زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر

خلاصه مطلب:

سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده دارد، او پیش از این عهده دار مسئولیت هایی از جمله امامت موقت جمعه اصفهان، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز بوده است. 

توضیحات :

سیدعلی قاضی عسکر در تاریخ 5 خرداد ماه سال 1333 در خانواده ای مذهبی در اصفهان متولد شده است. وی در سن 15 سالگی تحصیلات دینی اش را در حوزه علمیه اصفهان آغاز کرد، و پس از یک سال به قم رفت، او تحصیلاتش را در قم ادامه داد و در سال 1373 مدرک دوره دوم خارج معادل دکترا را از شورای مدیریت حوزه علمیه قم دریافت کرد. 

تعداد 16 عنوان جلد کتاب و نزدیک به 50 مقاله علمی به قلم او منتشر شده و چندین مقاله ایشان نیز به کنگره های بین المللی حج که در عربستان برگزار می شود ارائه شده است.

قاضی عسکر پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده دار مسئولیت تدوین و تنظیم پیش نویس اساسنامه و تشکیلات نهاد نماز جمعه بود، و از سوی شورای مرکزی ائمه جمعه به عنوان عضو شورا و مسئول امور فرهنگی دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه منصوب شد.

در سال 1376 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه موقت اصفهان منصوب شد و به مدت 5 سال در این سمت باقی ماند. او چندین سال در بعثه امام خمینی (س) و پس از آن در بعثه مقام معظم رهبری مسئولیت داشته و از سال 1370 از سوی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین ری شهری به عنوان معاون فرهنگی و ارشاد، سرپرست معاونت امور روحانیون و معاون آموزش و پژوهش بعثه منصوب شد. سپس به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سال 1388 تا 1398 مشغول فعالیت شد. 

قاضی عسکر پس از رحلت حجت الاسلام و المسلمین ری شهری در تاریخ 7 فروردین ماه سال 1401 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی منصوب شد.