بیش از ۵۰ کشور برای گندم خود به روسیه و اوکراین وابسته هستند و این ماده اصلی حدود یک پنجم کالری و پروتئین جهان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش جماران،سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل اعلام کرده است که جهان ممکن است با یک بحران غذایی با افزایش قیمت‌ها و محصولات در معرض خطر به دلیل جنگ در اوکراین مواجه شود.

قیمت مواد غذایی پیش از این به دلیل تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا بالا رفته بود.

هم اکنون با جنگ، قیمت گندم افزایش یافته است. تقریبا یک سوم گندم جهان از سوی روسیه و اوکراین تامین می‌شود که به سبد نان اروپا معروف است. از آنجایی که کشاورزان در اوکراین قادر به کاشت محصولات خود نیستند کمبود گندم ممکن است در آینده رخ دهد.

در حال حاضر یافتن تامین کنندگان مختلف به این معنی است که قیمت‌ها در حال افزایش است و هزینه گندم در حال حاضر به بالاترین حد خود رسیده است. بیش از ۵۰ کشور برای گندم خود به این دو کشور وابسته هستند و این ماده اصلی حدود یک پنجم کالری و پروتئین جهان را تشکیل می‌دهد.

کمبود یا افزایش هزینه گندم به معنای تاثیر بر مواد غذایی ضروری مانند نان، ماکارونی و غلات است.

از سوی دیگر غیر از گندم، روسیه و اوکراین حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را تشکیل می‌دهند. گل آفتابگردان گل ملی اوکراین است.

اتحادیه اروپا هر ماه حدود ۲۰۰ هزار تن روغن آفتابگردان اوکراینی وارد می‌کند. فصل کاشت از آوریل تا مه است و احتمالا تحت تاثیر جنگ قرار خواهد گرفت.

سوپرمارکت‌ها در اسپانیا و ایتالیا پس از حمله به اوکراین شروع به جیره‌بندی فروش روغن آفتابگردان کرده‌اند.

ذرت یکی دیگر از مواد غذایی اصلی است که معمولا در اوکراین و روسیه کشت می‌شود. این دو کشور به‌عنوان چهارمین و پنجمین صادرکننده بزرگ ذرت روی هم حدود یک پنجم کل صادرات این محصول را تشکیل می‌دهند.

ذرت نیز کاربردهای زیادی دارد و فراتر از کمبود مواد غذایی می‌تواند بر تولید گوشت تاثیر بگذارد. در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شود و افزایش قیمت می‌تواند به معنای افزایش هزینه گوشت باشد.

مصداق‌ها در فرانسه

تبعات این جنگ هم اکنون در غرب فرانسه حس می‌شود. ایزابل لیبالور و همسرش در «پروئیه لوشرتیف» در چند کیلومتری شهر لومان مزرعه‌ پرورش خوک و طیور را اداره می‌کنند.

در این مزرعه حیوانات با غلاتی از جمله گندم، ذرت و کلزا تغذیه می‌شوند. با این حال قیمت این مواد اولیه به‌دلیل جنگ در اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه و بی‌ثباتی اقتصادی افزایش یافته است.

ایزابل توضیح می‌دهد: «تاثیر جنگ روی مزارع ما مستقیم است.» وی اضافه می‌کند که از یک طرف قیمتی است که ما قادر به فروش هستیم که تقریبا تغییر نکرده است و از طرف دیگر قیمت تمام شده نگهداری حیوانات ما که به دلیل افزایش در قیمت غلات و مواد اولیه ۵۰ درصد زیاد شده است. این غیرقابل تحمل است.»

چند کیلومتر دورتر، مزرعه فیلیپ دوترتر، در شهر «شمیره‌ لو-گودن» قرار دارد که پرورش دهنده غلات است. او نیز نگران تاثیر درگیری در اوکراین بر جهان کشاورزی است.

به گفته وی، این بحران باید آن‌ها را سمت تضمین امنیت غذایی بهتر سوق دهد.

دولت فرانسه در تلاش برای کنترل افزایش قیمت مواد غذایی، پیشنهاد آغاز مذاکرات تجاری بین توزیع‌کنندگان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را داده است.

هر ساله این مذاکرات تجاری امکان تعیین قیمت بسیاری از محصولات فروخته شده از سوی تولیدکنندگان به سوپرمارکت‌ها را فراهم می‌کند که نتیجه مبارزه با توزیع‌کنندگان است.

تنش در سال جاری به دلیل تورم در قیمت تمام شده مواد خام کشاورزی از یک سو و هزینه‌های صنعتی مانند انرژی، بسته‌بندی و حمل و نقل از سوی دیگر بیشتر بود.

