زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین عزیزالله خسروی

خلاصه مطلب:

عزیزالله خسروی از شاگردان امام خمینی (س) و مبارزان علیه رژیم پهلوی بود که به دستور آیت الله بروجردی به شهرستان تکاب رفته و تا پایان عمر به تبلیغ امور دینی در میان مردم مشغول بود.

توضیحات :

عزیزالله خسروی در سال 1288 در قصبه پری از توابع زنجان متولد شد، او در 20 سالگی و بعد از فراگیری ادب فارسی و خواندن کتاب های نصاب الصبیان، گلستان، تاریخ معجم، تاریخ وصاف و دره نادری راهی حوزه علمیه زنجان شد، از اساتید او در دوران 10 ساله ای که در زنجان به فراگیری ادبیات عرب و علوم حوزوی مشغول بود می توان به آیت الله شیخ فیاض زنجانی اشاره کرد. 

او در سال 1319 به حوزه علمیه قم وارد شد، و مدت 12 سال به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. او یک دوره فلسفه و حکمت متعالیه را در محضر امام خمینی (س) و آیت الله شیخ مهدی مازندرانی آموخت، دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات فیض قمی، صد، حجت و بروجردی فراگرفت. 

حجت الاسلام و المسلمین خسروی در سال 1331 به نجف رفت و حدود 2 سال در آن جا ساکن بود، در آن دوره از آیت الله العظمی سیدمحسن حکیم اجازه روایت دریافت کرد. 

پس از آن که به ایران بازگشت به دستور آیت الله العظمی بروجردی در سال 1334 با هدف ترویج احکام قرآن و معارف اهل بیت به منطقه محروم و دورافتاده تکاب رفت، و تا پایان عمر به مدت 40 سال به تدریس و تربیت طلاب، و وعظ خطاله و ایجاد وحدت میان مردم پرداخت. 

در دوران مبارزات سیاسی علیه رژیم شاه او هیچ سازشی با رژیم نداشت و به عنوان روحانی مخالف دستگاه حاکم در آن منطقه شناخته می شد. پس از ماجرای 15 خرداد ماه سال 1342 توسط دستگاه امنیتی تحت الحفظ به شهرستان میاندوآب فرستاده شد، و بعد از آن نیز بارها به دلیل همراهی با اهداف امام خمینی در قیام علیه رژیم در مجالس عمومی مورد تحدید و تطمیع قرار گرفت، و با این وجود استوار در راه استاد خود گام برمیداشت. 

ایشان سرانجام در سن 90 سالگی در شب اول محرم محرم در 9 خرداد ماه سال 1374 از دنیا رفت، پیکر ایشان پس از تشییع در گلزار شهدای تکاب به خاک سپرده شد.