زندگینامه محسن رشید

متولد:
1330-08-05
خلاصه مطلب:

سردار محسن رشید 5 آبان ماه 1330 در تهران متولد شد. وی دارای مدرک کاردانی الکترونیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی (موسسه عالی ارتباطات پیشین) است.

او جوانی را با اشتغال به ادبیات، ورزش و امور سیاسی گذراند؛ از نوجوانی اشعاری در وصف امام حسین علیه السلام می سرود و در سال 1367 نخستین مجموعه اشعارش با عنوان "شمع وجود" را منتشر کرد، وی در دوران سربازی با 24 سال سن به دلیل فعالیت های سیاسی دستگیر شده و به 4 سال زندان محکوم شد، و در 28 سالگی با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 وارد سپاه پاسداران شد.

 

توضیحات :

محسن رشید در سال 1380 بعد از 20 سال فعالیت در دفتر سیاسی و مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه با درجه سرداری بازنشسته شد. او به مدت 10 سال نیز مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ بوده است و همچنین وی از بنیان گذاران فعالیت راویان جنگ است.

رشید چند سال پس از انتشار کتاب "شمع وجود" کتابی با عنوان "بوی عود" را منتشر کرد، که هردوی آن ها اشعاری با رویکردی اجتماعی- سیاسی و عرفانی- انقلابی است، وی پس از 25 سال کتاب " شراب سرخ" را که شامل اشعار منتشر نشده و همچنین اشعار بازنگری شده پیشین است منتشر کرد.

سردار رشید در زمینه دفاع مقدس نیز صاحب دو اثر است، نخست کتاب "گزارشی کوتاه" با موضوع آشنایی با جنگ که در سال 1387 به چاپ رسید و دیگری "اطلس جنگ ایران و عراق" که به توضیح فشرده نبردهای زمینی از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ می پردازد.

وی همچنین در تالیفاتی چون اطلس های راهنمای جنگ، کرمانشاه در جنگ، خرمشهر در جنگ، دشت آزادگان در جنگ، ایلام در جنگ، خوزستان در جنگ، تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق، کارنامه نبردهای زمینی، تکاپوی جهانی برای توقف جنگ، سیاست حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری و روزشمار جنگ ایران و عراق- آخرین تلاش ها در جنوب به عنوان ناظر علمی حضور داشته است و مقالات بسیاری با دیدگاه سیاسی و نظامی به جنگ ایران و عراق به چاپ رسانده است.

 

مقالات