بوریس جانسون از رای اعتمادی که توسط حزب خودش برگزار شد جان سالم به در برد. نمایندگان محافظه کار روز دوشنبه در یک رای گیری مخفی با 211 رای موافق در برابر 148 رای مثبت دادند تا جانسون همچنان رهبر حزب - و به تبع آن نخست وزیر بریتانیا بماند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان، دولت نتیجه را با شجاعت نشان داد و جانسون آن را "قانع کننده" و "قاطعانه" توصیف کرد.

من فکر می کنم این یک نتیجه بسیار خوب برای سیاست و برای کشور است.»

اما با ایستادن در ساختمان پارلمان، نادیده گرفتن چهره بیمار در چهره نمایندگان وفادار که اتاق را ظرف دو دقیقه پس از اعلام پاکسازی می کردند، غیرممکن بود.

نتیجه بسیار محدودتر از آن چیزی بود که حتی بدبین ترین متحدان جانسون هم از آن می ترسیدند. قبل از رای گیری، حاشیه 80 از نظر بسیاری بدترین سناریو بود. اکنون، حامیان جانسون در تلاش هستند تا این نتایج را به عنوان یک پیروزی یا تصمیم گیری در مورد حرکت بعدی خود بچرخانند، زیرا نخست‌وزیری وی متزلزل‌تر از هر زمان دیگری از زمان روی کار آمدنش به نظر می‌رسد.

قبل از رای گیری، گراهام بردی، رئیس کمیته نمایندگان مجلس در سال 1922، به جانسون اطلاع داده بود که 54 نامه عدم اعتماد - آستانه لازم برای ایجاد رای - بعد از ظهر یکشنبه ارسال شده است.

این اتفاق پس از یک آخر هفته پرتنش برای نخست‌وزیر رخ داد، پس از آن که او با صدای بلند در انظار عمومی در مراسمی به مناسبت جشن پلاتینیوم ملکه هو شد و رتبه‌بندی نظرسنجی‌های شخصی‌اش در پی رسوایی «پارتی‌گیت» بیشتر کاهش یافت.

اگرچه رای ممکن است بر میراث او تأثیر بگذارد، جانسون هرگز انتظار شکست را نداشت. نه تنها شورشیان به تعداد زیادی - 180 - نماینده برای رای دادن به جانسون نیاز داشتند، بلکه هیچ نامزد جایگزین آشکاری برای جایگزینی او وجود نداشت.

زمانی که نخست‌وزیر قبل از رای‌گیری در پارلمان، پشتیبان‌ها را سخنرانی کرد، با تشویق شدید و کوبیدن میز روبرو شد. حامیانی که اتاق را ترک کردند گفتند که جانسون روحیه جدی داشت و به جای جوک گفتن درباره سیاست و چگونگی پیشبرد کشور صحبت می کرد. برخی از مخالفان نیز گفتند که او در جلسه لحن جدی داشت و انتظار داشتند جانسون برنده شود.

جانسون و متحدانش اکنون امیدوارند که حزب محافظه کار و بقیه کشور بتوانند از رسوایی پارتی گیت که در آن جانسون اولین نخست وزیر بریتانیا است که در زمان ریاست جمهوری قانون را زیر پا گذاشته است، کنار بیایند.

با این حال، آینده سیاسی او چندان امن نیست. هر چه متحدان در حزب او بخواهند، محبوبیت جانسون در کشور همچنان در حال نزول است -- همانطور که نظرسنجی ها برای حزب او به عنوان یک کل.

حزب محافظه‌کار ماه‌ها است که بوی یک حزب در دولت اما در حال افول است. جانسون و دولت او ماه‌ها درگیر رسوایی‌هایی هستند که از حمایت از نماینده‌ای که قوانین لابی را زیر پا گذاشته تا مجرم شناخته شدن یک نماینده دیگر به اتهام آزار جنسی یک پسر 15 ساله را شامل می‌شود.

نحوه رسیدگی آن به رسوایی پارتی گیت در مواقعی نامفهوم و نامنسجم بوده است. و نظم و انضباط در میان نمایندگان محافظه کار - از جمله کسانی که در لیست حقوق و دستمزد دولت هستند - ضعیف است، به طوری که جلسات توجیهی روزانه در رسانه ها ظاهر می شود و اقتدار او اغلب تضعیف می شود.

