امام خمینی (س) پس از انجام عمل جراحی در فاصله کوتاهی به هوش آمدند و حال عمومی ایشان مناسب بود.

پس از انجام عمل جراحی در روز دوم خرداد، امام خمینی (س) با فاصله کوتاهی بعد از عمل به هوش آمدند و به گفته دکتر عارفی، سرپرست تیم پزشکی ایشان حال عمومیشان مناسب بود. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقاله جماران با عنوان سیر بیماری امام خمینی و رحلت ایشان را مطالعه کنید. 

در روز سوم خرداد حال امام خمینی (س) رو به بهبود به نظر می‌رسید و پزشکان از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی خبر دادند. با وجود این ایشان توان خوردن غذا نداشتند. به دلیل اینکه عمل جراحی روی دستگاه گوارش انجام شده بود، امام نمی‌توانستند به مدت چند روز غذا یا حتی مایعات بخورند. به همین دلیل پزشکان از طریق یک راه وریدی مرکزی مواد پروتئینی و کالری زا را به بدن ایشان می‌رساندند. 

همراهان و نزدیکان امام خمینی در روز سوم خرداد به دیدار ایشان می‌آمدند و از بهبودی حال امام اظهار خوشحالی می کردند. پزشکان که بیش از هر چیز نگران عود بیماری قلبی امام خمینی در شرایط سخت بعد از عمل جراحی بودند، در فواصل زمانی کوتاه از ایشان نوار قلبی می گرفتند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشند. 

 

آداب اقامه نماز امام بعد از عمل در خاطرات دکتر کلانترمعتمدی

وقت نماز ظهر که نزدیک شد، امام با وجود ضعف بدنی جامه تمیز درخواست کردند تا برای نماز آماده شوند. دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی در بخشی از خاطراتشان که در کتاب طبیب دلها ثبت شده است در این باره می‌گویند: 

«...برای ما که بخاطر داریم که وقتی ایشان ادوارد شوارتز نادزه را به حضور‌‎ ‎‌پذیرفتند با شبکلاه خود بودند و لباس منزل، ولی در این شرایط که از یک طرف سرم‌‎ ‎‌به دستها متصل بود. از محل بازو از یکی از رگها ‌‎ PACE‎‌ موقت و از رگ دیگری‌‎ ‎‌ ‌‎CVP‎‌ وصل شده بود تعویض لباس و پوشیدن لباس سفید تمیز و پاک دیگری، چقدر‌‎ ‎‌برای بیمار رنج‌آور است. لباس تعویض شد با شیلنگ آب گرم که از دستشوئی اتاق‌‎ ‎‎CCU ‎‌ به همراه تشت بر روی تخت آورده شده بود وضو گرفتند، عمامه مبارک را بسر‌‎ ‎‌نهادند. از عطر ‌‎CLOE‎‌ که به جهت مبارکی و میمنت قدری از آن را به خودمان هم‌‎ ‎‎‌زدیم استفاده نمودند و نشسته در تختخواب نماز خود را به جای آوردند.‌..»

 

برگزاری مراسم دعا و نیایش به شکرانه سلامت امام

صبح روز سوم خرداد سراسر ایران را شور و شعف فراگرفته بود، و مردم شریف ایران به شکرانه سلامت امام خمینی (س) پس از عمل جراحی شکرگزاری می کردند، در کلیه وزارتخانه ها و ادارات دولتی برای سلامتی امام دعا می کردند، خانواده های شاهد در مجتمع فجر مشغول دعای سلامت امام بودند، و حتی مراسم دعا از سوی ارامنه تهران برای برقراری سلامت کامل امام برگزار شد. 

در مسجد امام خمینی (س) نیز به دعوت رئیس جمهور (آیت الله خامنه ای) عصر همان روز مراسم دعا و نیایش برای بهبودی کامل امام برگزار شد. 

ظهر روز دوم خرداد امام خمینی (س) توانستند جمعی از نزدیکان را بسیار کوتاه ملاقات کنند، و پس از آن گزارشی از چگونگی انجام عمل جراحی توسط تیم پزشکی تشریح شد. 

 

روز شمار بیماری و رحلت امام خمینی | روز بعد از عمل جراحی

 

در تمام مدت پس از اعلام خبر انجام عمل جراحی ایشان تماس های تلفنی مردم از سراسر کشور با دفتر امام برقرار بود، و آیات عظام و مراجع تقلید، علما و روحانیون و ائمه جمعه با ارسال پیام و تلگرام هایشان از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی امام عزیز ابراز خشنودی می کردند. 

در کنار آنان سازمان ها و ادارات و جمعیت ها نیز علاوه بر برگزاری مراسم دعا و نیایش به صدور اطلاعیه و ارسال پیام برای امام امت اقدام می کردند، از جمله جامعه روحانیت مبارز برای برگزاری مراسم شکرگزاری از عموم مردم دعوت کرد.

شامگاه روز سوم خرداد بود که حاج احمدآقا اعلام کردند که وضع عمومی امام خوب است و جای نگرانی نیست. 

 

خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی از روز بعد از عمل جراحی امام خمینی (س) 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود، حضورشان در بیمارستان یک روز پس از انجام عمل جراحی را ثبت کرده اند، و از آن روز اینگونه یاد می کنند: «‌ساعت 9 صبح به بیمارستان برای ملاقات امام رفتم. چند دقیقه ای ایشان را دیدم. رو به‌‎ ‎‌بهبودی می روند. چند کلمه ای صحبت کردم. گفتند کمی درد دارند. دستم را به آرامی‌‎ ‎‌روی دست امام گذاشتم. داغ بود. حرارت دستشان تا اعماق وجودم را گرم کرد. عشق به‌‎ ‎‌امام بی تابم کرد. مایل بودم بوسه ای بر لبهای خشک و پژمرده ایشان بزنم. شرم کردم.‌‎ ‎‌لبهایم را را روی نقطه هایی از سرشان که مو نداشت، گذاردم. آنجا هم داغ و مرطوب‌‎ ‎‌بود، بی اختیار با زبانم کمی از رطوبت را برداشتم. امام با گرفتن انگشت شستم که روی‌‎ ‎‌دستشان بود، پاداشم را دادند. دکترها ابراز رضایت کردند. به احمدآقا گفتم گوشه ای از‌‎ ‎‌صحنه های عمل جراحی پخش شود.» (کتاب امام خمینی(س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی- صفحه 419)

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امام خمینی به سرویس زندگینامه امام خمینی (س) در جماران مراجعه کنید. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.