دولت سرانجام اعلام کرد که قیمت محصولات غذایی پرداختی به تولیدکنندگان در فرانسه در سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد افزایش می‌یابد که برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ است.

با این حال مذاکرات تا حد زیادی قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین انجام شد و دومینیک شارژه نماینده ۲ هزار و ۲۰۰ تعاونی کشاورزی فرانسه، آغاز دوباره مذاکره یک ضرورت است.

 

تحولات جدید

به گزارش یورونیوز، در حالی که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین وارد چهارمین هفته خود می‌شود، به نظر می‌رسد پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های شرق، شمال و جنوب به کندی ادامه دارد. رئیس جمهوری اوکراین با هشدار به مسکو، خواستار برگزاری فوری مذاکرات صلح شده است. در این صفحه می‌توانید آخرین تحولات مرتبط با این جنگ را به‌صورت زنده دنبال کنید.

 

آژانس فضایی روسیه در واکنش به لباس فضانوردان این کشور: گاهی اوقات رنگ زرد فقط زرد است

آژانس فضایی روسیه روز شنبه گزارش برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه فضانوردان روس در حمایت از اوکراین لباس‌های زرد با حاشیه آبی را برای ورود به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کردند، رد کرد.

سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) در کانال تلگرامی خود گفت: «گاهی اوقات رنگ زرد فقط زرد است.»

این نهاد اضافه کرد: «لباس‌های پروازهای فضانوردان جدید روسیه به رنگ نشان دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو ساخته شده‌اند جایی که هر سه فضانورد از آن فارغ التحصیل شده‌اند.»

دیمیتری روزگوزین، مدیرکل روسکوسموس در کانال تلگرامی خود نوشت که فضانوردان روس هیچ همدردی با ملی‌گرایان اوکراینی ندارند.

 

 

زلنسکی خطاب به سوئیس: حساب‌های الیگارش‌های روسیه را مسدود کنید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از دولت سوئیس خواست تا حساب‌های بانکی همه الیگارش‌های روسیه را مسدود کند. 

زلنسکی که روز شنبه از طریق پخش زنده با هزاران معترض ضد جنگ در شهر برن سوئیس صحبت کرد، گفت: «در بانک‌های شما سرمایه افرادی است که این جنگ را به راه انداخته‌اند. خوب است که این امتیازات را از آن‌ها بگیریم.»

سخنرانی زلنسکی در یک صفحه نمایش بزرگ پخش شد و سخنان او به آلمانی ترجمه می‌شد. هنگامی که او خواستار مسدود شدن حساب‌های الیگارشی شد، مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

 

 

اوکراین از چین خواست در محکومیت روسیه به غرب بپیوندد

ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه از چین خواست تا در محکومیت روسیه در اوکراین به غرب بپیوندد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری در توییتی نوشت: «چین می‌توان بخش مهمی از نظام امنیتی جهانی باشد، اگر تصمیم درستی برای حمایت از ائتلاف کشورهای متمدن و محکوم کردن بربریت روسیه اتخاذ کند.»

 

سه فضانورد روس با لباس‌های زرد و حاشیه آبی وارد ایستگاه فضایی شدند

سه فضانورد روس با لباس‌هایی به رنگ زرد و آبی که با پرچم اوکراین همخوانی دارد، وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

این افراد نخستین افرادی هستند که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه گذشته وارد این ایستگاه فضایی می‌شوند.

ویدئویی از یکی از فضانوردان که از زمان آماده شدن کپسول برای لنگر انداختن به ایستگاه فضایی گرفته شده است، او را نشان می‌دهد که لباس پرواز آبی به تن دارد. مشخص نیست که تغییر لباس‌ آن‌ها به یونیفورم‌های زرد رنگ چه پیامی را ارسال می‌کند. 

زمانی که فضانوردان تازه وارد توانستند با خانواده‌های خود در زمین صحبت کنند از یکی از آن‌ها درباره لباس‌های زرد پرواز سوال شد.

او گفت که هر فضانورد لباس‌های پرواز خود را انتخاب می‌کند تا همه یکسان نباشند. 

این سه فضانورد روس به دو فضانورد روس دیگر، چهار آمریکایی و یک آلمانی در ایستگاه فضایی پیوستند. 

 

بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳.۳ میلیون پناهجو از اوکراین از زمان تهاجم روسیه گریخته‌اند در حالی که تقریبا ۶.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش روزانه خود اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۹۲ اوکراینی کشور را ترک کرده‌اند. 

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «مردم به فرار خود ادامه می‌دهند زیرا از بمب، حملات هوایی و تخریب بی‌رویه می‌ترسند.»

او افزود: «کمک کردن حیاتی است اما نمی‌تواند به ترس پایان دهد. تنها توقف جنگ می‌تواند این کار را انجام دهد.»

