شورای اروپا در بیانیه‌ای ادعا کرد که بروکسل تصمیم دارد به دلیل «حمایت‌های نظامی صورت گرفته از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» چارچوب تحریم‌های درنظر گرفته شده علیه ایران را که گسترش دهد.

به گزارش جماران؛ اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دلیل حمایت‌های نظامی تهران از روسیه در جنگ جاری علیه اوکراین و نیز پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ، اقدامات محدود کننده علیه ایران را گسترش می‌دهد.

به نوشته یورونیوز، شورای اروپا در بیانیه‌ای ادعا کرد که بروکسل تصمیم دارد به دلیل «حمایت‌های نظامی صورت گرفته از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» چارچوب تحریم‌های درنظر گرفته شده علیه ایران را که گسترش دهد.

بنا به آنچه در این بیانیه ادعا شده، این چارچوب که در ژوئیه ۲۰۲۳ به تصویب رسید، در حال حاضر صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید وسایل هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع می‌کند و همچنین شامل محدودیت‌های سفر و مسدود کردن دارایی افراد مسئول، پشتیبان یا مشارکت کننده در برنامه ساخت و توسعه پهپادهای ایران می‌شود.

در این بیانیه ادعا شده است: «با توجه به حمایت نظامی مداوم ایران از جنگ تجاوزگرانه روسیه علیه اوکراین و همچنین شبه‌نظامیان غیر دولتی در خاورمیانه و دریای سرخ، و به دنبال حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، شورا تصمیم گرفت که ظرفیت‌ و چارچوب تعیین شده برای اعمال تحریم‌ها علیه این کشور را علاوه بر صنایع و افراد مرتبط با تولید پهپاد، به بخش موشکی نیز گسترش دهد.»

شورا در ادامه آورده است که اتحادیه اروپا با توجه به رویکرد تازه اتخاذ شده قادر خواهد بود افراد و سازمان‌هایی را که در تأمین، فروش یا انتقال موشک‌ها و پهپادهای ایران مشارکت دارند، تحریم کند.

بنا به آنچه در این بیانیه ادعا شده است: تامین تسلیحات یاد شده به نوعی «حمایت از جنگ تجاوزگرانه روسیه علیه اوکراین»، «پشتیبانی از گروه‌های مسلح و سازمان‌هایی که برای تضعیف صلح و امنیت در خاورمیانه و دریای سرخ فعالیت می‌کنند» و یا «نقض قطعنامه ۲۲۱۶ (مصوب ۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد» تلقی شده و مشارکت‌کنندگان در آن تحت تحریم‌های بروکسل قرار خواهند گرفت.

افراد هدف قرار گرفته مشمول مسدود شدن دارایی و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا خواهند شد. همچنین، تأمین وجوه یا اختصاص منابع اقتصادی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به یا در راستای منافع اشخاص حقیقی یا حقوقی، نهادها یا ارگان‌هایی که نامشان در فهرست تحریم‌ها آمده، ممنوع خواهد بود.

علاوه بر این، صادرات قطعات بیشتری از اتحادیه اروپا به ایران که ممکن است در توسعه و تولید پهپادها به کار گرفته شود، ممنوع خواهد شد.

اتحادیه اروپا یک روز پس از حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، این حملات را به شدت محکوم کرد و تهدیدی برای امنیت منطقه دانست.

شورای اروپا هچنین در جمع‌بندی نظرات اعضا طی نشست‌های ۲۱ و ۲۲ مارس ۲۰۲۴، از طرف‌های ثالث جنگ جاری علیه اوکراین از جمله ایران خواست فورا حمایت مادی از روسیه را متوقف کنند.

شورای اروپا همچنین اعلام کرده است: از ایران و نیروهای نیابتی‌اش می‌خواهد تا به کلیه حملات پایان دهند و از همه طرف‌ها می‌خواهد تا نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هر اقدامی که منجر به افزایش تنش در منطقه شود، خودداری کنند.

شورا همچنین علاوه بر وضع اقدامات محدودکننده بیشتر علیه ایران، به ویژه در ارتباط با صنایع پهپادی و موشکی، تأکید کرده است که اتحادیه اروپا همچنان متعهد به تلاش در زمینه کاهش تنش و تثبیت امنیت در منطقه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.