سرنوشت اوکراین آشکارا تأکید می کند که حتی با گذشت 20 سال از قرن بیست و یکم و علیرغم عهد جهانیان برای عبرت گرفتن از تاریخ، یک خودکامه تنها که بی رحمانه یک سیستم سیاسی را برای از بین بردن مخالفان و خود واقعیت شکل داده است، این قدرت را دارد که باعث خسران و بدبختی غیرقابل درک انسانی شود.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان می‌توان جان میلیون‌ها نفر را گرفت تا وسواس ولادیمیر پوتین در جنگ سرد از بین برود. کمتر از سه هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین - یک خشم تاریخی که 30 سال در حال شکل گیری است - جهان با وحشت به وحشی گری، تراژدی انسانی، ویرانی هولناک و طنین جهانی که توسط دستورات یک نفر جرقه زده شده است، می نگرد.

سرنوشت اوکراین آشکارا تأکید می کند که حتی با گذشت 20 سال از قرن بیست و یکم و علیرغم عهد جهانیان برای عبرت گرفتن از تاریخ، یک خودکامه تنها که بی رحمانه یک سیستم سیاسی را برای از بین بردن مخالفان و خود واقعیت شکل داده است، این قدرت را دارد که باعث خسران و بدبختی غیرقابل درک انسانی شود.

تمایل آشکار پوتین برای بمباران اوکراین به منظور تسلیم و هدف قرار دادن غیر نظامیان بی گناه آشکارا بی گناه که او اصرار داشت که از خویشاوندان روسیه هستند، بدین معناست که فاجعه انسانی احتمالاً تازه شروع شده است. به گفته سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیون پناهجو تاکنون خانه های خود را ترک کرده اند. میلیون‌ها نفر دیگر احتمالاً دنباله رو آنها خواهند شد - زیرا زندگی خانوادگی، مشاغل و جوامع از هم می‌پاشد. این بدون هزاران غیرنظامی که مطمئناً در یک حمله رعد اسا طولانی روسیه جان خود را از دست خواهند داد. در حالی که حدس و گمان هایی در مورد اهداف و وضعیت ذهنی پوتین و علاقه عمومی گسترده به شجاعت اوکراینی ها برای مقاومت در برابر تهاجم وجود دارد، برای جهان بسیار مهم است که واقعیت اساسی جنایات جنگی آشکاری را که اکنون در اوکراین رخ می دهد، به درستی درک کند.

روز یکشنبه در یکی از حومه هاى شهر کی یف، دو کودک کوچک و دو بزرگسال در حالی که قصد فرار داشتند در اثر گلوله باران روسیه از بین رفتند. اولکساندر مارکوشین، شهردار ایرپین، گفت: خانواده ای... جلوی چشمان من جان باختند. در همین حال، مردگان بدون دفن در خرابه‌های در حال سوختن خارکف - شهری با 1.5 میلیون نفر جمعیت که تحت بمباران طولانی‌مدت قرار داشت و هشداری درباره سرنوشت احتمالی کی‌یف بود، دراز کشیده بودند. سایر اوکراینی ها در اثر گلوله باران شوک آور روسیه از کریدورهای بشردوستانه به دام افتادند. عکس‌ها و ویدیوهای مردان اوکراینی که خانواده‌های خود را سوار بر قطارترک می‌کنند و برای مبارزه بیرون می‌روند، آسیب‌های تاریخ غرق در خون یک قاره را زنده می‌کند. اگر ویدیوی دلخراش اوکراین سیاه و سفید بود، به راحتی می‌توان آن را با فیلم خبری تاریخی جنگ جهانی دوم اشتباه گرفت، آخرین باری که چنین صحنه‌هایی از ویرانی و بی‌رحمی توسط یک کشور مستقل در اروپا به کشور دیگر تحمیل شد.

و همه اینها از ذهن یک رئیس جمهور روسیه سرچشمه می گیرد که ظاهراً با انگیزه زخم های تاریخی خود به عنوان یک افسر KGB در آلمان شرقی هنگام سقوط دیوار برلین. پوتین که به دنبال ترسیم مجدد نقشه اروپای پس از جنگ سرد است، اکنون سه دهه بعد در بمباران های بی امان خود برای احیای روسیه به عنوان یک ابرقدرت، نقطه مقابل آن صحنه های شادی آور را طراحی کرده است.