 

جانسون: پوتین در حمله به اوکراین مرتکب اشتباه فاجعه‌بار شده است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین مرتکب «اشتباه فاجعه‌بار» شده است.

وی در سخنرانی نشست حزب محافظه‌کار گفت که کشورش در کنار مردم اوکراین خواهد بود. 

وی افزود: «با هر روزی که مقاومت قهرمانه اوکراین ادامه پیدا می‌کند، مشخص می‌شود که پوتین اشتباه فاجعه‌باری را مرتکب شده است.

جانسون با رد این موضوع که دلیل تهاجم نگرانی درباره پیوستن اوکراین به ناتو بوده است گفت: «او از اوکراین می‌ترسید، زیر در اوکراین رسانه‌های آزاد دارند، در اوکراین انتخابات آزاد دارند و این کشور به سمت آزادی و دموکراسی و بازارهای باز پیش می‌رفت. او از نمونه اوکراین می‌ترسید. از سرزنش ضمنی خود می‌ترسید.»

 

هشت شهر و روستا در شرق دونتسک هدف نیروهای روس قرار گرفتند

نیروهای روسیه در ۲۴ ساعت گذشته هشت شهر و روستا در شرق منطقه دونتسک را با بمباران هوایی، موشکی و توپخانه سنگین هدف قرار داده‌اند.

پلیس اوکراین در بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرد که دست‌کم ۳۷ ساختمان مسکونی و تاسیسات زیربنایی آسیب دیده است. طبق این گزارش در پی این حملات، ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

ارتش روسیه شهرهای ماریوپل، آودیوکا، کراماتورسک، پوکروفسک، نووسلیدیوکا، ورخنوتورتسکه، کریمکا و استپنه را هدف قرار داد.

در بیانیه پلیس اوکراین اضافه شده است از جمله مکان‌های غیرنظامی که روسیه تخریب کرد، خانه‌های چند طبقه و شخصی، مدرسه، مهدکودک، موزه، مرکز خرید و ساختمان‌های اداری است.

 

 

درخواست افسر ماریوپول از بایدن و ماکرون

میخائیل ورشینین، یک افسر پلیس در شهر ماریوپول از جو بایدن و امانوئل ماکرون خواست به داد مردم این شهر برسند و از اوکراین دفاع هوایی کنند. ورشنین با انتقاد از عدم دریافت حمایت‌هایی که کشورهای غربی به اوکراین وعده داده بود، می‌گوید: «آمریکا و فرانسه به ما قول سیستم‌های دفاع هوایی داده‌ بودند اما این چیزی نیست که ما دریافت کرده‌ایم. به شهر نگاه کنید، تمام شهر ویران شده است. شما قول داده‌ بودید که کمک می‌کنید، اینجا کودکان، پیر و جوان می‌میرند و شهر ویران می‌شود و حتی از روی زمین محو خواهد شد.» 

این افسر پلیس در ادامه از بایدن و ماکرون خواست که به اوکراین کمک کنند و غیرنظامیان را نجات دهند.

 

 

انتقاد چین از ناتو برای جنگ اوکراین و سرزنش تحریم‌های روسیه 

له یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه چین، ناتو را برای پدید آمدن جنگ در اوکراین سرزنش کرد وگسترش این پیمان نظامی را نگران‌کننده دانست. یو چنگ در سخنانی در یک کنفرانس در پکن همچنین تاکید کرد که گسترش ناتو که یادگار دوران جنگ است، می‌تواند منجر به بروز عواقب وحشتناکی برای قدرت‌های بزرگی چون روسیه شود. او همچنین با انتقاد از تحریم‌ها علیه مسکو گفت: «تحریم‌ها علیه روسیه اکنون به حدی رسیده که از جهانی شدن به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود و حتی افرادی در جامعه ورزش، فرهنگی، هنری و سرگرمی هم از آنها در امان نیستند.»

 

 

نبرد نیروهای روس و اوکراین در کارخانه عظیم فولاد ماریوپول 

وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید نبرد میان نظامیان این کشور و ارتش روسیه در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر بندری محاصره شده ماریوپول ادامه دارد. این کارخانه که یکی از بزرک‌ترین کارخانه‌های اروپا به شمار می‌رود نقش مهمی در اقتصاد اوکراین داشته است. دنیسنکو در یک گفتگوی تلویزیونی با ابراز تاسف از وضعیت این کارخانه افزود: «می‌توانم بگویم که ما این غول اقتصادی را از دست داده‌ایم و در واقع یکی از بزرگترین کارخانه‌های متالورژی اروپا در حال نابودی است.»

