زندگینامه آیت الله حسین مظاهری

خلاصه مطلب:

آیت اله حسین مظاهری از شاگردان امام خمینی (س) بوده، که سابقه طولانی مدت تدریس در حوزه علمیه را دارا هستند و همچنین آثار و تالیفات بسیاری به قلم ایشان منتشر شده است. 

توضیحات :

حسین مظاهری در سال 1312 در تیران اصفهان در خانواده ای مذهبی متولد شده است. او در سال 1326 فراگیری دروس حوزوی را آغاز کرد و راهی حوزه علمیه اصفهان شد. ابتدا به مدرسه مسجد سید اصفهان رفت. او بخشی از دوره سطح و دروس دوره ادبیات را در اصفهان فراگرفت، از اساتید ایشان در اصفهان می توان به مرحوم حاج آقا جمال خوانساری و حاج آقا احمد مقدس اشاره کرد که دروس ادبیات را از آنان آموخت، ایشان دورس سطح را نیز نزد حضرات آیات خادمی، فیاض، طیب، ادیب و مدرس، و منظومه حاجی سبزواری را در محضر آیت الله شیخ محمود مفید آموخت، و در سال 1330 راهی قم شد. پس از پایان تحصیلات سطح عالی، در درس خارج فقه و اصول اساتید حوزه علمیه قم حاضر شد. در این دوران به فراگیری دروس فلسفه از جمله اسفار و شفا و نیز تفسیر و کلام پرداخت.

در حوزه علمیه قم کتاب مکاسب و کفایه الاصول را نزد آیات عظام شیخ عبدالجواد جبل عاملی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله مجاهدی، آیت الله شیخ مرتضی حائری و آیت الله سیدمحمدباقر سلطانی آموخت، و سپس بیش از 8 سال در دروس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی بروجردی و مدت 10 سال در دروس خارج فقه و اصول امام خمینی (س) حضور داشت، همچنین بیش از 13 سال در دروس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی محقق داماد شرکت کرد. او همچنین اسفار ملاصدرا، شفای ابوعلی سینا و دروس تفسیری و اعتقادی را در محضر علامه طباطبایی فراگرفت. ایشان از آغاز تحصیل اقدام به تدریس دروس فراگرفته نیز کردند. ایشان سالیان طولانی در حوزه های علمیه علاوه بر تدریس دروس اخلاق به تدریس دروس مختلف پرداخته اند، و از سال 1356 به تدریس دروس خارج فقه و اصول اشتغال دارند. در سال 1374 با مهاجرت ایشان از قم به اصفهان حوزه علمیه اصفهان مستقل شد. از جمله خدمات ایشان در دوران حضور در اصفهان می توان به تاسیس مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مرکز آموزش های تخصصی حوزه علمیه اصفهان، مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان، مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان با بخش های مختلف بیمه، مسکن، قرض الحسنه و ...، مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان اشاره کرد. 

 ایشان علاوه بر تدریس از تالیف و پژوهش نیز غافل نبوده اند و کتاب های بسیاری به قلم ایشان منتشر شده است.