آینده جانسون چیست؟

به طور متعارف، کسب رای اعتماد به این معنی است که یک رهبر محافظه کار تا 12 ماه دیگر از چنین چالشی مصون است.

با این حال، شایعات در حال حاضر به گوش می رسد مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس، خشمگین از اینکه رای گیری به نظر آنها خیلی زود اتفاق افتاده است، به دنبال راه هایی هستند که می توانند قوانین را دوباره بنویسند.

همانطور که محبوبیت جانسون همچنان رو به افزایش است، او شماره های نظرسنجی حزب را با خود می برد.

تابستان امسال، محافظه‌کاران احتمالاً دو کرسی پارلمان را در انتخابات میان‌دوره‌ای که در 23 ژوئن برگزار می‌شود از دست خواهند داد. اگر این کار را انجام دهند، حتی برای سرسخت‌ترین حامیان جانسون نیز سخت خواهد بود که ادعا کنند عدم محبوبیت نخست‌وزیر ربطی به آن ندارد. و در آن زمان، سایر نمایندگان ممکن است شروع به بررسی صندلی های خود کنند و از خود بپرسند که آیا می توانند آن را در انتخابات عمومی بعدی که در حال حاضر برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، برگزار کنند.

بنابراین، در حالی که جانسون به شدت می‌خواهد به شغل خود ادامه دهد، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس او هنوز تابستان را بهترین فرصت برای برکناری او از قدرت و نصب یک رهبر جدید می‌دانند.

برای جلوگیری از همه اینها، جانسون باید محبوبیت خود و حزبش را تغییر دهد. این در حال حاضر به دلایل متعددی دشوار است. بریتانیا در حال گذر از بدترین بحران هزینه زندگی است که در چند دهه گذشته تجربه کرده است. با توجه به اینکه محافظه کاران از سال 2010 در قدرت هستند، برای آنها سخت است که استدلال کنند که هنوز راه حل را حفظ کرده اند.

حتی متحدان در خلوت اعتراف می کنند که برخی از جادوهای جانسون از بین رفته است. در هفته‌های اخیر، تعداد زیادی از نمایندگان طرفدار جانسون به سی‌ان‌ان گفته‌اند که احساس می‌کنند کاریزمای جانسون در حال از بین رفتن است و نخست‌وزیر به طور فزاینده‌ای خسته و بی‌اندیشه به نظر می‌رسد. آنها تعجب می‌کنند که تا کی می‌توانند به یک رهبر که از نظر آن‌ها چنین تضعیف شده، اجازه دهند به هزینه حزب لنگ بزند.

در حال حاضر، بوریس جانسون می تواند یک نفس راحت بکشد. اما کسب این رای اعتماد تنها به او فرصت کمی برای تنفس می دهد.

شایان ذکر است: عدم اعتماد پارلمان انگلیس به بوریس جانسون در رابطه با مسئله «مهمانی گیت»، رأی نیاورده است.

به گزارش الجزیره، نمایندگان پارلمان انگلیس در جلسه عدم اعتماد به بورس جانسون نخست وزیر این کشور در رابطه با موضوع «مهمانی گیت» رأی نداده‌اند.

دوشنبه شب به پیشنهاد گروهی از نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا، عدم اعتماد به بوریس جانسون که رهبری محافظه‌کاران را نیز برعهده دارد، در پارلمان این کشور به رأی گذاشته شد.

نخست وزیر انگلیس پیشتر پس از رسوایی «پارتی گیت»، استعفایش را «غیرمسئولانه» خواند و گفت که این کشور در حال حاضر با چالش‌های بزرگی مانند هزینه زندگی و جنگ اوکراین مواجه است.

جانسون به دنبال افشای مهمانی‌هایی که هم‌زمان با محدودیت‌های کرونایی در محل دفترش برگزار شده بود، با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. این مهمانی‌ها در حالی صورت گرفتند که شهروندان بریتانیا به خاطر این محدودیت‌های قانونی از دیدار با دوستان و بستگان خود محروم شده بودند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با ۲۱۱ رای در مقابل ۱۴۸ رای موفق به جلب اعتماد اعضای حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا شده است.