آینده اوکراین به طور فزاینده ای تاریک به نظر می رسد

رویدادهای آخر هفته خونین نشان می دهد که با وجود تشدید چشمگیر تحریم های غرب که اقتصاد روسیه را خفه می کند و شجاعت مقاومت غیرنظامیان اوکراینی در برابر روسیه و درخواست های رئیس جمهور آنها، آینده اوکراین تاریک است و پوتین در مورد ادامه حیات این کشور به عنوان یک دولت ملی سؤالاتی را مطرح کرده است.

تحریم‌های عظیم غرب ممکن است در نهایت مخالفت کافی را در داخل روسیه، جایی که شهروندان آن تحت یک اقتصاد در حال فروپاشی در حال مبارزه هستند، برای سرنگونی پوتین به راه بیاندازد. ارسال تسلیحات به اوکراین از غرب مطمئناً هزینه تهاجم و اشغال احتمالی نیروهای مسکو را افزایش خواهد داد.

 اما این واقعیت که غرب مستقیماً برای جلوگیری از تشدید تنش با روسیه که می‌تواند جرقه تبادل هسته‌ای را ایجاد کند، مداخله نمی‌کند، به پوتین برتری می‌دهد و تراژدی اوکراین را عمیق‌تر می‌کند. دیر یا زود، دنیای خارج ممکن است خود را در حال تماشای قتل عام بیابد که قادر به جلوگیری از آن نبود. این احتمال وحشتناک در آخرین درخواست دلخراش ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای کمک در روز یکشنبه مطرح شد.

زلنسکی به جهانیان گفت: ما انسان هستیم و این وظیفه بشردوستانه شماست که از ما محافظت کنید، از غیرنظامیان محافظت کنید، و شما می توانید این کار را انجام دهید. اگر این کار را نکنید، اگر حداقل به ما هواپیما ندهید تا بتوانیم از خود دفاع کنیم، تنها نتیجه باقی می ماند -- شما همچنین می خواهید که ما را خیلی آرام بکشند.

پوتین هنوز حوادث را دیکته می کند

در حالی که ایالات متحده در حال گفتگو با لهستان در مورد طرحی برای ارسال هواپیماهای جنگی ساخت روسیه خود به اوکراین است و بحث در مورد تحریم کامل صادرات نفت روسیه وجود دارد، غرب در آستانه رسیدن به مرز کاری است که می توان بدون ایجاد درگیری مستقیم انجام داد. با پوتین بنابراین، پیام های ایالات متحده شروع به تأکید بر بزرگی آنچه قبلاً برای کمک انجام داده است، می کند.

این شامل تحریم‌های غرب است که اقتصاد روسیه را به عصر تاریک دوران شوروی بازگردانده است و زرادخانه موشک‌های ضد تانک و ضد هوایی که در جنگ نیابتی جدید غرب با روسیه به اوکراین سرازیر شده است. در حالی که آمریکایی‌ها در آخر هفته به پوتین فحش دادند و بنزین در برخی از ایالت‌ها به بیش از 4 دلار در هر گالن رسید، زیرا بازار نفت متاثر از تهاجم بود، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در برنامه "وضعیت اتحادیه" سى ان ان  هشدار داد که که وحشی گری رهبر روسیه همچنان وقایع را دیکته می کند.

او به جیک تپر گفت: ولادیمیر پوتین، متأسفانه، این ظرفیت را دارد - با نیروی انسانی خالصی که در اوکراین دارد و همتای بیش از حدی که در اختیار دارد - این توانایی را دارد که در برابر اوکراینی‌های فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و شجاع، کارها را پایین بیاورد.

بلینکن در صحبت از مولداوی، متحد آمریکا غیر عضو ناتو که بیم آن می‌رود در خط تیراندازی پوتین بعدی باشد، به نظر می‌رسد به آینده‌ای پس از تهاجم نگاه می‌کند که در آن مقاومت اوکراینی مورد حمایت غرب ممکن است سربازان پوتین را بهای سنگینی بپردازد.

