قیمت گاز در بازارهای اروپا بار دیگر شاهد جهش شد و امروز دوشنبه با افزایش 15 درصدی به 2900 دلار در هر هزار لیتر مکعب رسید.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، قیمت گاز در بازارهای اروپا بار دیگر شاهد جهش شد و امروز دوشنبه با افزایش 15 درصدی به 2900 دلار در هر هزار لیتر مکعب رسید.

در معاملات امروز قیمت گاز شاهد افزایش افزایش 15 درصدی بوده است.

بدین ترتیب قیمت گاز امروز شاهد بالاترین قیمت طی 6 ماه اخیر است.

شرکت روسی گازپروم روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق «نورداستریم» بین روزهای ۳۱ اوت و دوم سپتامبر برای «تعمیرات» متوقف خواهد شد.

 اتحادیه اروپا مسکو را متهم می‌کند که از گاز به عنوان ابزاری در چهارچوب راهبرد خود پس از تهاجم نظامی به اوکراین استفاده می‌کند. رکورد جدید برای قیمت گاز در اروپا در حالی به ثبت رسید که نگرانی‌ها از احتمال عدم وجود ذخیره کافی گاز برای زمستان پیش‌رو بدون نیاز به واردات گاز از روسیه افزایش یافته است.

 

 آمریکا بازنده جنگ روسیه و اوکراین است

نشریه نشنال اینترست در تحلیلی از پیامدهای مداخلات واشنگتن در جنگ روسیه و اوکراین نوشت که فارغ از آنکه چه طرفی در این درگیری پیروز شود، آمریکا بازنده راهبردی این مناقشه خواهد بود.

تارنمای این نشریه آمریکایی نوشت که روسیه با چین و دیگر کشورهای اوراسیا از جمله عربستان، ایران، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط نزدیکتری برقرار می کند و از اروپا و آمریکا دوری خواهد جست.

مسکو با علم به اینکه اروپا دیگر بزرگترین مشتری نفت و گاز آن نخواهد بود، در پی افزایش فروش این محصولات به کشورهای آسیایی به خصوص چین و هند بوده و از زمان حمله به اوکراین با کنار زدن عربستان به بزرگترین صادر کننده نفت به چین تبدیل شده است.

روابط نزدیک مسکو و پکن در حوزه انرژی، این دو کشور را به متحدانی راهبردی در اوراسیا تبدیل خواهد کرد. چین با در اختیار داشتن روسیه به عنوان تامین کننده متعهد انرژی انعطاف راهبردی بیشتری هنگام مراوده با آمریکا و متحدان آن در منطقه اقیانوس هند و آرام خواهد داشت.

از زمان حمله به اوکراین، روسیه تجارت انرژی با هند را به شدت افزایش داده و در حالیکه دهلی نو پیشتر، نفتی از مسکو وارد نمی کرد، حجم این واردات اکنون به روزانه ۷۶۰ هزار بشکه رسیده است. افزایش فروش سوخت های فسیلی به هند به تلاش های آمریکا، استرالیا و ژاپن در نزدیک تر کردن دهلی نو به دایره کشورهای دموکراتیک منطقه، هند و آرام ضربه خواهد زد.

از سوی دیگر تحریم های غرب در حوزه انرژی تا حدی اثر معکوس داشته و در بخش تامین، اختلال هایی ایجاد کرده و تورم را افزایش داده تا حدی که اتحادیه اروپا اکنون در تکاپوست تا از پس پیامدهای اقتصادی آن بر آید. بروکسل حتی بی سر وصدا گامهایی را برای کاهش تحریم های نفت و گاز روسیه برداشته تا به ثبات بازارهای انرژی کمک کرده باشد.

در حالی که غرب روسیه را متهم می کند از حربه صادرات نفت و گاز بهره برداری می کند، اما واقعیت آن است که این غرب بود که برای نخستین بار شمشیر انرژی را برکشید و بلافاصله پس از حمله به اوکراین، اعلام کرد که خرید سوخت های فسیلی از روسیه را کاهش می دهد.

گرچه جنگ روسیه و اوکراین خون تازه ای در رگهای ناتو جاری کرده، این سازمان را متحدتر ساخته و اعضای جدیدی را در آینده به آن جذب خواهد کرد با این حال آمریکا بار اصلی حمایت از اوکراین را به نسبت دیگر کشورهای عضو (به غیر از کشورهای حوزه بالتیک و لهستان) به دوش می کشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی قیمت گاز در اروپا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.