او ۵۹ درصد آرا را کسب کرد که به این معنی است که برای یک سال از هر گونه چالشی در زمینه رهبری حزب محافظه‌کار در امان خواهد بود.

هرچند او به کار خود به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد، اما این رای‌گیری از اقتدار او می‌کاهد.

سال پیش افشای برگزاری مهمانی‌هایی همزمان با محدودیت‌های مقابله با کرونا در محل دفتر نخست وزیر خشم عمومی علیه آقای جانسون را برانگیخت.

این در حالی بود که مردم به دلیل محدودیت قانونی از دیدار با عزیزانشان محروم بودند.

اگر آقای جانسون رای اعتماد نمی‌آورد، از رهبری حزب محافظه‌کار برکنار می‌شد و مجبور بود از سمت نخست وزیری کناره گیری کند.

رای‌گیری روز دوشنبه به این دلیل برگزار شد که پانزده درصد از نمایندگان حزب آقای جانسون رسما خواستار آن شدند.

باید حداقل ۱۸۰ نماینده حزب محافظه‌کار علیه بوریس جانسون رای می‌دادند تا او برکنار شود.

آقای جانسون پیش از رای گیری، در یک جلسه خصوصی با اعضای حزبش صحبت کرد و خواهان حمایت آنها شد. او نسبت به عواقب اختلاف میان اعضای حزب محافظه کار هشدار داد.

سر کِر استارمر، رهبر حزب کارگر، بعد از رای‌گیری گفت که حزب «دو دسته» محافظه‌کار آقای جانسون را «به زور» در قدرت نگاه می‌دارد.

اِد دِیوی، رهبر حزب لیبرال دمکرات، هم گفت هرچند آقای جانسون جان به در برد، اما «وجهه او اکنون خرد شده و بالن اقتدار او ترکیده است.»

اما دفتر نخست وزیری گفت که این نتیجه «دستور کار نخست وزیر را تجدید می‌کند» و به وزرای دولت اجازه می‌دهد «اولویت های خود را دنبال کنند.»

سایمون هارت، نماینده حزب محافظه‌کار، گفت که نخست وزیر «باید خیلی چیزها را ثابت کند» اما پافشاری کرد که نتایج «کاملا قاطعانه است.»

آقای جانسون که در سال ۲۰۱۹ نخست وزیر شد، بعد از چند هفته گمانه زنی، در روز یکشنبه در جریان مراسم هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت از طرح برگزاری رای اعتماد آگاه شد.

ماه پیش گزارشی به شدت انتقادی درباره مهمانی‌های دوران مقررات همه‌گیری در داخل و نزدیکی دفتر نخست وزیری (شماره ده دانینگ استریت) منتشر شد و نارضایتی در میان اعضای حزب محافظه‌کار از زمان انتشار گزارش بالا گرفت.

آن گزارش ابعاد نقض مقررات کووید در شماره ده خیابان دانینگ استریت را آشکار می‌کرد، از جمله در مهمانی جشن تولد آقای جانسون در ژوئن ۲۰۲۰ که نخست وزیر به خاطر حضور در آن توسط پلیس جریمه شد.

این اولین بار بود که یک نخست وزیر بریتانیا در دوران خدمت به خاطر شکستن قانون جریمه می‌شد.

برخی اعضای حزب محافظه کار هم نسبت به افزایش مالیات، واکنش دولت به افزایش هزینه زندگی و جهت کلی سیاست‌های دولت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

از نظر عددی این یک پیروزی برای بوریس جانسون بود. اما باید به اعداد بیشتر توجه کرد.

نتیجه نشان داد که ۱۴۸ عضو حزب محافظه‌کار فکر می‌کنند کشور بدون آقای جانسون وضع بهتری خواهد داشت.

این خیلی بیش از تعداد نمایندگانی است که می‌خواستند ترزا می نخست وزیر سابق را در جریان رای اعتماد بیرون کنند. و او شش ماه بعد از رای اعتماد مجبور به استعفا شد.

حامیان آقای جانسون می‌گویند که وضعیت اکنون خیلی متفاوت است، اما این رای یعنی موضوع ناپدید نخواهد شد. مخالفان انتظار پیروزی نداشتند اما رای‌شان بزرگ بود.

آنها این را یک شکست مقطعی می‌دانند، اما جنگ ادامه خواهد یافت.