 

 

کشته شدن ۱۱۲ کودک اوکراینی با حملات روسیه

دفتر دادستانی کل اوکراین می‌گوید که از آغاز تهاجم روسیه به این کشور در مجموع ۱۱۲ کودک اوکراینی کشته شده‌اند. این دفتر همچنین تاکید کرده که از ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۱۴۰ کودک نیز زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش آژانس کودکان سازمان ملل، در این مدت بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک از اوکراین فرار کرده‌اند. 

 

 

بیش از ۲۰۰ هزار اوکراینی از زمان حمله روسیه، به آلمان پناهنده شده‌اند

وزارت کشور آلمان می‌گوید تا روز شنبه ۲۰۷ هزار و ۷۴۷ پناهجوی اوکراینی از زمان حمله روسیه به این کشور وارد آلمان شده و به صورت رسمی آمار آنها به ثبت رسیده است. با این حال انتظار می‌رود تعداد واقعی پناهندگان اوکراینی در آلمان بسیار بیشتر از این عدد باشد. 

اوکراینی‌ها برای آمدن به آلمان نیازی به ویزا ندارند و پلیس فدرال پناهجویانی را که با قطار یا اتوبوس وارد آلمان می‌شوند ثبت می‌کند. از آنجایی که کنترل مرزی کاملی در مرزهای داخلی اتحادیه اروپا وجود ندارد، اوکراینی‌هایی که با ماشین از لهستان به آلمان می‌آیند معمولا ثبت نمی‌شوند. ضمن اینکه کسانی که خانواده و دوستان آنها در آلمان اقامت دارند نیز در این فهرست گنجانده نشده‌اند مگر اینکه این افراد از مقام‌های آلمانی درخواست کمک مالی کرده باشند. 

 

 

وزارت دفاع روسیه: با موشک‌های مافوق صوت، یک انبار مهمات اوکراین را منهدم کردیم

وزارت دفاع روسیه می‌گوید با استفاده از موشک‌های مافوق صوت یکی از انبارهای زیرزمینی تسلیحات اوکراین را نابود کرده است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر تاکید کرد که این انبار حاوی موشک‌ها و مهمات نیروهای اوکراینی بوده است. این نخستین بار است که مسکو به استفاده از چنین موشک‌هایی در جنگ با اوکراین اعتراف می‌کند.  موشک‌های مافوق صوت، در واقع موشک‌های بالستیک هستند که توانایی پرواز در سرعتی بیش از ۵ برابر سرعت صوت را دارند.

 

لیز تراس: هدف روسیه از مذاکرات، گرفتن زمان و سازماندهی مجدد نیروهای نظامی‌ است

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که از مذاکرات با اوکراین برای پوشاندن خشونت‌هایی که این کشور در جنگ مرتکب می‌شود، استفاده می‌کند. خانم تراس در گفتگو با رونامه تایمز لندن، ضمن ابراز بدبینی نسبت نیت مسکو در مذاکرات صلح، نیروهای روسی را به تلاش برای ایجاد فضایی برای سازماندهی مجدد و رفع انسداد ایجاد شده در جنگ متهم کرد. تراس همچنین در ادامه افزود: «ما هیچ خروج جدی از سوی نیروهای روسیه و یا هیچ پیشنهاد قابل توجهی در خصوص پایان دادن به جنگ روی میز نمی‌بینیم.»

 

 

توافق روسیه و اوکراین برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید این کشور بر سر ایجاد ۱۰ کریدور بشردوستانه با روسیه به توافق رسیده است. این مسیرها شامل یک راهرو از شهر بندری محاصره شده ماریوپل، چندین منطقه در کی‌یف و همچنین چند منطقه دیگر در لوهانسک هستند. ورشچوک همچنین از برنامه‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهر خرسون که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است، خبر داد. 

 

 

زلنسکی خواهان گفتگوی فوری با روسیه شد 

ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدیویی خواهان انجام مذاکره سریع با روسیه برای آتش‌بس و پایان جنگ شد. آقای زلنسکی در اظهارات خود به مسکو هشدار داد در صورتی که هرچه سریعتر جنگ پایان نیابد، روسیه سالها زمان نیاز خواهد داشت تا بتواند خود را بازیابی کند. 

 

اوکراین: یک فرمانده ارشد روس را کشتیم

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور توانسته‌اند آندری موردویچف، یکی از فرماندهان ارتش روسیه را در شهر چرنوبایوکا بکشد. ارتش اوکراین همچنین می‌گوید اوضاع در جبهه‌های مختلف در شبانه‌روز گذشته تغییر چندانی نداشته اما در عین حال مدعی شده‌اند که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند در دو منطقه میکولایف و سومی، چندین گروه از نیروهای روسی را نابود کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.