طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 9 آذر 1400، اکنون ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وصعیت قرمز کرونایی به سر نمی برد.

به گزارش جماران؛ تمامی استان‌ها از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده‌اند، اما با توجه به این که وضعیت موجود ناپایدار و خطر سویه جدید و مسری‌تر این ویروس پررنگ‌ شده است، توجه مردم به شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش ضرورت دارد.

 مدیریت و کنترل کرونا در ایران به مدد سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون، تدابیر بهداشتی و محدودیت ها، اکنون در وضعیت خوبی  قرار دارد، اما شیوع سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون که از آفریقای جنوبی برخاسته، می‌تواند دستاوردها را کم‌اثر کند و خستگی را به تن کادر درمان باقی بگذارد.

در اومیکرون که سرعت سرایت‌پذیری آن ۵۰۰ برابر سویه‌های قبلی کروناست. ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ مورد آن کلیدی است و سرایت‌پذیری بالایی دارد و به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.

کارشناسان می گویند که مقابله با اومیکرون بستگی به رفتار ما در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارد و با توجه به ویژگی آن که واکسن‌گریز است، توجه و پرداختن به موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و شست وشوی دستها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای در امان ماندن از گزند آسیب های کرونا بیش از پیش مورد تاکید است. 

به بیان علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، برای شناخت بیشتر اومیکرون باید زمان بگذرد تا رفتار بیولوژیکی و پاسخ به واکسن و ایمنی بدن این سویه مشخص شود، هنوز هیچ شواهدی از تایید مشاهده این نوع سویه در کشور وجود ندارد و باید تمهیدات اساسی پیشگیرانه در رابطه با کنترل و نظارت بر مبادی ورودی و خروجی کشور بویژه در مرزها و فرودگاه ها با شدت بیشتری اتخاذ شود.

واکسیناسیون علیه کرونا پرشتاب و مستمر 

تامین و تزریق واکسن به عنوان یک راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا و یا کاهش تاثیرات آن در صورت ابتلا، در کشورمان با شتاب ادامه دارد و همه احاد مردم جامعه هدف آن هستند. 

۹ آذر و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تزریق  ۷۳۰ هزار دُز واکسن در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع واکسن های تزریق شده به ۱۰۵ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۶۳ دُز رسید.

در خصوص اثرگذاری واکسیناسیون، مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است که به شرط افزایش پوشش واکسیناسیون تا سال آینده، ویروس کرونا تحت کنترل درمی‌آید و بیماری از حالت اورژانسی بهداشتی فعلی به یک بیماری بومی مانند سرماخوردگی تبدیل می‌شود.

دکتر محمدجعفر صادقی با اشاره به اینکه در چنین حالتی خطر بیماری آنقدر کاهش می یابد که تاثیری بر زندگی و اقتصاد مردم ندارد، گفت: برای رسیدن به این نقطه همه باید واکسن کرونا و دُزهای تقویتی را دریافت نمایند و اگر افرادی از انجام این امر مهم اجتماعی سر باز بزنند به اهداف از پیش تعیین شده نخواهیم رسید.

در همین خصوص، اعلام شده است که تاکنون یک میلیون و ۳۳۴ هزار نفر معادل ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان ری در استان تهران واکسن زده اند. از جمله، ۹۳/۸ درصد از جامعه هدف دانش آموزی این شهرستان واکسینه شده اند. 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش ایلام هم گفت: ۹۷ درصد فرهنگیان و ۸۷ درصد دانش آموزان این استان تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

سعداله پورمیرزا ادامه داد: برای مصون ماندن دانش آموزان و فرهنگیان تزریق واکسن مهم ترین راهکار است و پس از تزریق واکسن نیز باید پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک همچنان باید توسط آنان استمرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید شرایط را برای حضور دانش آموزان بصورت ایمن فراهم کنیم که در راستا براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا و همچنین بخشنامه هوشمندسازی دانش‌آموزان، فرهنگیان و کارکنان دولت در صورتی مجاز هستند در فضای های آموزشی و مدارس حضور یابند که واکسن را تزریق کرده باشند.