هرچند نخست وزیر انگلیس موفق شد به رغم تخلفات آشکار در ماجرای رسوایی پارتی‌گیت از سد رای عدم اعتماد هم حزبی‌هایش عبور کند، اما سایه ابهام، ناامیدی و بی‌اعتمادی بر فضای سیاسی انگلیس حاکم شده و بیشتر ناظران معتقدند که دوران بوریس جانسون در قدرت چندان دوام نخواهد آورد.

بوریس جانسون دیشب (دوشنبه) توانست با اختلاف ۶۳ رای سکان حزب حاکم محافظه‌کار را حفظ کند. در این رای‌گیری از مجموع ۳۵۹ آرای ماخوذه، ۲۱۱ نماینده به ادامه رهبری جانسون رای موافق دادند تا او در مقام نخست وزیری ابقا شود.

اما  ۱۴۸ نماینده معترضی که دست کم دو نفر از آن‌ها مقام‌های رسمی دولت بودند و برای رای عدم اعتماد به جانسون، از سمت خود استعفا دادند،  آماری قابل توجه و بیشتر از حد پیش‌بینی‌هاست و نشانگر شکاف عمیق در داخل حزب محافظه کار است.

کارشناسان معتقدند که رای عدم اعتماد، سازوکاری برای ابراز ناخرسندی نسبت به عملکرد رهبر حزب است و شکاف در داخل حزب را ترمیم نمی‌کند. در واقع این زخم بر پیکر حزب محافظع‌کار می‌ماند و تا زمانی که جانسون در قدرت است، در مقاطع مختلف مانند تصویب لوایح پارلمانی و انتخابات میان‌دوره‌ای سر باز می‌کند.

چهار سال پیش که «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس هم با بحران عدم اعتماد در داخل حزب  مواجه شده بود، ۱۱۷ نماینده در مقابل ۲۰۰ نماینده دیگر با رهبری او مخالفت کردند. «می» در این رای گیری جان سالم به در برد اما شش ماه بعد به ناچار از مقام خود کناره گیری کرد.

بوریس جانسون نتیجه رای‌گیری دیشب را «قاطع» و «قانع کننده» خواند تا پرونده فشارها علیه او بسته شود. وی به رسانه‌ها گفت که پیروزی او در این رای گیری، «این شانس را می دهد که اقتصاد کشور را تقویت کنیم و سطح آن را ارتقا دهیم. آنچه که اکنون می‌خواهیم انجام دهیم، استفاده از این فرصت برای اتحاد کشور است.»

اما بسیاری از کسانی که به جانسون رای عدم اعتماد دادند معتقدند که دوران او در قدرت به سر رسیده است. «جان پن‌روز» نماینده مستعفی دولت در امور مفاسد اقتصادی می‌گوید که رای‌گیری دیشب آغازی برای پایان دوره نخست وزیری جانسون است.

همچنین طبق آخرین نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته حزب اصلی مخالف دولت (کارگر)، از محبوبیت بیشتری نسبت به حزب جانسون برخوردار است. کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر دیشب در اظهاراتی بیان کرد: مردم انگلیس از نخست وزیری که وعده‌های بزرگ می‌دهد اما هرگز به آن‌ها عمل نمی‌کند خسته شده‌اند. از کسی که در قلب دولت قانون را نقض می‌کند و دروغ می‌گوید به ستوه آمده‌اند.

وی با بیان اینکه نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار در رای‌گیری دیشب به نظر مردم پشت کنند تصریح کرد که بوریس جانسون برای ادامه سکان‌داری دولت مناسب نیست.

تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن جانسون یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.

آخرین نخست وزیر حزب محافظه‌کار که رهبری او با رای اعتماد مواجه شد خانم می بود. او رای اعتماد گرفت اما شش ماه بعد در ارتباط با مدیریت برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) کناره‌گیری کرد.

آقای جانسون در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ جانشین او شد و بعد انتخابات برگزار کرد که محافظه‌کاران در آن بزرگترین پیروزی خود از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ را ثبت کردند.

انتخابات عمومی بعدی احتمالا در سال ۲۰۲۴ خواهد بود اما اگر آقای جانسون بخواهد می‌تواند آن را جلو بیاندازد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.