سازمان اطلاعات انگلیس نیز اعلام کرد که یگان های ارتش روسیه تلفات و خسارت های سنگینی متحمل شده و مجبور شدند برای تجدید قوا و پشتیبانی به بلاروس و روسیه عقب نشینی کنند.

به گزارش جماران، دولت اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه به عقب نشینی خود از حومه کی یف و شهر«چیرنیهف» ادامه می دهد.

سازمان اطلاعات انگلیس نیز اعلام کرد که یگان های ارتش روسیه تلفات و خسارت های سنگینی متحمل شده و مجبور شدند برای تجدید قوا و پشتیبانی به بلاروس و روسیه عقب نشینی کنند.

وزارت دفاع انگلیس نیز در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین تأکید کرد که روسیه در محاصره کی‌یف شکست خورده است.

در سلسله پیام‌های منتشر شده در حساب رسمی توئیتری وزارت دفاع انگلیس آمده  است: شکست‌های مکرر روسیه و حملات متقابل موفقیت آمیز نیروهای اوکراینی به این معنی است که تقریباً حمله روسیه در هدف خود برای محاصره کیف شکست خورده است.

در ادامه آمده  است: اظهارات روسیه در مورد کاهش فعالیت در اطراف کی‌یف و گزارش هایی مبنی بر خروج برخی واحدهای روسی از این مناطق، ممکن است نشان دهنده پذیرش روسیه باشد که اکنون ابتکار عمل در منطقه را از دست داده است.

وزارت دفاع انگلیس احتمال داد، روسیه به دنبال منحرف کردن قدرت رزمی از شمال به حمله خود در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق باشد.

این درحالیست که روسیه در پی مذاکرات روز سه‌شنبه میان هیات‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌های نظامی نیروهای خود را در شمال اوکراین به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه گفت که کشورش تصمیم گرفته برای افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای ادامه مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی توافق و امضای توافقنامه؛ عملیات نظامی را در اطراف کی یف پایتخت اوکراین و چرنی هیف به شدت و در ابعاد گسترده کاهش دهد.

اوکراین هرگز به ناتو ملحق نمی شود

در جریان دور جدید مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین که در استانبول انجام گرفت، نمایندگان اوکراینی پیشنهاد کردند که کشورشان «هرگز به ناتو»‌ نپیوندد اما در ازای آن از نمایندگان روسیه خواستند تا این کشور به آنها «تضمین امنیتی» بدهد.

نزدیک به ۵ هفته از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و درگیری‌ها در حومه کی‌یف، پایتخت، شهر در محاصره ماریوپل، و نیز خارکیف شدیدتر از دیگر نقاط اوکراین جریان دارد.

همزمان روز سه شنبه، الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه به خبرنگاران گفت که کشورش «عملیات نظامی ارتش در نزدیکی کی‌یف و چرنیهیف را به شدت کاهش‌ می دهد.»

این مقام دولتی دولت روسیه دلیل این تصمیم را « تامین شرایط مساعدتر برای مذاکرات صلح» خواند. این دو شهر که در فاصله دو ساعتی از یکدیگر قراردارند در روزهای گذشته تحت گلوله‌باران ارتش روسیه قرار گرفته‌اند.

صفحه توییتر وزارت دفاع بریتانیا در روزهای گذشته خبر بازپس گیری برخی مناطق و عقب نشینی نیروهای روس در نزدیکی کی یف را منتشرکرده بود.

با این حال آخرین خبرها حاکی از آن است که پیشروی روس‌ها در اطراف کی‌یف و تا حد زیادی در چندین جبهه متوقف شده است.

وزارت دفاع روسیه پیش تر اعلام کرده که نیروهایش را در منطقه دنباس، در شرق اوکراین، متمرکز خواهد کرد.

به گفته تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد، جنگ در اوکراین جان ۱۱۵۱ غیرنظامی را گرفته است و ۱۸۲۴ نفر هم زخمی شده اند. دولت اوکراین می گوید آمار قربانیان بسیار بالاتر از آمارهای این سازمان است.

سرگئی شویگو: فاز اول عملیات نظامی روسیه در اوکراین پایان یافته است

همزمان روز سه شنبه وزیر دفاع روسیه در یک سخنرانی تاکید کرد که کشورش از این پس بیشترین تمرکز را روی «آزادی منطقه دنباس»، در شرق اوکراین خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد که «فاز اول عملیات نظامی در اوکراین» بپایان رسیده است. آقای شویگو در سخنان خود بار دیگر با خطاب قراردادن کشورهای غربی که به اوکراین سلاح ارسال کرده‌اند، گفت‌ که «کمک تسلیحاتی به اوکراین یک تهدید بالقوه برای خود اروپایی‌ها» خواهد بود.