در سمنان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان با تاکید بر حضور آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون، گفت: حدود ۹۲ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دُز اول و حدود ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان  دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

کامران قدس ابراز داشت: بهبود شرایط شهرهای استان سمنان از لحاظ شیوع کرونا به دلیل ایمنی ایجاد شده از طریق تزریق واکسن است و انتظار می‌رود افرادی که تا این لحظه برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند برای پایداری شرایط و قطع زنجیره شیوع کرونا نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر واکسن به اندازه کافی وجود دارد و منتظر حضور مردم در مراکز واکسیناسیون هستیم، افزود: خودداری و کوتاهی از تزریق واکسن امکان جهش ویروس را فراهم می‌کند و بسیار خطرناک است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: هم‌زمانی بسیاری از بیماری‌ها با تزریق واکسن به ویژه در افراد با سن بالا این شائبه را ایجاد کرد که این بیماری‌ها از عوارض واکسن است. در حالی که تاکنون حدود ۵ میلیارد دز واکسن در جهان تزریق شده است.

اما از بجنورد به نقل از معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی خبر رسیده است که تزریق دُزسوم واکسن کرونا به ۵۰ جانباز بالای ۷۰ درصد استان از هفته جاری آغاز شده است.

عزیز رضایی همچنین گفت: در مجموع ۱۰ تا ۱۵ درصد ایثارگران اعتقاد به واکسن کرونا  ندارند و به همین دلیل به مراکز دریافت واکسن مراجعه نکرده اند.

همچنین اعلام شد که تاکنون ۸۴ درصد از گروه های سنی ۱۲ سال به بالای واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی حداقل یک دز و از مجموع جمعیت ۱۲ سال به بالا تاکنون ۶۰ درصد دز دوم این واکسن را دریافت کرده اند.

دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال گیلانغرب در استان کرمانشاه هم  به صورت ۱۰۰ درصد علیه ویروس کرونا واکسینه شدند تا رتبه اول استان از لحاظ پوشش واکسیناسیون دانش آموزی به این شهرستان برسد.

خوشبختانه با افزایش واکسیناسیون و همکاری خوب مردم آمار موارد مثبت کرونایی روزانه گیلانغرب  به حداقل ممکن و به میانگین یک نفر رسیده است.

 تاکنون ۹۱ درصد جمعیت هدف شهرستان دُز اول را تزریق کرده‌اند و دُز دوم ۹۰ درصد و دُز سوم نیز تاکنون برای ۷۶۹ نفر تزریق شده است.

در اصفهان، میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در استان در نوبت اول به بالای ۸۰ درصد و در نوبت دوم به ۶۶ درصد رسیده است.

اما متاسفانه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سراسر استان بطور میانگین کمتر از ۵۰ درصد است درحالیکه با توجه به سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) مردم باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند.

در زمان حاضر شهرستان های برخوار، بویین میاندشت، تیران و کرون، دهاقان و خور و بیابانک در وضعیت آبی ( کم خطر ) و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) کرونا قرار دارند.

تازه‌ترین وضعیت ابتلا به کرونا در استان‌ها 

در اردبیل، آمار جان‌باختگان کرونا برای دهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید به طوری که مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۷۷ نفر باقی ماند.

در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته به ۱۸۴ نفر کاهش یافت که ۷۱۳ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

طی شبانه روز گذشته ۳۳ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در چهار ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده سه ماه، ۱۵۶ نفر کاهش نشان می‌دهد.

هم اکنون شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند.

 رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه نیز گفت که در هم‌اکنون ۲۳۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند که نسبت به روز قبل ۹ نفر بیشتر است که از این تعداد، ۶۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال هشت نفر آنها وخیم است.

مهدی محمدی با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا افزود: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۹۵ نفر رسیده است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ششم آذر ماه هیچ شهرستانی در استان با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد.  شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های، قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی و دالاهو براساس رنگ‌بندی جدید در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

از  خراسان رضوی هم خبر رسیده است که هم‌اکنون ۷۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی استان در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های مشهد بستری هستند.

 ۱۴۳ بیمار بدحال کرونایی نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۰۸ مورد از آنها در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت معالجه قرار دارند. در حال حاضر ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان خراسان رضوی بستری هستند.

تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان خراسان رضوی نوبت اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

کرونا همچنین در البرز  ۴۰ بیمار بدحال را طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان در بخش  مراقبت‌های پزشکی بستری کرد. 

 ۲۷۹ بیمار بدحال اکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند و مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۷۸ هزارو ۹۰۰ نفر رسیده است .

