زندگینامه آیت الله سیدعلی غیوری

خلاصه مطلب:

آیت الله سیدعلی غیوری از شاگردان امام خمینی (س) و مبارزین علیه رژیم پهلوی بوده است، او پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال ها به عنوان امام جمعه شهرری فعالیت می کرد، همچنین نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگی ولی فقیه در حلال احمر جمهوری اسلامی از دیگر مسئولیت های ایشان محسوب می شود. 

توضیحات :

سیدعلی غیوری نجف آبادی در سال 1309 در نجف آباد اصفهان متولد شد. او تحصیلاتش را از مدارس جدید آغاز کرد، و سپس علی رغم مخالفت پدرش با توجه به علاقه بسیار به علوم دینی رضایت پدر را با اصرار به دست آورد و به تحصیلات حوزوی پرداخت، او در سال 1325 وارد حوزه علمیه نیماورد اصفهان شد، و تقریبا دو سال به فراگیری مقدمات علوم حوزوی پرداخت. پس از آن برای ادامه تحصیلات دینی راهی قم شد. 

دروس خارج فقه و اصول را در محضر امام خمینی (س) و حضرات آیات سیدحسین بروجردی، سیدمحمد محقق داماد، شیخ عباسعلی شاهرودی، اراکی، گلپایگانی و سیدمحمدتقی خوانساری فراگرفت.

ایشان در طول دوران تحصیل از محضر اساتید بزرگی بهره برد، او مطول را در قم از شیخ عباس ایزدی و در اصفهان از شیخ محمدجواد فریدنی فراگرفت. کفایتین را از آیت الله سلطانی طباطبایی، مکاسب و رسائل را نیز از آیت الله میرزا علی مشکینی آموخت. 

پس از مدتی به دعوت مردم شهرری به تهران رفته و به همراه دیگر علما به مبارزه علیه رژیم شاه پرداخت. او علاوه بر توزیع و تکثیر اعلامیه های امام خمینی، برای دعوت مردم به مبارزه اعلامیه هایی صادر می کرد و در مبارزات سیاسی حضوری فعال داشت. 

همچنین در این دوران در شهرری فعالیت های فرهنگی انجام می داد و به تاسیس مدارس، مساجد و صندوق های قرض الحسنه اقدام می کرد. 

 

آیت الله غیوری پیش از سال 1342 با سیدعبدالحسین واحدی در ارتباط بوده و در جلسات فداییان اسلام حضور داشت، ایشان پس از شروع نهضت امام خمینی فعالیت های مبارزاتی خود را گسترش داد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  • فراهم کردن بودجه لازم برای پرداخت اولین شهریه از سوی امام خمینی
  • برپا کردن تظاهرات علیه رژیم پهلوی در اعتراض به بازداشت امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲
  • فعال کردن مسجد امام حسن عسکری شهر ری به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های انقلابی با دعوت از روحانیون انقلابی برای ایراد سخنرانی
  • عضویت در گروهی متشکل از جمعی از روحانیون انقلابی با هدف نشر اعلامیه‌ و کمک‌ به‌ خانوادۀ زندانیان‌ و تبعیدشدگان‌(این‌ گروه هستۀ اولیۀ تشکیل‌ جامعهٔ روحانیت‌ مبارز را تشکیل داد)
  • حمایت مالی از خانوادۀ زندانیان‌ سیاسی‌
  • حمایت مالی از محمد منتظری‌ و سید علی اندرزگو برای‌ انجام‌ فعالیت‌ مسلحانه‌

ایشان سرانجام در سال 1350 به دلیل همین مبارزات و فعالیت های سیاسی به مدت یک سال زندانی شد، او در سال 1353 بار دیگر به دلیل حمایت از گروه نظامی ابوذر بازداشت شده و به مدت 3 سال به سیرجان تبعید شد، در سال 1356 نیز پس از اتمام دوره تبعید دوباره به تهران بازگشت و فعالیت های خود را از سر گرفت. 

ایشان همچنین در جمع علمای متحصن در مسجد دانشگاه تهران که در اعتراض به بستن فرودگاه توسط دولت بختیار تجمع کرده بودند، حضور داشت. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسئولیت هایی برعهده داشت، از جمله: 

  • انتصاب از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعهٔ شهر ری
  • نمایندگی مردم تهران در دورۀ چهارم‌ انتخابات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌
  • احداث مدرسه علمیه عترت در قم
  • نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر جمهوری اسلامی

آیت الله غیوری در تاریخ 27 آذر ماه سال 1393 به علت ایست قلبی در تهران دارفانی را وداع گفت، پیکر ایشان پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله امامی کاشانی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.