هیات وزیران اوکراین برای اولین بار از زمان آغاز جنگ جلسه علنی برگزار کرد

جلسه هیات وزیران اوکراین روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور به صورت علنی برگزار شد. نخست‌وزیر اوکراین گفت که اکثر وزرای دولت در کی‌یف به سر می‌برند اما تعدادی از آنها نیز برای ماموریت به دیگر مناطق اوکراین سفر کرده‌اند. 

تعدادی از خبرنگاران امکان حضور در جلسه روز سه‌شنبه را مانند جلسات پیش از آغاز جنگ داشتند. امکان پیگیری جلسه روز سه‌شنبه هیات وزیران اوکراین مانند دوران پیش از جنگ از طریق پایگاه اینترنتی دولت اوکراین وجود داشت. 

 

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراینی به مرز ۴ میلیون نفر رسید

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعداد پناهجویان اوکراینی از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. این رقم به این معنا است که قاره اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با این میزان از جابه جایی ناخواسته به دلیل وقوع مناقشه نظامی روبرو نشده بود. 

بنا به آمار سازمان ملل نزدیک به شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در داخل خاک اوکراین محبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند. 

براساس آمار ارائه شده به نظر می‌رسد که تعداد پناهجویان اوکراینی طی روزهای آینده از چهار میلیون نفر فراتر خواهد رفت. 

ساختمان نمایندگی مشورتی اروپا در ماریوپل هدف حمله روسیه قرار گرفت

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «اطلاعات موثقی» در دست دارد که نشان می‌دهد ساختمان «ماموریت مشورتی اروپا» در شهر ماریوپل اوکراین هدف حمله روسیه قرار گرفته است. 

به گفته وی در جریان این حمله خسارت‌هایی به ساختمان وارد شده اما کسی کشته یا زخمی نشده است. آقای بورل همچنین تاکید کرد که «تجهیزات ساختمان آسیب جدی دیده‌اند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این حمله را شدیدا محکوم کرد و از روسیه خواست تا «فورا و بدون قید و شرط تهاجم نظامی» به اوکراین را متوقف و نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند. 

«ماموریت مشورتی اتحادیه اروپا در اوکراین» در سال ۲۰۱۴ میلادی و در پنج شهر کی‌یف، ماروپل، لویو، خارکیف و اودسا ایجاد شد. ماموریت  این دفتر کمک به اوکراین برای ایجاد اصلاحات به‌ویژه در بخش امنیتی است. 

 

آلمان مرحله اول طرح اضطراری برای مقابله با قطع صادرات گاز روسیه را فعال کرد 

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان چهارشنبه از فعال کردن مرحله اول از طرح اضطراری برای تضمین تامین گاز طبیعی در صورت قطع احتمالی صادرات گاز روسیه خبرداد.

وی تاکید کرد برای «یافتن راه حل بهینه» در بدنه وزارت اقتصاد یک «واحد بحران» تشکیل شده که طرح جدید هم نتیجه کار این گروه است.

بتازگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از خریداران اروپایی گاز روسیه خواست تا هزینه‌ها را به روبل پرداخت کنند.

رابرت هابک در گفتگو با رسانه های آلمانی تاکید کرد که « طرح جدید سه مرحله را در بر می گیرد.» اولین گام تامین امنیت گاز برای تمام شهروندان آلمان است.

وی گفت در حال حاضر تنها ۲۵ درصد از ذخایر گازی کشور باقی مانده که در صورت قطع صادرات گاز روسیه این موضوع «پیامدهای جدی برای آلمان دارد» با این حال «آلمان می تواند با این موضوع کنار بیاید.»

وزیر اقتصاد آلمان به خبرنگاران اطمینان داد که در حال حاضر روند صادرات گاز روسیه طبق معمول انجام می شود و طرح جدید تنها برای «پیشگیری از هرگونه بحرانی شدن اوضاع در کشور» است.

آلمان و فرانسه پیش تر اعلام کرده بودند که حاضر نیستند هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت کنند. این در حالی است که کاخ کرملین روز سه‌شنبه بار دیگر بر این خواسته ولادیمیر پوتین تاکید کرد و گفت که «مخالفت کشورهای دریافت کننده گاز روسیه و عضو گروه هفت، مبنی بر عدم پرداخت هزینه این حامل انرژی به روبل، غیرقابل قبول است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه گفت: «هیچ کس قرار نیست گاز را به صورت رایگان تحویل دهد. این غیرممکن است و شما فقط می توانید هزینه آن را به روبل بپردازید.»

قرار است روز پنجشنبه دولت روسیه، بانک مرکزی و غول گازی روسیه گازپروم گزارشی درباره ایجاد سیستم پرداخت روبلی به ولادیمیر پوتین ارایه کنند.

آلمان و فرانسه می گویند روند پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل «نقض متن قرارداد این کشورها با روسیه است» و به همین دلیل این کشورها حاضر نیستند به این درخواست تن دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.