همچنین  یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داد و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۴۴۴ نفر رسید.

اما در سیستان و بلوچستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد: با افزوده شدن ۱۰۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۴۴۱ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۹۹ بیمار حاد تنفسی و ۶۱ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

در همین حال، یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در ایلام جان خود را از دست داد  و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۱۶۲ نفر افزایش یافت.

همچنین در شبانه روز گذشته ۱۷ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود در استان ۷۱ نفر است.

بازگشت تلفات کرونا به مدار ۳ رقمی/فوت ۱۱۹ هموطن دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته

براساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و پس از ۶ روز تلفات کرونا با دیگر سه رقمی شد.

 از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

اکنون ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وصعیت قرمز کرونایی به سر نمی برد.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری یک قربانی دیگر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که از این تعداد ۱۲ نفر بستری شدند و ۴۶ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۶ هزار و ۴۱۱ بیمار مبتلای قطعی به ویروس کرونا در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: تست یک سوم موارد مشکوک به کرونا در استان مثبت شده است.

شیرانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ بیمار قطعی به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، تصریح کرد: از این تعداد حال عمومی ۱۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان، اظهار داشت: هنوز ۱۵ درصد از جمعیت استان اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند که این افراد واکسن نزده هم سلامتی خود و هم اطرافیان را به خطر می‌اندازند.

شیرانی در ادامه با اشاره به فصل سرما و نیاز به تهویه مناسب در فضاهای سربسته، افزود: با توجه به بازگشایی مدارس یکی از مهمترین مکان‌هایی که نیاز به تهویه مناسب دارد کلاس‌های درس است که می‌طلبد برای خرید دستگاه‌های تهویه و نصب آن در مدارس از ظرفیت‌های موجود از جمله خیرین استفاده کرد.

وی به سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان اومیکرون نیز اشاره کرد و گفت: هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر واکسن‌های موجود بر این ویروس جهش‌یافته در دسترس نیست اما از آنجاکه رفتار ویروس کرونا پیچیده است و ممکن است با جهش‌های متعدد خطرآفرین شود مهمترین راهکار برای جلوگیری از انتشار آن رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفته است.

 

آمار کرونا در مازندران ؛ ۹ آذر

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۷۹ بیمار جدید به ۳۴۸ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

 

۱۰۳ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۰۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۴۴۱ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری روز سه‌شنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۹۹ بیمار حاد تنفسی و ۶۱ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۴۰ بیمارکووید ۱۹ در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

شهرام صیادی روز سه‌شنبه گفت: ۲۷۹ بیمار بدحال اکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند و مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۷۸ هزارو ۹۰۰ نفر رسیده است .

این مسوول خاطرنشان کرد: یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داد و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۴۴۴ نفر رسید.

وی بیان داشت: ۷۲ هزارو ۱۷۲ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان تابع استان ۲ شهرستان کرج و اشتهارد در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مکرر دست‌ها، ‌رعایت فاصله اجتماعی، ‌استفاده از ماسک  و تزریق واکسن کرونا است.

 

۲۳۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۲۳۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز قبل ۹ نفر بیشتر است که از این تعداد، ۶۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال هشت نفر آنها وخیم است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا افزود: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۹۵ نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۵۲ نفر شامل ۲۲ بیمار مثبت بستری و ۳۰ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۲ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۷۱ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۳۹ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها ۲ نفر کمتر است.

شهرستان‌های‌ استان کرمانشاه از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی خارج شدند

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ششم آذر ماه هیچ شهرستانی در استان با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد. بر این اساس،  شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های، قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی و دالاهو براساس رنگ‌بندی جدید در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

 

۷۰ درصد بیماران بدحال کرونایی خراسان رضوی در مشهد بستری هستند

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون ۷۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی استان خراسان رضوی در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های مشهد بستری هستند.

دکتر محمد پهلوان روز سه‌شنبه افزود: هم‌اکنون ۱۴۳ بیمار بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۰۸ مورد از آنها در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت معالجه قرار دارند که این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.

وی بیان کرد: اکنون ۵۳۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند که این تعداد کمترین میزان بستری در ۱۰ روز گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان روزانه مبتلا به کرونا در استان خراسان رضوی به ۱۸۷ نفر رسیده است.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پوشش فراگیر واکسیناسیون و فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از سویه جدید کرونا در بین شهروندان تاکید کرد.