 بلینکن گفت: فکر می‌کنم باید برای مدتی این وضعیت را آماده کنیم. اما فقط پیروز شدن در یک نبرد، برنده شدن در جنگ نیست. تصرف یک شهر به این معنا نیست که او قلب و ذهن مردم اوکراین را می گیرد. برعکس، او مقدر است که ببازد. مردم اوکراین نشان داده‌اند که به خود اجازه نمی‌دهند مطیع ولادیمیر پوتین یا حکومت روسیه شوند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز بر شدت تحریم‌های غرب تاکید کرد، اما نشان داد که درخواست زلنسکی برای عضویت فوری در اتحادیه اروپا بعید است که سریعا پیگیری شود. فون در لاین به تاپر گفت: هیچ کس شک ندارد که این مردم شجاع اوکراین و رهبری برجسته رئیس جمهور زلنسکی، همه برای ارزش های مشترک ما می جنگند و به خانواده اروپایی ما تعلق دارند. و با درخواست، رئیس جمهور زلنسکی روندی را به حرکت درآورد. این فرآیند مدتی طول خواهد کشید.

جنگ صلیبی شخصی پوتین

روشی که پوتین به تنهایی کشورش را به سمت جنگ سوق داده است، مخالفان داخلی را سرکوب کرده و دستیاران امنیت ملی ظاهراً متحیر شده را در تلویزیون مورد سرزنش قرار داده است، نشان می دهد که جنگ اوکراین تا چه حد یک جنگ صلیبی شخصی است. سخنرانی های غیر میراثى و غیر تاریخی او در مورد جنگ - از جمله ادعاهای نادرست او که در تلاش است اوکراین را بی هویت کند - باعث نگرانی در مورد اینکه آیا رهبری که زمانی به عنوان یک دلال ظالم و خونسرد برای منافع ملی روسیه شناخته می شد، به واقعیت ذهنی موازی لغزش کرده است. این موضوع، همراه با تهدیدات هسته‌ای او، باعث نگرانی در مورد اینکه یک رهبر مستأصل روسیه، که بقای سیاسی خود را عملاً منوط به جنگی کرده است که در حال تبدیل شدن به باتلاق است، باعث نگرانی شده است.

او اکنون درگیر یک درگیری است که در آن یا یک پیروزی نظامی پرهزینه به دست می‌آورد و به دنبال آن یک شغل پرهزینه که از عهده آن برنمی‌آید، یا در یک باتلاق نظامی طولانی‌مدت گرفتار می‌شود. سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو از فلوریدا در برنامه "وضعیت اتحادیه" گفت: او با جبهه دوم روبرو است که اقتصاد در حال سقوط آزاد در کشور خودش است.

بنابراین، ترکیب این دو چیز، به نظر من، ما را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار می دهد. و این یعنی، او باید کاری انجام دهد، تشدید و تشدید این بحران، تا تعادل استراتژیک، به نظر او، با غرب را بازگرداند. و من نگران این هستم که آن چیزها چه می تواند باشد.

تا کنون، در دو هفته و نیم پس از تهاجم، پوتین، علیرغم واکنش آرام غرب به تحریکات هسته‌ای وی، کاری جز تشدید تنش نکرده است. هنوز مشخص نیست که او چگونه به این احتمال که لهستان یا رومانی ممکن است جت های جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهند - گامی که به نظر می رسد دو کشور سابق پیمان ورشو را به درگیری غیرمستقیم با روسیه نزدیکتر می کند، واکنش نشان خواهد داد.

با این حال، سوابق تهاجم نشان می‌دهد که صرف‌نظر از اینکه گام‌های جدید غرب چقدر دردی می‌تواند تحمیل کند، بعید است که مانع از اجرای وسواس پوتین شود که اوکراین هرگز نباید به غرب بپیوندد - حتی اگر این به معنای منفجر کردن و قلع و قمع مردمش باشد. همانطور که زلنسکی در یک پیام ویدئویی جدید عصر یکشنبه اعلام کرد: «جسارت متجاوز سیگنال روشنی به غرب است مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه کافی نیست».

شایان ذکر است همزمان با دوازدهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ارتش روسیه موفق شد پایتخت اوکراین را در محاصره خود قرار داده تا برای حمله به این شهر آماده شود.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه از محور شرقی پایتخت و از سوی منطقه «سومی» به کی‌یف نزدیک می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود، از انهدام 2200 هدف نظامی از آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین خبر داد.

خبرگزاری «اینترفاکس» نیز در گزارشی به نقل از وزارت دفاع روسیه خبر داد که ارتش این کشور، روز دوشنبه و در چندین شهر اوکراین از جمله کی‌یف، آتش‌بس اعلام کرده و کریدورهای بشردوستانه ایجاد خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.