل اعلام کند. الاریان گفت که دولت بریتانیا نیز باید کاهش مالیات خود را به تعویق بیندازد.

وی افزود: «این کار شدنی است، پنجره وجود دارد، اما اگر بیش از حد صبر کنند، آن پنجره بسته می‌شود».

دولت بریتانیا در هفته‌های آتی اعلامیه‌های متحرک را در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای تغییر سیاست‌های مهاجرتی و تسهیل ساختن پروژه‌های زیرساختی و انرژی بزرگ برای تقویت رشد پیش‌بینی کرده است که در نهایت در بودجه‌ای در 23 نوامبر به پایان می‌رسد که در آن وعده داده است جزئیاتی را منتشر کند. برنامه کاهش بدهی در میان مدت

"نقشه درست" یا "قمار بی پروا"

اما هیچ نشانه ای از عقب نشینی از انتخاب سیاست اساسی برای استقراض سنگین برای تأمین بودجه کاهش مالیات که عمدتاً به نفع ثروتمندان در زمان تورم بالا خواهد بود، نشان نمی دهد. و خزانه داری بریتانیا می گوید که اعلامیه ماه نوامبر را ارائه نخواهد کرد.

تراس که برای اولین بار از زمان وقوع بحران علنی صحبت کرد، آشفتگی بازار جهانی و شوک قیمت انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین را عامل هرج و مرج این هفته دانست.

او روز پنجشنبه به رادیو محلی گفت: «این طرح درستی است که ما تنظیم کرده‌ایم.

یکی از مشکلات بزرگی که سرمایه‌گذاران، بانک‌های مرکزی سابق و بسیاری از اقتصاددانان برجسته شناسایی کرده‌اند این است که دولت او در بهترین حالت فقط نیمی از برنامه را تنظیم کرده است. این بدون ارزیابی مستقل از سوی سازمان نظارت بر بودجه کشور از مفروضات زیربنای کاهش مالیات سالانه 45 میلیارد پوندی (48 میلیارد دلاری) و تأثیر بلندمدت آن بر اقتصاد انجام شد. اوایل این ماه کارمند ارشد دولت خزانه داری را اخراج کرد.

چارلی بین، معاون سابق رئیس بانک انگلستان، به CNN Business گفت که دولت در تصمیمات "واقعا احمقانه" مقصر است. رئیس سابق او در بانک، مارک کارنی، دولت را به «تضعیف» مؤسسات اقتصادی بریتانیا متهم کرد و گفت که این امر به «ضربه بزرگ» سیستم مالی این کشور در این هفته کمک کرده است.

او به بی بی سی گفت:این یک بحران اقتصادی است. این یک بحران است... اگر سیاست گذاران تصمیم بگیرند به آن بپردازند، می توانند به آن رسیدگی کنند.

روزنامه‌های بریتانیا شروع به این گمانه‌زنی کرده‌اند که تراس اگر بخواهد ابتکار عمل سیاسی را دوباره به دست آورد و از افت بیشتر رتبه‌بندی نظرسنجی‌های دولتش جلوگیری کند، باید کوارتنگ، دوست نزدیک و هم‌جان سیاسی‌اش را اخراج کند.

هر مشکلی که اکنون داریم، خودمان است. یکی از وزیران سابق محافظه‌کار به سی‌ان‌ان گفت: ما مانند قماربازانی بی‌ملاحظه به نظر می‌رسیم که فقط به فکر افرادی هستند که می‌توانند این قمار را ببازند.

اما در حال حاضر او در تلاش است تا آن را سخت کند و به آزمایش ریگانیت بچسبد.

مجتبی رحمان و ینس لارسون در گروه مشاوره ریسک سیاسی Eurasia Group نوشتند: «تراس از افزایش، به تعویق انداختن یا کنار گذاشتن کاهش مالیات به هر قیمتی اجتناب خواهد کرد، زیرا چنین تغییری تحقیرآمیز خواهد بود و می‌تواند او را مانند نخست‌وزیر اردک لنگ جلوه دهد».

افزایش نرخ اضطراری؟

تنها گزینه باقی مانده برای متعادل کردن حساب ها کاهش هزینه های دولت است و این امر از نظر سیاسی به همان اندازه دشوار خواهد بود زیرا این کشور وارد رکود اقتصادی می شود که خدمات عمومی خود تحت فشار شدید و نیروی کار ناآرام است که نشان داده است آماده اعتصاب گسترده است. پرداخت.

تحلیلگران اوراسیا نوشتند: «تراس و کوارتنگ اکنون با یک بحران اقتصادی شدید مواجه هستند، زیرا بازارهای مالی جهان منتظر تغییراتی در سیاست هستند که برای آنها و حزب محافظه کار ناخوشایند خواهد بود.»

سرمایه‌گذاران خارجی که اقتصاد بریتانیا را حلال نگه می‌دارند، برای هشت هفته دیگر سر خود را می‌خارند و فرصت زیادی برای آشکار شدن مجدد تردیدها در مورد تعهد دولت بریتانیا به سیاست‌گذاری‌های مالی مسئولانه باقی می‌ماند.

کارنی گفت: پیام بازارهای مالی این است که محدودیتی برای هزینه‌های بدون بودجه و کاهش مالیات بدون بودجه در این محیط وجود دارد و قیمت آن‌ها هزینه‌های استقراض بسیار بالاتر است.

که بانک انگلستان را در تنگنا قرار می دهد. یک هفته پیش ترمز اقتصاد را فشار می‌داد تا گرمای افزایش قیمت‌ها را از بین ببرد، حتی در شرایطی که دولت تلاش کرد رشد را کاهش دهد. این کار زمانی که مجبور شد کتاب بازی بحران خود را پاک کند و دولت را نجات دهد، سخت‌تر شد.

شاید طولی نکشید که باید دوباره مداخله کند، این بار با افزایش نرخ اضطراری.

بین، رئیس سابق بانک مرکزی به سی ان ان گفت: «مداخله [چهارشنبه] برای تثبیت قیمت اوراق قرضه دولتی بریتانیا، مایع نگه داشتن بازار اوراق قرضه و جلوگیری از بی ثباتی مالی طراحی شده است، اما این امر لزوماً از سقوط بیشتر پوند و پیامدهای تورمی ناشی از آن جلوگیری نمی کند. کسب و کار.

او افزود: "من فکر می کنم هنوز فرصت خوبی وجود دارد که آنها باید قبل از نشست نوامبر اقدام کنند."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.