در حال حاضر ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان خراسان رضوی بستری هستند.

هم اکنون از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهرستانی در استان در شرایط قرمز کرونایی ندارد. 

تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان خراسان رضوی نوبت اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

 

آمار کلی بیماران کرونا در فارس از مرز ۵۰۰ هزار نفر گذشت

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی،آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا سه شنبه نهم آذر ۱۴۰۰، اعلام کرد و گفت: با بررسی نمونه های انجام شده در آزمایشگاه ها، ۵۰۰ هزار و ۴۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

سیدروح اله حسینی‌ سه‌شنبه افزود: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۷۱۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۴۱ هزار و ۱۵۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۵۴ هزار و ۲۳۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۹ هزار و ۲۷۲ بیمار مثبت شناسایی شده است.

او با اعلام بستری ۱۴۶ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علایم را هم اکنون در بیمارستان های استان نیز، هزار و ۱۰۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۳۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

حسینی در ادامه با اعلام جان باختن ۱۴ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را هفت هزار و ۲۶۳ نفراعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۴۸۹ هزار و ۷۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از ابتدا تاکنون را پنج میلیون و ۸۸۰ هزار و ۳۲۰ دُز اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۶۷ دُز نوبت اول و دو میلیون و ۷۲۷ هزار و ۱۵۳ دُز نوبت دوم واکسن بوده است.

این مقام مسئول در دانشگاه تأکید کرد: پرهیز از هرگونه سهل انگاری و عادی پنداری، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مشارکت در واکسیناسیون، تنها راه ایمن سازی جامعه برای برون رفت از این بحران است.

  «سید وحید حسینی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در نشست هم اندیشی مسوولان واحد های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد، گفت: نهاد رهبری اقدامات اساسی و ریشه ای را انجام می دهد و همراهی مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با دانشگاه، می تواند برای تبلیغ شیعه، ولایت و نظام در میان قشر دانشجو، اساتید و کارکنان کمک کننده باشد.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست با اشاره به ارتباط وسیع و مستحکم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با واحدهای مختلف دانشگاه، دلیل اهمیت فعالیت مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی را ارتباط مستقیم این واحد علمی با مردم و تاثیر بسیار زیاد آن بر جامعه، به صورت مستقیم و غیر مستقیم عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حمید مقامی» همچنین در خصوص راه اندازی طرح بهار نکو در سال ۸۹، اقدامات در حوزه خانواده و تاثیرات آن در سطح استان، نیروی انسانی، فعالیت های مرکز بهار نکو و دوره های آموزشی گزارشی به سرپرست دانشگاه ارایه داد.

او اظهار کرد: در سال ۱۳۸۸ طبق آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی، میزان طلاق استان فارس در نخستین سال ازدواج بین ۱۴ تا ۱۶ درصد بود که در حال حاضر این آمار به زیر سه درصد رسیده است و این نشانگر اجرای موفق طرح بهار نکو در استان است.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: اقدامات ارزشمند در طرح بهار نکو، موجب افزایش مدت زمان زندگی زوجین شده است؛ به طوری که به مرور آمار طلاق در استان از سال اول به سال ‌های سوم، چهارم و پنجم کشیده شد و در حال حاضر نیز به سال‌ های هفتم، هشتم و حتی بالاتر رسیده است.

 مقامی مداخله مستقیم و هدفمند در مسائل اجتماعی را اثرگذار خواند و گفت: آمارهای موجود در استان، باعث توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و مطرح شدن این طرح طی سه سال گذشته در این شورا و مصوب شدن آن شد که موجب شده سرفصل های اجرایی بهارنکو در سطح کشور نیز اجرا ‌شود.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری یک قربانی دیگر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که از این تعداد ۱۲ نفر بستری شدند و ۴۶ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۶ هزار و ۴۱۱ بیمار مبتلای قطعی به ویروس کرونا در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: تست یک سوم موارد مشکوک به کرونا در استان مثبت شده است.

شیرانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ بیمار قطعی به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، تصریح کرد: از این تعداد حال عمومی ۱۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان، اظهار داشت: هنوز ۱۵ درصد از جمعیت استان اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند که این افراد واکسن نزده هم سلامتی خود و هم اطرافیان را به خطر می‌اندازند.

شیرانی در ادامه با اشاره به فصل سرما و نیاز به تهویه مناسب در فضاهای سربسته، افزود: با توجه به بازگشایی مدارس یکی از مهمترین مکان‌هایی که نیاز به تهویه مناسب دارد کلاس‌های درس است که می‌طلبد برای خرید دستگاه‌های تهویه و نصب آن در مدارس از ظرفیت‌های موجود از جمله خیرین استفاده کرد.

وی به سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان اومیکرون نیز اشاره کرد و گفت: هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر واکسن‌های موجود بر این ویروس جهش‌یافته در دسترس نیست اما از آنجاکه رفتار ویروس کرونا پیچیده است و ممکن است با جهش‌های متعدد خطرآفرین شود مهمترین راهکار برای جلوگیری از انتشار آن رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفته است.

 

رئیس علوم پزشکی: تعداد فوتی‌های کرونایی در قم صفر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته از میان افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، هیچ مورد فوتی نداشتیم.

به گزارش عصر سه‌شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت منتهی به نهم آذرماه، ۲۹ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند اظهار داشت: ۲۳ تَن از این بیماران بستری شدند.

وی ترخیص ۲۹ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند به تشخیص پزشکان برای انجام درمان در منزل را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر ۱۳۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند، که ۲۳ تَن از آنها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: از ۲۸۸ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۲۷ مورد مثبت شد.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۲۳ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا به ۳۰ هزار و ۹۳۶ نفر و بیماران سرپایی مثبت نیز به ۹۹ هزار و ۴۱۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۵ نفر بود که ۵۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: هشت بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در اسدآباد یک هزار و ۶۳۸، بهار یک هزار و ۵۶۳، تویسرکان یک هزار و ۵۷۶، رزن یک هزار و ۲۳۳ درگزین ۴۱۵، فامنین ۴۱۲ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۳۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۶۹ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۳۳ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۹۸۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "ملایر، نهاوند و بهار" در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی هستند.

 

ادعاهای گروه‌های ضد واکسن کرونا از نظر علمی کاملا مردود است

 یک متخصص روانپزشکی با بیان اینکه فعالیت گروه‌های ضد واکسن باتوجه به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی جرم است، گفت: این ادعاها از نظر علمی کاملا مردود است و این گروه‌های ضد واکسن وابسته به بخش‌هایی هستند که به دنبال فروش محصولات و تولیدات و نسخه‌های غیرعلمی خود و درآمدهای هنگفت هستند.

دکتر سید «محمود میرمعینی» روز سه‌شنبه افزود: این گروه‌ها با ایجاد جو روانی و سوءاستفاده از اعتقادات مردم و نامگذاری تولیدات خود به بزرگان دینی در راستای جلوگیری از مراجعه مردم به مراکز بهداشت فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه غفلت از این چالش، تبعات جبران نشدنی برای مردم کشورمان بدنبال خواهد داشت، تصریح کرد: اکنون تنها راهکار مبارزه با ویروس وحشی کرونا و ممانعت از مرگ و میر افراد استفاده از ماسک و واکسیناسیون سراسری است.

این متخصص روانپزشکی اظهار داشت: ویروس کرونا معضل و مشکلی بزرگ برای همه جوامع شده و باعث شده است که در تمام شئون و ابعاد زندگی انسان‌ها تاثیر قابل توجهی بگذارد.

وی اضافه کرد: این ویروس منشاء ناشناخته ای داشته و قابل پیش بینی نیست اما راهکارهایی برای مبارزه با آن در جهان اتخاذ شده که یکی از این راهکارهای موثر تزریق واکسن است.

دکتر میرمعینی گفت: گروه‌هایی با ایجاد واکسن هراسی و بیان اینکه تزریق واکسن در جلوگیری از مرگ و میر تاثیری ندارد با ایجاد جو روانی، موجب تردید در بین افراد جامعه می شوند.

این متخصص روانپزشکی افزود: آنها از اقبال عمومی تزریق واکسن و اینکه اکثریت مردم فهیم کشورمان نسبت به تزریق واکسن اظهار تمایل کرده‌اند، عصبانی و ناراحت هستند و دست به هر کاری می‌زنندتا با ایجاد واکسن هراسی مردم را نسبت به تزریق واکسن بدبین کنند.

تاکنون حدود ۸۷ درصد از جامعه هدف استان کرمانشاه دُز اول و ۶۸ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

هم‌اکنون ۲۳۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۶۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۶ نفر آنها وخیم است.

مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۹ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.